"לעולם לא אתבייש להגיד שאבא שלי היה דודו טופז"

כך ספד בנו של דודו טופז, דניאל, בהלווייתו ■ "אבא הקדיש חלק נכבד מחייו לנסות ולעשות טוב יותר במדינה" ■ מאות אמנים, חברים, מעריצים ובני משפחה הגיעו לבית-העלמין ירקון ללוות את טופז בדרכו האחרונה

"לעולם לא אתבייש להגיד שאבא שלי היה דודו טופז" - כך ספד הבוקר (ו') לדודו טופז בנו הבכור דניאל בבכי קורע לב. "היית האבא הכי טוב שאפשר לבקש. אני אוהב אותך".

בנו הצעיר של טופז, יהונתן, שאל את הנוכחים בתמימות אופיינות לילד קטן: "אני לא מבין למה אבא שלי הלך לכלא אם הוא עשה טעות אחת וכל-כך הרבה דברים טובים".

מאות אמנים, חברים, מעריצים ובני-משפחה הגיעו הבוקר לבית-העלמין ירקון ללוות את דודו טופז בדרכו האחרונה. לבית-העלמין הגיעו בין השאר אחיו של טופז, מיקי גולדנברג, גרושתו לשעבר רוני חן ובעלה השחקן חיים זנאתי, ובנם המשותף של טופז ושל חן שאחז בתמונת אביו ולא הרפה.

למקום הגיע גם עורך דינו של טופז, ציון אמיר, וחבריו האמנים ננסי ברנדס, יהורם גאון, טוביה צפיר, יגאל שילון, המנחה מני פאר, הזמר אריאל זילבר, ציפי שביט, אריק סיני, שרון אלכסנדר, נאור ציון, פנינה רוזנבלום, פלאטו-שרון והזמר והמגיש דודו אלהרר.

הלווית דודו טופז / צלם: עינת לברון

"בשבילנו אבא תמיד יהיה הראשון בבידור ומלך הרייטינג"

אזרחים שבאו לחלוק לטופז כבוד אחרון ומעריצים החלו לצעוק בסוכת ההספדים: "התקשורת הרגה את דודו". אחיו של טופז אמר להם בתגובה: "התקשורת לא הרגה את דודו, התקשורת הרגה את העם". האח ביקש מהציבור לשמור על שקט ולכבד את המעמד. בהמשך, בניו של טופז עמדו אחד ליד השני ואמרו קדיש.

בגלל העובדה שהרבה מאוד אנשים ביקשו להספיד את טופז, הוחלט כי רק אחיו ובניו ישאו דברים. "בשבילכם הוא היה ועדיין דודו טופז, אבל בשבילנו הוא הרבה יותר מאבא שסתם הולך לעבודה", הוסיף בנו דניאל, ופרץ בבכי קורע לב שלא הותיר אף עין במקום יבשה. "אנחנו איבדנו הכל", אמר.

"היית האבא הכי טוב שאפשר לבקש. הוא אהב את מדינת ישראל. אבא הקדיש חלק נכבד מחייו כדי לנסות ולעשות טוב יותר במדינה. הוא הקדיש את חייו לעשות למען אנשים, ותמיד חשב על עצמו בסוף. זה לא סוד שאבא התגאה בנו ורצה שיהיה לנו טוב, בשבילנו 'איבן' - ככה קראנו לו - תמיד יהיה הראשון בבידור ומלך הרייטינג על השנים שהוא עשה טוב".

הלווית דודו טופז / צלם: עינת לברון

"לא מוחאים כפיים בהלוויה - אבל זה מה שהוא היה רוצה"

דניאל התייחס למעצרו של אביו: "היה חודש אחד שהוא היה אדם אחר. לעולם לא אצדיק את מעשיו, אבל לעולם גם לא אתבייש להגיד שאבא שלי היה דודו טופז", הוסיף דניאל בבכי. "אבא שלי היה איש טוב. אבא שלי נפטר, ובדרך-כלל לא מוחאים בהלוויה כפיים, אבל זה מה שהוא היה רוצה", אמר הבן וסחט מחיאות כפיים סוערות מהמלווים במקום.

הבן עומר פרץ אף הוא בבכי קורע לב והתקשה לדבר: "לא הספקתי להיפרד מאבא שלי, אבל אבא אני אוהב אותך, אף פעם לא אשכח אותך ואבוא לבקר אותך. זה עושה לי טוב כל האנשים האלה שבאו לכאן עכשיו. לא היה ולא יהיה כמוך".

"בדרכך הכל-כך שונה פיזרת אהבה ונתינה, לא בצער לא בכעס אלא באהבה גדולה", אמרה אשתו לשעבר של טופז. "שלוש אמהות יודעות שזו צוואתך הגדולה ביותר. הלוואי ולמעלה לא תדע את ייסורי הנפש ותמצא מזור ושלווה. אנחנו תמיד נתגעגע, אנחנו כבר ממש מתגעגעים".

הלווית דודו טופז / צלם: עינת לברון

גרושתו של טופז: מבקשים סליחה ומחילה על מעשיו

אשתו לשעבר של טופז, רוני חן, אם בנו הצעיר יהונתן, ספדה אף היא. "דודו נפטר בחודש אלול, ראש חודש אלול, הוא גם נולד בחודש אלול - הוא ואביו ויהונתן. זהו חודש רחמים וסליחות. בשם המשפחה אני רוצה לבקש סליחה מהאנשים שנפגעו מהמעשים של דודו. דודו טעה פעם אחת, ובשמו אנחנו נבקש את המחילה והסליחה".

"אני עומד מעט בן 60 ולא מכיר דקה בחיי בלי שהיית איתי, עזרת לי, כעסת עלי, רבת איתי, אני לא מכיר דקה אחת בלי שהיית איתי", ספד האח מיקי גולדנברג בכאב. "בסוף לא נתנו לי להתקרב אלייך, ולא הצלחתי לשמור עלייך. אני שולח אותך לאבא, ומחבק אותך ואמא גם בדרך".

גם מנכ"ל אמ"י, יענקל'ה מנדל, ספד ל"ראשון בבידור": "משפחת אמני ישראל נפרדת היום מאומן ענק, יוצר ענק, אדם שעשה רבות על מנת לשמח את העם ושעשה כל-כך טוב להרבה אנשים במשך השנים", אמר. "אדם שעשה רבות על מנת לשמח ולהצחיק, ובשעת כאב תמיד היית שם. אנחנו נפרדים ממך היום, ואתה נטמן באזור של האמנים. אתה חלק מהמשפחה. עוזי חיטמן ז"ל אמר לי פעם: 'ראו פעם ליצן יושב בצד ובוכה. שאלו למה הוא בוכה? הוא אמר שהוא לא בוכה, הוא נח'. דודו הולך לנוח - תהיה מנוחתך עדן".

המכתב: ידי קצרה מלהושיע את עצמי

ב-6 ביולי שלח טופז את המכתב האחרון מהכלא. הוא יועד למנכ"ל אמ"י, יענקל'ה מנדל. "אין לי מושג איך נפלתי למצב שכזה", כתב טופז למנדל. "נשבע ביקר לי שאין לי מושג. האם זה אגו פגוע, תערובת של תרופות פסיכיאטריות שלקחתי - או אולי פשוט חייתי בסרט מטורף".

בכתב-יד צפוף מחה טופז על התייחסותם של חבריו למקצוע. "האם תוכל לפנות לחברי אמ"י שאינם מצטרפים למקהלת העיתונאים שמנסים להפוך אותי ל'ראש ארגון פשע', אנשים בארגון שלנו, שיעשו משהו למעני?", שאל.

טופז גם העלה במכתס הצעות: "אני לא יודע מה, מכתב גלוי לעיתון, מודעה, מכתב לנשיא - אין לי מושג". הוא חתם את המכתב בציטוט הנואש: "ידי קצרה להושיע את עצמי".

באתר שהקים אחיו של טופז לפני כחודש, והפך היום לאתר הנצחה, דווח כי במותו סייע טופז לאדם אחר. "קרנית העין של דודו נתרמה לאדם שקיבל היום את מאור עיניו בזכותו", נכתב באתר. "דודו עוזר לאנשים גם אחרי מותו".

תוצאות הבדיקה: התיישב על הרצפה ונחנק למוות

הכשל העיקרי של שב"ס, כך מסתמן, היה הכבל החשמלי שהיה בתאו של טופז. בשב"ס היו צריכים למנוע כל אביזר בתא שיסייע לו במעשיו. מבדיקה עולה כי הברז בתא בו שהה טופז, תא לאסירים בסיכון, ממוקם בגובה נמוך של 80 ס"מ בלבד - כדי למנוע ניסיונות התאבדות. אבל טופז, ככל הנראה, התיישב על הרצפה ונחנק למוות.

"שב"ס עשה כל מה שאנחנו יכולים כדי למנוע את האירוע", אמר מפקד מחוז מרכז בשירות בתי-הסוהר, גונדר נזים סביחי. "מדובר בעצור אחד מתוך 200 עצורים מפוקחים בבית-המעצר, וההשגחה שלנו נפרסת על כולם. בתא של טופז יש שתי מצלמות, והוא שהה עם 5 עצורים נוספים. ברור שמטעמי צנעת הפרט, אנחנו לא יכולים להיכנס למקלחת. הוא ניצל פרק-זמן של 5 דקות לבצע את המעשה".

סוהר בשב"ס ששמר על טופז נשמע אחרת. "שעתייים וחצי אף אחד לא התקרב והסתכל עליו", אמר הסוהר שסירב להזדהות בשמו בראיון לקול ישראל. "בלילה צריך להיות קצין תורן ו-4 סוהרים - אבל במשמרת לא עבדו על-פי הנהלים, והיו רק שני סוהרים".