מהונדס, מנופח ומאושר

שני מחקרים מזעזעים את העולם: האחד נגד מזון אורגני והשני בעד ממתקים וג'אנק פוד

הנה חשיבה מחוץ לקופסה: החוקרים פרופ' הונג האו צ'אנג מהאוניברסיטה הלאומית של טייוואן ופרופ' רודולפו נייגה מאוניברסיטת ארקנסו בארה"ב, החליטו לשלב במחקר בנושא תזונה, סדרה של שאלות שיענו על הסוגיה אם הנשאל גם מאושר.

אין היום יותר מדי נקודות מפגש בין חוקרי תזונה, תת-תחום של הרפואה, לבין חוקרי האושר, תת-תחום מתפתח של עולם הפסיכולוגיה. אך משהו הניע את החוקרים להצליב בין הנתונים.

המחקר התבסס על נתוני סקר מקיף ועתיר שאלות שנערך ב-2001 בקרב כ-2,000 ילדים בני 2-12 בטייוואן. 19% מן הילדים שרואיינו טענו כי הם עצובים או מדוכאים לעיתים קרובות. 25% סבלו מעודף משקל.

אבל האם "סבלו" היא אכן ההגדרה הנכונה? הסקר הראה כי הילדים בקבוצה שצרכה שתייה ממותקת, חטיפים וממתקים כחלק קבוע מהתפריט השגרתי, היו אמנם יותר שמנים בממוצע מיתר הקבוצה, אך גם יותר מאושרים. דווקא חבריהם שנשנשו חטיף חרוב ותמרים, נמצאו סובלים, בעוד אוכלי החטיפים צהלו כל הדרך לאנדוקרינולוג.

עוד נמצא, שילדים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך נכללו בסבירות גבוהה יותר בקבוצה של הילדים השמנים הצורכים חטיפים, ובכל זאת הייתה קבוצה זו מאושרת יותר. כלומר, לצריכת החטיפים היה כוח מנבא טוב יותר לאושרו של הילד יותר מאשר צריכת מותגים או מותרות.

החוקרים ציינו לכן, כי תוכניות שנועדו להניא את הילדים מצריכת חטיפים, חייבות לאמץ גם תוכניות נגדיות אשר יפצו את אותם הילדים בדרך אחרת על הירידה באושרם.

בראיון שערך ה"ניו יורק טיימס" עם פרופ' נייגה, הצד האמריקני של המחקר, הוא סיפר כי את עצמו עדיין לא שכנע עד הסוף. בנו בן ה-13 עדיין מוגבל בכמות החטיפים שמותר לו לצרוך. "מידתיות תמיד עדיפה על קיצוניות. הניסוי שלנו בסך הכול מנחה את ההורים לשחרר מעט את הרסן", הוא אומר וממליץ על אימוץ שגרה של צ'ופרים שאינם מזון, ובדיחות ליד שולחן האוכל, שישמחו את הילדים בהיעדר תפריט שמן ומתוק.

פגיעה אורגנית

ובינתיים, בצד השני של הסופר-מרקט, מחקר נוסף מאיים להפוך את המדפים. זהו מחקר בנושא מזון אורגני שנערך עבור הארגון לתקני מזון טרי באנגליה, בהובלת ד"ר אלן דנגור, מבית-הספר הגבוה להיגיינה ורפואה טרופית בלונדון.

המחקר, שפורסם ב-American Journal of Clinical Nutrition, סקר 162 מחקרים קודמים שבחנו את ההבדלים בין מזון אורגני למזון שלא הוגדר כזה, מבחינת ערכם התזונתי.

חובבי המזון האורגני טוענים כי העגבניות של היום מימיות ורק למלפפון האורגני יש טעם, אך המחקר אינו מגבה אותם. הוא מוצא את שני הסוגים זהים מבחינת עשרות רכיבים תזונתיים, בלתי רצויים כמו נתרן ורצויים כמו ויטמין C, סידן וברזל.

הסקירה איתרה בכל זאת הבדלים קלים ברמות החנקן (גבוה יותר במזון הרגיל) והזרחן (גבוה יותר במזון האורגני), אך אלה היו, לדברי החוקרים, לא מספיקים כדי להשפיע על הבריאות וכנראה לא נבעו משיטת הגידול האורגנית אלא מהבדלים בזמן הקציר של המזון ובסוג הדשן.

המונח "מזון אורגני", אף שנמצא בשימוש רחב, מתייחס לרוב למזון שגודל ללא חומרי הדברה או עם חומרי הדברה טבעיים, אינו מטופל בחומרים משמרים, וכשמדובר בבשר או ביצים - מופק מחיות הנהנות מחופש תנועה ואינן מטופלות באנטיביוטיקה. מעבר לכך, המזון האורגני אינו מהונדס גנטית ולא מטופל בהורמונים.

הזרם האורגני בבריטניה טוען כי המזון האורגני עצמו כן מכיל ריכוז יותר גבוה של נוגדי חמצון, וכי המחקר אינו איכותי, כי מתוך המחקרים שנמצאו על-ידי החוקרים, רק 55 אובחנו על-ידם כ"עשויים היטב" והשתתפו בסקירה.

כמו-כן הם טוענים כי גידול בתנאים אורגניים מונע שימוש בחומרי הדברה, שאף אם הם נשטפים בקלות, עדיין נמצאים באוויר ובמים.

המחקר לא פתר סוגיה אחרת: גם מזון "רגיל" כבר הפך ליקר עבור רבים מתושבי כדור הארץ. האם ניתן יהיה אי-פעם להעביר את העולם לצריכת מזון אורגני שהוא יקר יותר, או שתמיד תהיה זו פריבילגיה של המיעוט השבע?