מכה לישראכרט: האוצר מגביר התחרות בשוק כרטיסי האשראי

ההמלצה העיקרית בהצעת החוק של האוצר, היא מעבר לסליקה צולבת מלאה בין כל חברות כרטיסי האשראי וכל המותגים ■ את עבודת המטה מוביל החשב הכללי, שוקי אורן, שצפוי להוסיף לחוק המתגבש סעיפים שיעודדו כניסת גופי ניכיון אשראי חדשים

משרד האוצר יוזם הצעת חוק לפתיחת תחרות בשוק כרטיסי האשראי ולסליקה צולבת מלאה של כרטיסי אשראי. הצעת החוק תעלה בשבועות הקרובים לוועדת השרים לענייני חקיקה. את עבודת המטה מוביל החשב הכללי, שוקי אורן, שצפוי להוסיף לחוק המתגבש סעיפים שיעודדו כניסת גופי ניכיון אשראי חדשים.

ההצעה נסמכת על מסקנות ועדה בראשות החשב הכללי הקודם ירון זליכה שהוגשו בפברואר 2007 ואומצו על ידי שר האוצר הקודם רוני בר און במרס 2008. הצעת החוק תוגש לכנסת באוקטובר עם פתיחת מושב החורף ותטופל בוועדת הכלכלה בראשות ח"כ אופיר אקוניס.

ההמלצה העיקרית בהצעת החוק, היא מעבר לסליקה צולבת מלאה בין כל חברות כרטיסי האשראי וכל המותגים. המלצה זו מומשה באופן חלקי כבר בהסדר שנחתם באוקטובר 2006 בין חברות כרטיסי האשראי: ישראכרט, לאומי קארד וכאל, והממונה על ההגבלים העסקיים רונית קן.

עם זאת, ההסדר לא כלל סליקה של מותגים בלעדיים כמו אמריקן אקספרס, דיינרס וישראכרט. ההסדר הקנה לקבוצת ישראכרט יתרון תחרותי מהותי, אם בית עסק רוצה לעבוד רק עם סולק אחד הרי הגוף היחיד שייתן לו פתרון מלא הוא ישראכרט.

בנוסף, בהסדר יש סעיף עליו התעקשה ישראכרט, הקובע כי במידה ותהיה חקיקה בנושא רשאית כל חברת כרטיסי האשראי לפנות לבית הדין להגבלים עסקיים ולהודיע לו כי תוך 90 יום ההסכם מבוטל. ולכן, על פי הערכות, קבוצת ישראכרט בניהולו של דב קוטלר עשויה לפרוש מההסדר בתגובה לחקיקה ולא לאפשר למתחרותיה לסלוק את כרטיסיה.

במסגרת ההסדר התחייבו חברות כרטיסי האשראי לסליקה צולבת בכל כרטיסי האשראי ולנוסחת הפחתה הדרגתית של עמלת הסליקה הצולבת. העמלה תרד מרמה ממוצעת של 1.25% בשנת 2006 עד לרמה של 0.875% ביולי 2012. כיום העמלה כבר ירדה לשיעור של 1.1% והפחתה משמעותית ל-0.975% אמורה להיכנס לתוקף ביולי 2010.