רומן פץ או קוזנצוב?

בזמן שהחברים הישנים של ז'ורז' טשיירה מספורטינג ליסבון הגיעו למנצ'סטר יונייטד, הקריירה שלו טילטלה אותו בליגות הנמוכות של פורטוגל וקפריסין. עכשיו הוא במכבי חיפה, קבוצה שכבר ידעה כישלונות רבים עם בלמים זרים

למכבי חיפה אף פעם לא היה יותר מדי מזל עם בלמים זרים. נכון, היה רומן פץ אחד, אבל במהלך השנים הגיעו לקרית אליעזר בעיקר שחקנים שהיו בינוניים במקרה הטוב, או פלופים מהדהדים במקרה הרע: קוזנצוב, קרוסה, אולארה, אג'יפור, אוסטרובסקי, אנדרסון ווסט.

בחיפה שואלים בימים אלו האם ז'ורז' טשיירה, הבלם הפורטוגלי שנחת לאחרונה בכרמל, יוכל קצת ליישר את הסטטיסטיקה. הנתונים על הנייר מראים שמדובר במשימה בלתי אפשרית. טשיירה בן 22 בלבד, ומשחק בעמדה שהניסיון הוא פקטור משמעותי בה; הרזומה שלו דל אפילו ביחס לליגת העל שלנו: את קריירת הבוגרים שלו הוא בילה עד כה בקבוצות מהליגות הנמוכות בפורטוגל וקפריסין, עד שלפני שנתיים חתם בפטימה מהליגה הפורטוגלית הבכירה. את השנה שעברה הוא התחיל באטרומיטוס מהליגה השנייה בקפריסין, ובינואר האחרון הוא הגיע לפאפוס של ניר קלינגר, מהליגה הבכירה באי השכן. פאפוס הפכה לקבוצה השישית של טשיירה בחמש עונות בבוגרים.

"עוד יהיה שחקן טוב. בעתיד"

את אלישע לוי כל הדברים האלו לא מטרידים. המלצה חמה של קלינגר הספיקה למאמן מכבי חיפה, והקבוצה רכשה את טשיירה עבור כ-170 אלף דולר. "מדובר בבלם טכני מאוד, די מהיר, עם מחשבה טובה. אין ספק שזה שחקן שיכול לקדם אותנו", אמר עליו אלישע במסיבת העיתונאים לפתיחת העונה של חיפה. גם קלינגר אישר: "טשיירה שחקן ברמה גבוהה, עם טכניקה שלא מאפיינת בלמים. הוא יוכל להצליח בחיפה".

למרות הפרגון ממאמניו הישראלים, אנשי מקצוע בפורטוגל מולדתו קצת יותר סקפטים. "טשיירה מהיר ויודע לטפל בכדור, אבל אלו לא תכונות שאני צריך מבלם", הסביר בראיון ל"א בולה" פאולו בנטו, מאמנה של ספורטינג ליסבון ומי שאימן את טשיירה ב-2004/05 בקבוצת הנוער של המועדון. שנה לאחר מכן טשיירה עלה לבוגרים, הושאל לשנה לקאסה פיה מהליגה השנייה בפורטוגל, ובתום אותה עונה החליט בנטו לשחרר אותו מבלי שצבר דקת משחק אחת בבוגרים של ספורטינג. שחרור שלאחריו התחיל טשיירה באופן רשמי את עונות הנדידה. "טשיירה עוד יוכל להיות שחקן טוב בעתיד, אבל כרגע הוא לא בקנה מידה של בלם לספורטינג ליסבון. מצד אחד הוא גבוה וחזק (1.88 מ', 86 ק"ג - ש.ב), אבל הוא צריך לא מספיק אגרסיבי וזה משהו שהוא חייב לשפר. חשוב מכך - הוא חייב ללמוד להיות יותר מרוכז, התכונה הכי חשובה לבלם", הסביר בנטו את הסיבה לשחרור.

פעם דווקא היו ציפיות גדולות מטשיירה. הוא היה חלק מקבוצת הנוער המפוארת של ספורטינג שזכתה באליפות ב-2004/05 והוציאה כמה מהשמות הכי חמים כיום באירופה: נאני של מנצ'סטר יונייטד; ז'ואאו מוטיניו, שהפך לקפטן של ספורטינג; וחברו לקבוצה מיגל ולוסו, שמבוקש כבר תקופה ארוכה על-ידי קבוצות בכירות מהפרמיירליג. אל הגבהים שחבריו לשעבר מטפסים אליהם הוא ינסה להגיע קודם כל דרך העפלה עם אלופת ישראל לצ'מפיונס ליג. עיתונאי "ספורט24" הקפריסאי, גבריאל פיטסילידיס, בטוח שכן. "אם הוא ישפר רק במעט את היכולת שלו מהעונה הקודמת, הוא יהיה בלם ראוי לליגה הישראלית ולאירופה", אומר פיטסילידיס ל"גלובס". "צריך לזכור שהוא עדיין צעיר ובכל שנה רק הולך ומשתפר, ואין ספק שיש לו את הכישרון להגיע למקומות הכי גבוהים של אירופה. במשחקים שלו בשנה שעברה הוא הזכיר לי בלם פורטוגלי אחר - ברונו אלבש מפורטו".

עם זאת, מאמן שעבד בעבר בקפריסין מצנן את ההתלהבות: "צריך לזכור שיש פערי רמות בין הליגה הקפריסאית לישראלית. מה שטוב שם לא בהכרח יהיה טוב פה. השאלה היא האם טשיירה יצליח לעשות את קפיצת המדרגה".

יצליח או לא יצליח בישראל, בדבר אחד בטוח טשיירה עדיף על הבלמים של ארץ הקודש: הוא פתוח לחלוטין לתרבות הדיגיטלית. מה הכוונה? פייסבוק. ראיון פרופיל במקרה של טשיירה כמעט ולא יהיה רלוונטי - את כל הפרטים הוא מגלה בעצמו בדף הבית שלו ברשת החברתית. בזמן שהוא לא מתאמן הוא עסוק בהעלאת קליפים של מוזיקת ראפ (אמינם וקניה ווסט); הוא דואג לדווח לבנות חיפה שהוא לא נמצא כרגע במערכת יחסים; ושהאנגלית שלו טעונה שיפור (כתב: I'm a guy nice); לעמוד שלו הוא מעלה תמונות מכל סיטואציה אפשרית. מעבר לתמונות הרגילות עם חברים מהבית בליסבון, בנוסף לתמונות מתקופתו בפאפוס, הוא מפגיז בצילומים מהתקופה הקצרה שלו בארץ - אני נוחת בנתב"ג, אני הולך עם המזוודות לכיוון היציאה מנתב"ג. אני מתראיין לגדוד כתבים באימון הראשון שלי בכפר גלים, אני לוחץ יד לפרזידנט יעקב שחר.

למה להרוס כימיה?

אם מסתכלים על מכבי חיפה וטשיירה במובן הרחב יותר, הרי שבסופו של דבר ההחלטה העקרונית שלקחו הקיץ במועדון הזה היא שהסגל של השנה שעברה מספיק טוב כדי לקחת אליפות גם השנה. כשגם המצב הכלכלי שיחק תפקיד בחוסר הרצון לשנות.

חיפה פתחה את העונה כאשר תשעה שחקני הרכב מהעונה הקודמת הם אלו שיובילו את הקבוצה גם השנה. לעניין הזה יש שני יתרונות: הראשון, לא להרוס את הכימיה שנוצרה, בעיקר על רקע העובדה שאת המשחק הראשון במוקדמות הצ'מפיונס ליג שיחקה חיפה באמצע יולי. מהפכות חצר גדולות מדי בתוך המגרש היו גורמות לאלישע לוי לאבד זמן יקר בהדבקת הסגל שלו. העניין השני, ההגנה של חיפה היתה הטובה ביותר בליגה בעונה שעברה, ב-15 מתוך 33 משחקים הקבוצה לא ספגה. ובהנחה שהחלוצים העונה בליגה לא עברו איזו מטמורפוזה קיצונית הקיץ, נראה שחיפה מסודרת יפה בחלק ההגנתי.

עד עכשיו נראה שטשיירה החליק יפה לתוך המערכת. בשלושת המשחקים הרשמיים של חיפה העונה, במוקדמות הצ'מפיונס מול גלנטורן ואוקטבה, הקבוצה עדיין לא ספגה.