תג המחיר לפעילות התיירות הפרטית של דנקנר: 1.75 מיליון ד'

IDB אחזקות שבשליטת נוחי דנקנר אישרה למזג את פעילות גנדן תיירות ותעופה, הכוללת את ישראייר, נתור, צבר ועוד - תמורת סכום זה לתוך כלל תיירות הפרטית ■ פוטנציאל הסינרגיה הנגזר מהתייעלות - עד 64 מיליון ש' ■ העסקה כפופה לפרסום דו"חות ואישור עסקת בעלי עניין

1.75 מיליון דולר בלבד. זהו תג המחיר לפעילות התיירות הפרטית של נוחי דנקנר ואחרים אותה הוא מבקש להכניס בעסקת בעלי עניין לתוך קבוצת IDB שבשליטתו. פעילות התיירות, הכוללת גם מותגים כמו ישראייר, נתור וצבר, מרוכזת תחת גנדן תעופה ותיירות והיא צפויה להתאחד עם כלל תיירות הפרטית תחת השם IDB תיירות ותעופה, במטרה ליצור שחקן מובחן ומרכזי בשוק מבוזר זה. המחזור השנתי המשותף של השתיים מסתכם בכ-3.1 מיליארד שקל, ככל הנראה בחלוקה שווה בין השתיים.

דירקטוריון IDB אישר את העסקה אתמול לאחר שאושרה על-ידי ועדת הביקורת של הקבוצה, ולאחר 4 חודשים מאז הודיעה הקבוצה לראשונה על בחינת עסקה שכזו, במהלכה צורפה לגנדן תיירות ותעופה הערכת שווי מטעמו של רו"ח יצחק סוארי. כדי להוציא את העסקה לפועל, הגישה גנדן תיירות את דו"חותיה המקדמיים לרשות ניירות-הערך, ולאחר אישורם צפויים לראשונה להתפרסם הנתונים הכספיים של החברות הללו בעוד מספר שבועות.

רק לאחר מכן, תובא העסקה לאישור שליש בעלי מניות שאינם צד לעסקה במסגרת אסיפה, כלומר - 3.43% מבעלי כלל המניות של IDB אחזקות , חברת הגג של הקבוצה. אישורים נוספים הנדרשים הם של רונית קן, הממונה על הגבלים עסקיים. בינתיים התקבל אישורו של ראש מנהל התעופה האזרחית במשרד התחבורה וכן אישורם של מרבית הצדדים השלישיים להם הסכמים עם גנדן תו"ת.

איזו נדוניה מביאה איתה גנדן תיירות ותעופה?

בעיקר את קבוצת ישראייר (כ-93%) אותה רכשה ב-1997 - ובאמצעותה מחזיקה גנדן תיירות בחברות הבאות: טיסות פנים-ארציות ולחו"ל באמצעות ישראייר עצמה; נתור - חברה ציבורית לשעבר העוסקת בטיולים מאורגנים ומהווה סיטונאית תיירות; יוניטל ויוסי טורס - טיסות שכר ונופשונים, כסיטונאי וללקוחות פרטיים (בהתאמה) - כל אלו מרכזים 60% מהפעילות; חברה נוספת היא המילניום השלישי - חברה ציבורית שבה מחזיקה גנדן תיירות ב-30% (ומהווה נתח זהה מפעילותה של גנדן תו"ת) אשר חולשת על חברת הנסיעות צבר (45%) וחברת הכנסים והאירועים עידן חדש; ייצוג ושירותי מיקור חוץ לחברות תעופה זרות (של ירדן, רוסיה ושל bmi הבריטית) באמצעות Open Sky (כ-53%) המחזיקה ברבע ממניות AVIAREPS AG. פעילות זו מינורית עבור גנדן, ותורמת רק עשירית להכנסותיה.

גנדן תיירות ותעופה תמוזג, כאמור, לתוך כלל תיירות - חברה פרטית בבעלות מלאה של IDB פיתוח. האחרונה נמחקה מהמסחר בבורסה בתל-אביב במהלך מארס במסגרת הצעת רכש וכעת אף היא פרטית - ומוחזקת בבעלות מלאה של IDB אחזקות.

מהי הפעילות הנוכחית של כלל תיירות?

החברה שולטת (70%) בחברת הנסיעות דיזנהויז-יוניתורס המרכזת 80% מהפעילות. בנוסף, מחזיקה בבעלות מלאה בדיזנהויז תיירות ותעופה.

בעבר כללה החברה גם פעילות בתחום המלונאות, אשר נמכרה לאזורים ב-2007, וכדי לייצר תזרים מזומנים לאזורים - נמכרה לא מכבר שוב, הפעם לרשת מלונות פתאל. לקבוצה נכון לעכשיו אין פעילות בתחום המלונאות, גם לא תחת זרוע הנדל"ן נכסים ובנין . ואם באזורים עסיקנן, עסקת בעלי העניין האחרונה בקבוצה התרחשה לפני 5 שנים, כשגנדן השקעות, החברה האם העומדת מעל IDB אחזקות, מכרה לאזורים - אז חלק מקבוצת IDB - כ-7.5% ממניות GTC (שכיום בשליטת קרדן N.V ).

מה צפוי מהמהלך?

מילת המפתח היא סינרגיה, ובקבוצת IDB מעריכים את הפוטנציאל הסינרגטי המירבי משילוב שתי החברות תחת IDB תיירות ותעופה בכ-64 מיליון שקל, במונחי חיסכון בהוצאות - פוטנציאל שלא נכלל, מן הסתם, בהערכת השווי של סוארי. עד כה הזרימו בעלי השליטה בגנדן תיירות ותעופה 185.5 מיליון שקל, סכום שבטל בשישים ביחס לתמורה המוצעת בעסקה זו (1.75 מיליון דולר בלבד, כאמור), מה שגוזר לה תג מחיר נמוך באופן חריג. הלוואות הבעלים יומרו למניות.

מנגד, בשל החפיפה בין בעלי המניות בגנדן תיירות ותעופה הפרטית לבין בעלי המניות בקבוצת IDB, הם עשויים ליהנות מפוטנציאל ההשבחה של פעילות זו תחת הקבוצה הציבורית. יצוין, כי ההערכה היא שקבוצת IDB תצטרך להזרים עד 20 מיליון שקל בשנה הקרובה (עד אוגוסט הבא, א"ו) כדי לכסות את הגרעון בהון החוזר של הקבוצה (36.5 מיליון דולר נכון לסוף מארס במונחי פרו-פורמה, קרי, בהנחת המרת הלוואות הבעלים להון מניות). בקופת ישראייר (דרכה חולשת גנדן תו"ת על שאר החברות) נמצאים נכון לאותו התאריך למעלה מ-5 מיליון דולר.

הפוטנציאל הסינרגטי ינבע מצעדי התייעלות וחיסכון, כך שלא מן הנמנע שהמהלך עשוי לכלול פיטורים בפעילויות חופפות. נבירה בארכיון מעלה כי בקבוצת ישראייר הפרטית הועסקו נכון לנובמבר 2007 כ-600 עובדים. בעוד שעל מצבת כח האדם בגנדן תעופה ותיירות ניתן יהיה ללמוד מהדו"חות הכספיים לכשיתפרסמו, אבי בן-אסאייג, שכיהן כמשנה למנכ"ל וכסמנכ"ל הכספים של קבוצת שטראוס , החל את תפקידו בתחילת החודש כמנכ"ל IDB תיירות ותעופה. בכך, מהווה הוא הבכיר השני מקבוצת המזון שעובר לשורותיה של הקבוצה (הראשון הוא ארז ויגודמן, נשיא קבוצת שטראוס, שבאוקטובר יהפוך למנכ"ל מכתשים אגן ).

אם המוכרים לא ייהנו מהסינרגיה (במונחים כספיים), כיוון שזו אינה משתקפת בתמורת המכירה ל-IDB, הרי שהם כן צפויים להשתחרר מערבויות שהעמידו לטובת בנקים להבטחת פירעון חובותיה של גנדן תעופה ותיירות. כיום מרבית התחייבויותיה של קבוצת IDB למערכת הבנקאית אינה מגובה בשעבודים וכך גם אגרות החוב שהנפיקה. IDB מדווחת על ערבויות של 49 מיליון דולר לפחות בהן קשור דנקנר - במישרין ובשיתוף עם אבי פישר, משנה למנכ"ל IDB אחזקות, או בשיתוף גנדן אחזקות, החברה שעומדת מעל IDB אחזקות (פירוט מלא של בעלי העניין מופיע בתחתית הידיעה). 26.5 מיליון דולר מהסכום מיוחס לאשראי לרכישת מטוסי איירבאס בידי ישראייר.

ענף התיירות, שעבר שנה לא פשוטה, נמצא בתהליך של קונסולידציה, ומכיוון שיתרון לגודל הוא משמעותי בו, הרי שאיחוד בין שתי הקבוצות צפוי לשפר את רווחיותן. גנדן תיירות הוקמה על-ידי דנקנר לפני 13 שנים, והיא אחת מהפעילויות העסקיות הראשונות שלו בארץ. בשנת 1997 ביצעה גנדן תיירות את הרכישה המשמעותית של חברת ישראייר, שבעקבותיה הרחיבה את פעילותה באופן משמעותי, ובמיוחד בחו"ל. מסע הרכישות לא נעצר בישראייר, ושנה לאחר מכן רכשה גנדן כ-45% ממניות חברת התיירות צבר. בסך הכול, עד היום ביצעה גנדן תיירות רכישות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים.

מיהם בעלי המניות בגנדן תיירות ותעופה?

47% מהחברה מוחזקת בידי טומהוק השקעות, חברה בשליטת נוחי דנקנר; נוגה מ.ג.א השקעות, חברה בשליטת אבי פישר, מחזיקה בכ-33% נוספים; נולאי B.V, חברה שבשרשור הנהנים ממנה הם צאצאי אנה שימל מבריטניה, לרבות יעקב שימל המכהן כדירקטור ב-IDB אחזקות (כ-15%); "השקעה מוצלחת" - חברה שבשליטת צור דבש, ממייסדי אמבלייז , מחזיקה בכ-5% הנותרים.

טומהוק של דנקנר הזרימה לגנדן תעופה ותיירות את מרבית הלוואות הבעלים - 87 מיליון שקל (46.4% מהסך), ומרבית סכום זה (54 מיליון שקל) הוזרם לאחר שנודעה הכוונה להכניס את הפעילות ל-IDB באפריל; רק ביולי הזרימה טומהוק 49 מיליון שקל. טומהוק ונוגה של דנקנר ופישר בהתאמה הצהירו בינתיים כי הם מתכוונים לתמוך בפעילות גנדן תיירות ותעופה עד סוף אוגוסט 2010.

כיצד מורכבת השליטה בקבוצת IDB?

חברת הגג של הקבוצה הציבורית היא, כאמור, IDB אחזקות. גנדן אחזקות מחזיקה בחברה זו ב-55.26%, אברהם לבנת - כ-13.43%, מנור אחזקות בי.איי - כ-13.43%. בגנדן מחזיקים נוחי דנקנר ואחותו שלי ברגמן 69.5% והחברה מחזיקה ב-IDB אחזקות בין היתר באמצעות חברה בת בבעלותה המלאה, גנדן השקעות IDB. בגנדן אחזקות מחזיקה גם משפחת שימל בכ-10%.

לאברהם לבנת, החברה המשפחתית, גם חברה בת דרכה מנוהלות האחזקות - אברהם לבנת השקעות (2002). בחברה זו מחזיקים האב אברהם (בונדי), בעלי קונצרן השינוע תעבורה - ושלושת ילדיו, זאב, צבי ושי.

מנור אחזקות בי.איי. של יצחק מנור ואשתו רות (מבעלי בנק אגוד ואימפריית יבואני הרכב לובינסקי) חולשת על מנור השקעות IDB.

לשלי ברגמן גם אחזקה מינורית במישרין ב-IDB אחזקות של 4.23% ולאביה (ואביו של נוחי), יצחק - 3.32%. לציבור אחזקה של 10.3% ממניות IDB אחזקות.

אנקדוטה קטנה לסיום

לפני יומיים (ד'), כך מדווחת IDB אחזקות בהודעה לבורסה, קיבלה מכתב מעורך הדין המייצג את מי שטוען (או טוענת) לבעלות על חברה לה אחזקה עקיפה של 0.77% בגנדן תיירות. במכתב הופיעה דרישה לקבל בחינם את כל אותם 93% אחזקה של גנדן תיירות בקבוצת ישראייר, ואת הלוואות הבעלים שהעומדו לישראייר. לאותה חברה, כך נטען, שיעור אחזקה גבוה יותר מ-0.77%. "גנדן תיירות משוכנעת כי המכתב נעדר לחלוטין בסיס עובדתי ומשפטי כאחד", נכתב בהודעה לבורסה.

אידיבי אחזקות