משרד על גלגלים

הביקוש למוצרי אלקטורניקה לרכב עולה: שלל מוצרים וגאדג'טים שינעימו את הנסיעה

חופשת הקיץ מתקרבת לסיומה, ועמה עתידה להסתיים גם ההפוגה המבורכת מפקקי התנועה. אבל הם יחזרו במהרה וביתר שאת: למרות המיתון נוספו מתחילת השנה לכבישי הארץ כ-120 אלף כלי רכב חדשים, ועד סוף השנה יתווספו עוד כ-60-70 אלף כלי רכב. במילים אחרות - שיירה מתכתית באורך מצטבר של 650 קילומטר.

המצב אינו שונה מהותית ברוב המרכזים העירוניים בעולם המערבי, ולפיכך יש ביקוש הולך וגובר למוצרים מתוחכמים שיקלו על החסך החושי של הלכודים ברכב.

אודיו ווידיאו: ה-HD מגיע לרכב

הלהיט הגדול של תקופת פוסט-הקיץ הוא מכשירי וידיאו ומסכים ברזולוציה גבוהה (HD) לרכב. הווידיאו באיכות HD - רזולוציה של 720 פיקסלים ומעלה - הוא כיום דרישת חובה בציוד אודיו או וידיאו ביתי ובמצלמות דיגיטליות, אבל תא הנוסעים ברכב נותר חסין עד כה בשל ההנחה ההגיונית שהמסכים הקטנים ברכב, שגודלם בדרך כלל עד 9 אינץ', אינם מאפשרים להבדיל בין איכות HD לאיכות רגילה.

אבל בשוק אבזור לרכב המושג "צריך" נדחק לעיתים תכופות לטובת המושג "רוצה" - ולראיה כל אותם נהגים שמתקינים ברכבם מערכות קול עם 2000 וואט ו-24 רמקולים.

לכן, היה זה רק עניין של זמן עד שמישהו ירים גם את הכפפה הזו, ובמקרה דנן זו פנסוניק, שתשיק בחודש הבא את CN-HX3000 - מערכת וידיאו תומכת HD לרכב שכוללת שני רכיבים עצמאיים.

הרכיב הראשון הוא יחידת ראש עם מסך ממונע מתקפל, שמתאימה להתקנה בחריץ התקני של מערכת הקול ברכב. מסך ה-LCD עצמו, בגודל 7 אינץ', הוא מסך מגע מתקדם עם תאורת LED אחורית, בדומה למסכים של מחשבים ניידים מדור אחרון, שתומך בהקרנת סרטים ברזולוציה של 720 פיקסלים.

יחידת הראש של המכשיר מצוידת רק בנגן DVD פנימי, אולם אפשר להקרין על המסך סרטים באיכות HD ממקורות חיצוניים שונים כולל כרטיסי זיכרון, שמתחברים לחריץ במכשיר, וסרטים שמוזנים לתוך הדיסק הקשיח הפנימי של המכשיר בנפח 40 ג'גה-בייט. המסך תומך אפילו בחיבור לפלייסטיישן 3 ול-Xbox.

מכורי וידיאו רציניים מוזמנים לרכוש את הרכיב השני מאותה סדרה - נגן הבלו-ריי הראשון בעולם לרכב. גם הנגן מותאם להתקנה בחריץ תקני בלוח הפיקוד ברכב, והוא מתחבר ליחידת הראש המרכזית - ובעתיד גם למסכים חיצוניים שיתמכו ב-HD - באמצעות חיבור HDMI, ממש כמו במערכת קולנוע ביתית. כל זאת כדי להשלים את החוויה תומכת יחידת הראש המרכזי, גם בצליל היקפי ובתקני המוזיקה הדיגיטליים האיכותיים ביותר שקיימים כיום בשוק, דוגמת DTS-HD.

מי שיוותר על נגן הבלו-ריי יוכל להתנחם בכך שיחידת הראש גם כוללת מקלט טלוויזיה עם אפשרות להקליט סרטים באיכות HD לדיסק הקשיח, מערכת ניווט מובנית שתומכת במאגר המפות של גוגל, וחיבור מובנה ל-iPhone עם שליטה באמצעות מסך המגע. רכישת שני המכשירים תגרע מחשבון הבנק כ-3,500 דולר.

הנטבוק מגיע לרכב

גם ההשפעה של טרנד הנטבוקים מחלחלת במהירות לתא הנוסעים ויוצרת כיום זן חדש של מכשירי "כלבו" לרכב, שבליבם ניצבים מעבדי נתונים, שעוצמתם לא היתה מביישת מחשב נייד.

בלאופונקט הגרמנית המחישה כבר לפני מספר חודשים את הפוטנציאל הטמון בטרנד כשהשיקה מערכת "כלבו" ממוחשבת הנושאת את השם Travelpilot 700. המערכת מופעלת באמצעות מסך מגע וממשק תפריטים, אולם המפרט הטכני שלה כולל מעבד עם ליבה כפולה, שמקבל גיבוי מזיכרון SDram בנפח 128 מגה-בייט, מזיכרון פלאש מובנה בנפח 8 ג'יגה ומצלמה דיגיטלית מובנית.

עם כוח האש הזה אפשר לדחוס למכשיר הקומפקטי כמעט כל יישום שעולה על הדעת. המכשיר הוא הראשון מסוגו שמאפשר ניווט וידיאו, שמציג את נתוני הניווט על רקע של תמונות וסרטים שצולמו בזמן אמת ולא על מפה סטטית.

מערכת הניווט שלו תומכת במפות של 41 מדינות באירופה, ובשילוב עם המצלמה מסוגלת המערכת לזהות בזמן אמת שלטי כביש ותמרורים על פניהם חולף הנהג ולשלב אותם בהנחיות הניווט ובהתרעות הקוליות.

חובבי המשרד על גלגלים ישמחו לשמוע כי ל-700 יש גם רכיב Wi-Fi לחיבור לאינטרנט ודפדפן מובנה לגלישה, תוכנה להתחברות לחשבונות דואר אלקטרוני, תמיכה ביישומי VoIP ותוכנה לקריאת קובצי אופיס.

יש גם מילון לתרגום משפטים שלמים עם זיהוי קולי, שלל משחקים מובנים, תמיכה בקליטת שידורי טלוויזיה בתקן DVB-T וכמובן נגן מולטימדיה מתוחכם.

קריאת התגר של היצרנית האירופית נענתה תוך זמן קצר על-ידי קלאריון היפנית, שהשיקה מכשיר "כלבו" ממוחשב משלה בשם MIND, שבליבו מעבד ATOM מכובד מבית אינטל, מסך 4.8 אינץ' וזיכרון פלאש גדול.

כמו אצל בלאופונקט, גם המתחרה היפנית מצוידת במסך מגע עם תפריטים משתנים, אולם הגימיק שלו הוא חיבור מתמיד לאינטרנט תוך ניצול נרחב של יישומים מקוונים.

החיבור לאינטרנט מתבצע באמצעות רכיב Wi-Fi, כאשר המכשיר נישא ופועל על סוללות, או באמצעות בלוטות' למודם של טלפון סלולרי, כאשר המכשיר נמצא ב"מצב רכב" ומותקן בתוך מנשא מיוחד.

לאחר החיבור לרשת ניתן לנווט עם מפות דו או תלת-מימדיות בסיוע יישומי המפות של גוגל, תוך הזנה של מידע על נקודות עניין עדכניות מהאינטרנט, לצפות ביוטיוב ולהתחבר למייספייס.

את לוח הפיקוד אפשר לעצב באמצעות סרגלים שמציגים ברקע מידע אודות מזג-האוויר, הודעות שונות ותחנות רדיו מקוונות. גם כאן יש תוכנת דואר אלקטרוני, נגן מולטימדיה עם אלבום תמונות מובנה, תוכנה לצפייה ולעריכה של מסמכים ועוד. המכשיר הושק בעיצומו של המיתון, ומחירו בארה"ב ירד בתוך מספר חודשים מכ-640 דולר לכ-200 דולר בלבד.

בידור עם מגע אישי

גם טרנד תפריטי המגע של ה-iPhone לא פסח על תעשיית האלקטרוניקה הבידורית לרכב. לאחר שמסכי מגע רחבים החלו לצוץ במערכות פרימיום רבות לרכב, מציעים כיום היצרנים גם יחידות ראש בממדים תקניים, שבמקום מערך המתגים המקובל שלהם מותקן מסך מגע.

המובילה בתחום היא JVC, שמציעה כיום יחידת ראש (AVX-77) שכל חזיתה היא מסך מגע צר וארוך עם 192 אלף פיקסלים.

על המסך ניתן להציג תכני וידיאו ברזולוציה איכותית בפורמט רוחבי, ואפילו לפצל את המסך כדי לצפות בשני סרטים או קליפים בו-זמנית.

כאשר המכשיר משמש בתור סתם רדיו, מוצגים תפריטי השליטה המשתנים על המסך. כדי למנוע הסחת הדעת מהנהג ולתשומת-לב יתרה מגנבים, מוחשך המסך עד שהנהג מושיט אליו את ידו. המערכת מגיעה בימים אלה לארץ ויש לה - איך לא - ממשק מובנה ל-iPhone ותג מחיר של כ-3,000 שקל. הושט היד וגע בה.