רוביני מזהיר את הבנקים המרכזיים מבועות בשווקים

נוריאל רוביני, הכלכלן שחזה את המשבר, צופה התאוששות איטית ומעריך שהכלכלות המפותחות יפגרו מאחור במשך 2-3 שנים ■ הוא קורא לבנקים המרכזיים להיות ערים להתנפחות בועה, ומזהיר: "הרבה אנשים חושבים שהכל בסדר אבל הדרך עומדת להיות מלאה במכשולים"

הכלכלן נוריאל רוביני, נביא הזעם שניבא את המשבר הכלכלי, אומר היום (ו') כי ישנו סיכוי סביר להתאוששות כלכלית בצורת U (קרי התאוששות איטית והדרגתית) כאשר הכלכלות המפותחות יפגרו מאחורי הכלכלות המתפתחות למשך 3 שנים. רוביני אף חזר על אזהרתו מהשבועות האחרונים לפיה ישנו סיכוי ל"תחתית כפולה" (או תבנית W) - כלומר נפילה נוספת בכלכלה העולמית ובשווקים הפיננסים.

"אני מעריך שההתאוששות הכלכלית תהיה בצורת U והצמיחה תהיה מתחת לממוצע, בייחוד בכלכלות המפותחות, לפחות למשל 2-3 שנים", אמר רוביני במסיבת עיתונאים באיטליה. "בתוך תרחיש ה-U אני רואה סיכוי קטן, אך גובר והולך, ל-W".

רוביני, פרופסור בבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטת ניו-יורק, אמר כי ייתכן שכלכלות שחסכו יותר, כדוגמת סין, יפן וגרמניה, לא יגבירו את הצריכה באופן מספיק כדי לפצות על אובדן הצריכה מצד כלכלות "בזבזניות" כגון ארה"ב ובריטניה.

"אם האמריקנים יצרכו פחות אזי כלכלת העולם תצמח בקצב נמוך מהפוטנציאל שלה, כך שמדינות אחרות יצטרכו להגביר את הצריכה שלהן", ציין רוביני, והדגיש כי הוא חושש שזה לא יקרה.

רוביני גם שיגר עצה לבנקים המרכזיים וליו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי; לדבריו, הבנקים המרכזיים צריכים למקד את תשומת הלב בערכי הנכסים ובמיוחד להיזהר מבועות בבואם להתיר את הריביות ברמות כה נמוכות. לאחר זינוק של עשרות אחוזים בשוקי המניות מתחילת חודש מארס, רוביני מזהיר מפני בועה.

"אני חושב שמחירי הנכסים, בועות הנכסים, אמורים להיות חשובים יותר בהחלטות הריבית, בנוסף לגורמים כגון אינפלציה וצמיחה", אמר רוביני. "העמדה של ברננקי הייתה עד כה שונה; אני מקווה שהמשבר הזה לימד אותו לקח".

מכל פנים, התחזית של רוביני, כידוע, אינה אופטימית: "הרבה אנשים חושבים שהכל בסדר אבל הדרך עומדת להיות מלאה במכשולים".