אג"ח זבל: מעלות חותכת את הדירוג של צים ל-B מינוס

דירוג האג"ח של חברת הספנות שוב הורד ב-5 דרגות ל-(-B), המקביל לדרגת "CCC" בדירוג העולמי

קצת יותר משבוע לאחר שהחברה לישראל הודיעה על תכנית הבראה לחברת הספנות צים, במסגרתה תזרים לחברה 300 מיליון דולר נוספים ועשרות עובדים יפוטרו, מורידה היום חברת הדירוג מעלות S&P את הדירוג של צים ב-5 דרגות ל-(-B) עם השלכות שליליות. מדובר בדירוג לסדרות א', ב' ו-ג' של אגרות החוב של צים. נזכיר כי רק לפני מספר חודשים עמד הדירוג של צים על A, ומאז הוא הורד ב-7 דרגות.

דירוג זה, לפי סולם ההמרה של הדירוג המקומי, מקביל לדרגה "CCC" של הדירוג העולמי, כלומר דירוג של אג"ח בעלת רמת סיכון גבוהה מאוד הרומז כי ישנה אפשרות שהחברה לא תעמוד בפירעונה המלא של האג"ח, או לפחות בחלק מהפירעון. במילים אחרות, זוהי דרגה הקרובה ביותר לדרגת "אג"ח זבל".

צים גייסה במהלך השנים 2005-2006 סכום של 1.3 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח פרטיות שאינן נסחרות בבורסה. הן גויסו בריבית של 3.5%-5.5%. לפי נתוני משרד האוצר המעודכנים לסוף שנת 2008, בין מחזיקי האג"ח הגדולים של החברה נכללים, חברת הביטוח הראל , שמחזיקה באג"ח בהיקף של כ-140 מיליון שקל, מגדל (130 מיליון שקל) וכלל ביטוח (70 מיליון שקל).

בשבוע שעבר דווח כי צים בוחנת ללכת להסדר חוב מול מחזיקי האג"ח שלה, אשר יכלול את פריסת התשלומים. צים נקלעה בשנה האחרונה למצוקה פיננסית על רקע המשבר בענף הספנות העולמי ותוכנית ההתרחבות האגרסיבית שלה, שהגדילה באופן משמעותי את מצבת החוב שלה ל-2.2 מיליארד דולר.