האם מדיניות ה'פד' אכן תגרום להאצת האינפלציה בארה"ב?

חברי האיגוד הלאומי לכלכלת עסקים NABE חלוקים בדעתם ■ רוב הכלכלנים בארגון מצפים שליבת האינפלציה תגיע לקצב שנתי של 3% בשנים 2014-2018

חברי האיגוד הלאומי לכלכלת עסקים (NABE) חלוקים בדעתם האם המדיניות המרחיבה של הפדרל ריזרב עלולה להוביל להאצת קצב האינפלציה בשנים הקרובות.

מחצית מ-266 חברי ה-NABE שהשתתפו בסקר בחודש אוגוסט חושבים שמדיניות ה'פד' של הגדלת כמות הכסף במשק לא תוביל לאינפלציה בשנים הקרובות. לעומתם, כ-41% לא מסכימים לטענה זו, אך עדיין חוששים מהשפעות מדיניות ה'פד' וגידול החוב הלאומי. ה-NABE פירסם את הסקר היום (ב').

רוב הכלכלנים בארגון מצפים שהאינפלציה (ללא מזון ואנרגיה) תגיע לקצב שנתי של 3% בשנים 2014-2018. "זה משקף הסכנה שמדיניות פיסקלית מוגזמת של תמריצים וסיום תוכניות הסיוע הממשלתיות בטווח הבינוני עלולים לגרום לרמה גבוהה של אינפלציה שתעלה על יעד האינפלציה שקבע הבנק המרכזי", נכתב בדו"ח של ה- NABE. נציין כי יעד האינפלציה של ה'פד' הוא בין 1.5% ל-2%.

הדיון בוועד הכלכלנים התמקד על העיתוי המתאים ביותר להפיכת אסטרטגיית ה'פד' לכזאת שמצמצמת אחזקות גדולות של אג"ח ממשלתיות וניירות ערך מגובות משכנתאות. מצד אחד, אם ימשיך ה'פד' יותר מדי זמן במדיניות מוניטרית מרחיבה, הכלכלה עלולה להגיב בסכנת אינפלציה. מצד שני, אם יסיימו את תוכניות הסיוע מוקדם מדי, כאשר הכלכלה עדיין חלשה, הדבר עלול להקשות על התאוששות המשק האמריקני.

הכלכלנים כמעט הגיעו לקונצנזוס באשר למדיניות המוניטרית הכוללת: כ-70% תמכו בה, בהשוואה לכ-56% בלבד, בשנה קודם לכן. מצד שני, כרבע מהמשתתפים בסקר טענו שהמדיניות של ברננקי הגזימה בהענקת התמריצים. הרוב, כ-56%, צופים כי נגיד ה'פד' ישמור על ריבית יציבה במשך ששת החודשים הקרובים. לעומתם, כ-44% צופים כי ברננקי יעלה את הריבית.

בהתייחס למדיניות הפיסקלית של הממשל בארה"ב, כ-35% תמכו בה - השיעור הגבוה ביותר שתומכים במדיניות הפיסקלית מאז מארס 2008. לעומתם, כ-50% חושבים שהממשל הגזים במענק התמריצים.

הנתון שהכי הפתיע עבור נשיא NABE, כריס ורווארס, היה שרוב הנשאלים בסקר תמכו ברגולציה מוגברת בשווקים הפיננסיים. הכלכלנים חושבים שפיקוח גדול יותר על השווקים ושינוי הדירוג של החברות תשפר את היציבות הפיננסית והרווחים עבור הצרכנים והעסקים כאחד.

"קבוצה זאת נוטה להיות שמרנית מאוד, אפשר לראות את זה בכל, למעט, כאשר מדובר בחקיקה" אמר ורווארס בעקבות פרסום הסקר. "הם בהחלט תומכים בחקיקה קפדנית יותר בתחום השירותים הפיננסיים", הוא הוסיף.