האופציות על המסחר בסוכר מצביעות על עליית מחירים של 44%

מספר האופציות לרכישת סוכר למסירה במארס במחיר של 30 סנט לליברה, גדל ב-44% בהשוואה ל-7 באוגוסט, וזינק פי 18 במהלך ארבעת החודשים האחרונים ■ מחיר הסוכר טיפס השנה ב-76% לרמה הגבוהה ביותר מאז 1981

פגיעה בקצב קציר הסוכר בהודו וברזיל מצביעה על מחסור של סוכר בעולם זו השנה השנייה ברציפות.

הביקוש העולמי לסוכר צפוי לעלות על התפוקה ב-5 מיליון טון עד ספטמבר 2010, ולהוביל למחסור החמור ביותר מזה כשנתיים. כך לפי אירגון הסוכר הבינלאומי היושב בלונדון.

גשמים בדרום מרכז ברזיל מעכבים את קציר קנה הסוכר כמו גם מסרים בדבר ירידה בתפוקה מהודו, מקסיקו, תאילנד ופקיסטן. הירידה בתפוקה במזרח הרחוק בכלל ובהודו בפרט היא עקב תחזית לעונת מונסונים חלשה.

מחיר הסוכר זינק ב-76% מאז תחילת השנה, והגיע ל-20.85 סנט לליברה בשבוע שעבר - הרמה הגבוהה ביותר מאז אפריל 1981. בנק מיזוהו היפני חוזה כי מחיר הסוכר יגיע ל-30 סנט לליברה עד סוף השנה.

הודו חוותה ביוני את הבצורת הקשה ביותר מזה 83 שנים והגשמים בברזיל ירדו פי 4 מהרגיל לעונה. כתוצאה מכך, מספר האופציות לרכישת סוכר למסירה במארס במחיר של 30 סנט לליברה, גדל ב-44% בהשוואה ל-7 באוגוסט, וזינק פי 18 במהלך ארבעת החודשים האחרונים. העלייה החדה במחירי הסוכר מגדילה את ההוצאות של יצרניות המזון הגדולות כמו קלוג וקרפט פודס ומגדילה את רווחיה של Cosan , החברה הגדולה בעולם לעיבוד קנה סוכר.

העלייה החדה במחירי הסוכר תומכת בהערכות כלכלנים כי העולם כולו עומד בפני פריצה בעליות מחירים והתפתחות אינפלציה. מחיר הסוכר, אשר לא השתתף באופן מרכזי בבועת הסחורות שהתרחשה בשנים 2003-2008 מהווה סמן פעמים רבות בעבור כלכלנים לגבי יכולת קניה עולמית בשל היותו מצרך בסיסי כל כך ועל כן בעל חשיבות לגבי הערכות אינפלציוניות.

גיא רוטנברג, מנכ"ל מרקט פלייס, מסביר כי הדרך הקלה והממוקדת לסחור בסוכר היא כאמור בחוזים עתידיים. אלו נסחרים בבורסה בלונדון (סוכר מעובד) ובניו יורק (סוכר חום). מחירו של החוזה בלונדון מצוטט בדולר ארה"ב לטון וגודל חוזה הוא 50 טון, כאשר חברו האמריקני מצוטט בסנטים ארה"ב לליברה וגודלו 1120 ליברה גם כן 50 טון. כלומר, גודל חוזה כיום נע סביב 20 - 25 אלף דולר. חוזים אלו מצריכים סדר גודל של 15% בטחונות (מרג'ין) למסחר לטווח ארוך או כ- 700 דולר למסחר יומי.

להלן גרף שנתי המתאר את התנהגות חוזה הסוכר הלא מעובד בבורסת ניו-יורק ב-12 חודשים האחרונים.

מחיר הסוכר