הדרך הקלה של הבנקים האמריקניים: מטילים עמלות וקנסות על משיכת יתר

הבנקים האמריקניים צפויים לרשום השנה רווח שיא של 38.5 מיליארד דולר בזכות לקוחות שנמצאים ביתרת חובה ■ העמלות על משיכות היתר הוכפלו מאז שנת 2000

הבנקים האמריקנים צפויים להרוויח השנה שיא של 38.5 מיליארד דולר בעמלות על משיכות היתר (אוברדראפט) של לקוחותיהם, כאשר חלק ניכר מהסכום הזה יבוא מהצרכנים שמתקשים לאזן את החשבון שלהם, על רקע המיתון הכלכלי החריף.

לפי סקר חדש, העמלות על משיכות היתר הוכפלו מאז שנת 2000. ממצאי הסקר צפויים ללבות את העוינות הציבורית כלפי המגזר הפיננסי, שמצוי ממילא תחת לחצים פוליטיים להקל את הנטל על הצרכנים, להעלות את זמינות האשראי ולתת הלוואות בתנאים הוגנים יותר, אחרי שהמגזר עצמו חולץ בכספי משלם המסים.

העמלות התייקרו

הפדרל ריזרב מגבש כעת תקנות חדשות לעמלות על משיכות יתר, והכללים החדשים, אם יאושרו בקונגרס, יקבלו עדיפות גבוהה בממשל אובמה, במסגרת סוכנות הגנת הצרכן שהוא מציע להקים.

הנתונים של חברת המחקר מובס סרביסז מראים שהמשבר גרם לבנקים רבים לייקר את העמלות או הקנסות על משיכות היתר ועל חובות בכרטיסי אשראי, כדי לשפר את הרווחיות שלהם. לפי הסקר החדש, העמלה החציונית של בנק על משיכת יתר עלתה השנה מ-25 ל-26 דולר, וזו היתה עלייה ראשונה בתקופת מיתון מאז שנות ה-60.

לדברי מייק מובס, מייסד חברת המחקר, "הבנקים חוזרים למודל של הכנסות מעמלות, ועמלות על משיכות יתר הן העורק הראשי של המודל הזה". מובס מסביר כי עמלות על משיכת יתר היוו יותר מ-75% מעמלות השירות שנגבות מלקוחות הבנקים בארה"ב.

הלקוחות שמצבם הכספי הוא הגרוע ביותר הם אלו שנפגעים הכי הרבה מהעמלות הללו. רק 10% מתוך 130 מיליון חשבונות הצ'קים בבנקים האמריקניים מייצרים כ-90% מהרווח של הבנקים על עמלות אוברדראפט. מובס מציין כי השימוש הקבוע במשיכת יתר נפוץ במיוחד בקרב לקוחות שדירוג האשראי שלהם נמוך.

הבנקים אומרים שהעמלות מפצות אותם על הסיכון שהם לוקחים כאשר הם משלמים בשמם של לקוחות שאין די כסף בחשבונותיהם. "יש סיבה לעמלות על משיכת יתר, אנחנו לוקחים הרבה סיכון", אמר בנקאי בכיר. "מדובר בשירות ללקוח. הם רוצים שאנחנו נממן את משיכת היתר שלהם".

עשרה קנסות ביום

מובס טוען שהבנקים הגדולים ביותר הם גם אלה שגובים את העמלות הגבוהות ביותר. בבנקים שנכסיהם עולים על 50 מיליארד דולר - כולל סיטיגרופ , בנק אוף אמריקה, JPמורגן צ'ייס ו-וולס פארגו - העמלה הממוצעת היא 33 דולר.

בבנק אוף אמריקה , משיכת יתר של אפילו 6 דולרים בחשבון עלולה לגרור קנס של 35 דולר. אם הלקוח אינו מבחין בכך שחשבונו מצוי ביתרת חובה, והוא ממשיך להוציא כספים, הוא עלול לספוג אפילו עשרה קנסות כאלה ביום אחד, כלומר 350 דולר. משיכת יתר שאינה מכוסה בתוך כמה ימים מניבה שוב קנס של 35 דולר.

33 דולר -עמלה ממוצעת בבנקים שנכסיהם עולים על 50 מיליארד דולר - בהם סיטיגרופ, בנק אוף אמריקה, ג'יי.פי מורגן צ'ייס ו-וולס פארגו.

35 דולר - קנס על משיכת יתר של 6 דולרים ומעלה בחשבון בבנק אוף אמריקה.