ילדי טופז יוכלו לתבוע את שב"ס בטענה לרשלנות בשמירה עליו

על ילדיו של טופז יהיה הנטל להוכיח כי אמצעי הזהירות וההשגחה בהם נקט שב"ס לאחר ניסיון ההתאבדות הראשון לא היו סבירים ■ התביעה שהגישו קשת ואבי ניר נגד טופז בגין נזקי התקיפה תנוהל נגד עיזבונו

אם שידורי קשת ומנהלה, אבי ניר, לא ימחקו את התביעה בסך 7.9 מיליון שקל שהגישו נגד דודו טופז - היא תמשיך להתנהל כנגד עיזבונו. גם העיקול בסך 5 מיליון שקל שהוטל על רכושו של טופז אינו פג עם מותו. לפי הערכות שפורסמו באחרונה, רכושו של טופז מסתכם בכ-30 מיליון שקל.

כזכור, התביעה של של קשת וניר הוגשה בגין נזקי הגוף שגרמה התקיפה שהזמין טופז כלפי ניר ובשל הפגיעה בכושר ההשתכרות, אובדן תנאים סוציאליים ועוד. קשת תבעה פיצוי בגין הוצאות אבטחתו של ניר ואובדן הכנסות.

בית המשפט המחוזי דחה את בקשת טופז לבטל את העיקול שהוטל על חשבון הבנק שלו.

יצויין כי ילדיו של טופז יכולים להגיש תביעת נזיקין נגד שירות בתי-הסוהר, בטענה לרשלנותו בשמירה על חייו של אביהם. בעבר פסק בית המשפט העליון כי קיימת חובת זהירות מושגית וקונקרטית מצד שב"ס "לדאוג לשלומו ולביטחונו של אסיר הנתון במשמורתו", וכי מוטלת על שב"ס "חובת השגחה" על אסיר שניסה להתאבד.

בתי המשפט נטו לראות במעשה התאבדות כפעולה מכוונת של המתאבד, המנתקת את הקשר הסיבתי בין הרשלנות לבין הנזק - אלא אם המזיק היה צריך לצפות את ההתאבדות (לפי מבחן הצפיות). כלומר, יש לבחון מה אדם סביר יכול היה לצפות או צפה בפועל, ומה אדם סביר צריך היה לצפות במישור הנורמטיבי.

על ילדיו של טופז יהיה הנטל להוכיח כי אמצעי הזהירות וההשגחה בהם נקט שב"ס לאחר ניסיון ההתאבדות הראשון לא היו סבירים. לפני כעשור דן העליון במקרה בו אסיר ניסה להתאבד וכשל, ולאחר מכן ניסה להתאבד שוב ונותר נכה. בפסק הדין נקבע כי אין לבחון בדיעבד את הצעדים שננקטו לאחר ניסיון ההתאבדות הראשון - אלא יש לבחון האם המעשים היו נכונים בעת בה ננקטו ובטרם התבררו ככישלון.