נדחה ערעור חברת דוד שחר על פסילתה במכרז עוקף באר-שבע

החלטת בית המשפט העליון קובעת למעשה סופית כי חברת התשתיות אוליצקי תבצע את הפרויקט ■ הרקע להחלטה הוא מכרז שפרסמה מע"צ לתכנון וביצוע כביש 40, בקטע מצומת מחנה נתן עד צומת הנגב

בית המשפט העליון דחה בסוף השבוע האחרון (ה') את בקשת עיכוב הביצוע שהגישה חברת דוד שחר ובניו נגד מע"צ, בעקבות פסילתה במכרז לשדרוג כביש עוקף באר-שבע, למרות שהגישה את ההצעה הזולה ביותר. החלטת בית המשפט קובעת למעשה סופית כי חברת התשתיות אוליצקי עבודות עפר תבצע את הפרויקט.

הרקע להחלטת בית המשפט הוא מכרז שפרסמה מע"צ בחודש מארס השנה לתכנון וביצוע כביש 40, בקטע מצומת מחנה נתן עד צומת הנגב. דניה סיבוס, אוליצקי וחברת דוד שחר הגישו את ההצעות הנמוכות ביותר במכרז.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", בית המשפט המחוזי אישר את החלטת מע"צ לפסול את ההצעה של דוד שחר, שהיתה הזולה במכרז, זאת לאור התנהלות בעייתית של הקבלן במכרז קודם, שלטענת מע"צ נקט ב"שביתה איטלקית".

חברת דוד שחר כאמור ערערה לבית המשפט העליון על ההחלטה והגישה בקשה לקבלת צו לעיכוב ביצוע הפרויקט.

מהעתירה שהוגשה עולה כי הפער בין שתי ההצעות הזולות עמד על כ-6 מיליון שקל: דוד שחר הציעה לבצע את העבודות תמורת כ-133.6 מיליון שקל, ואילו אוליצקי הציע לבצען תמורת 139.7 מיליון שקל.

העליון דחה כאמור את הבקשה, בטענה כי "מבחינת סיכוי העתירה, על דוד שחר בשלב זה לחלוף אל פני משוכה גבוהה לשכנע כי מע"צ היתה מנועה משפטית מהידרשות לניסיונה הקודם של החבר. תנאי המחיר במכרז הוא אמנם בעל משקל רב, אך לא בעל משקל מכריע, ושיקולים כבדי משקל אחרים, שיש לשקללם ב'מקבילית הכוחות' עם המחיר, עשויים להטות את הכף כנגד קבלת ההצעה הזולה ביותר", נכתב.

עוד החליט בית המשפט העליון כי ראוי שטענותיה של דוד שחר יתבררו במסגרת העתירה המנהלית שהגישה, אך אין די בנימוקים שהוצגו על מנת לעכב את ביצוע הפרויקט. "חשש לכושרו של בעל ההצעה הזולה ביותר לבצע את עבודות המכרז ולעמוד בתנאי המכרז, הוא שיקול לגיטימי לוועדת המכרזים, אף אם לא צויין כ'אמת-מידה' במכרז", נקבע.

המכרז פורסם במארס 2009 בשיטת ה"תכנון ביצוע" (design-build), בה הקבלן אחראי גם על התכנון המפורט של הכביש וגם על ביצועו.

במסגרת הפרויקט יוסדרו וירומזרו 4 הצמתים: בית הכלא אוהלי קידר, אוהלים, רמת-חובב וצומת הנגב. הכביש יואר לכל אורכו, תוסדר מערכת הניקוז, ויתווספו מעקות בטיחות חדשים.

העבודות צפויות להתחיל בסוף 2009, עם סיום התכנון על-ידי הקבלן, והן עתידות להמשך 22 חודשים.

עם השלמת העבודות בקטע הדרומי החדש, לאורך 19 ק"מ (צומת מחנה נתן-צומת הנגב), ובקטע הצפוני לאורך 18 ק"מ (צומת גורל-צומת אוהלים), בו כבר החלו העבודות על-ידי דניה סיבוס, ייווצר רצף לאורך עוקף באר-שבע של תוואי דו-מסלולי ודו-נתיבי.