"משרדי רו"ח המבקרים חברות ציבוריות במשותף אינם משתפים פעולה"

כך עולה ממצאי המוסד לסקירת עמיתים ■ ממצא נוסף שעלה מהסקירה הוא חוסר הקפדה על תיעוד ממצאי הביקורת בלא מעט משרדים

משרדי רואי חשבון המשמשים כרואי חשבון מבקרים של חברות ציבוריות במשותף עם משרדים אחרים אינם משתפים פעולה ביניהם - כך עולה מסקר המוסד לסקירת עמיתים.

המוסד ממליץ לפרסם אמות-מידה לגבי צורך השיתוף ומידת ואופן הפיקוח והמעקב המשולבים על בקרת האיכות הכוללת בתיק הביקורת המשותף.

המוסד לסקירת עמיתים הוקם בידי לשכת רואי החשבון ורשות ניירות ערך כדי לפקח על יישום נוהלי ותקני הביקורת בחברות ציבוריות. המוסד מקיים ביקורת במשרדי רואי חשבון המבקרים את החברות הציבוריות - מדובר ב-6 משרדי רואי חשבון המבקרים 85% מהחברות הציבוריות, וב-21 משרדים נוספים המבקרים את ה-15% הנותרים.

במסגרת הסקירה נבדק מדגם של מספר חברות המבוקרות בידי המשרד הנסקר. המשרדים הגדולים מממנים את רוב פעילות המוסד וגם מעמידים חלק ניכר מאנשי המקצוע המפקחים על ביצוע העבודה.

הסקירה הנוכחית היא השלישית במספר של המוסד, ומתייחסת לשנת 2007. רשות ניירות ערך עומדת כעת לשנות את מתכונת הפיקוח, ודורשת כי גוף חיצוני ללשכה יערוך את הביקורת.

היעדר תיעוד

ממצאים נוספים שעלו מהסקירה הינם חוסר הקפדה על תיעוד ממצאי הביקורת בלא מעט משרדים, לרבות תיעוד לגבי שימוש בעבודת מומחים; היעדר תיעוד סיכום של הביקורת; היעדר תיעוד בדבר ליקויי בקרה ובדבר תקשורת עם גורמים המופקדים על בקרת העל; היעדר הקפדה על אישור בכתב של מכתבי התקשורת מהלקוח לפני תחילת הביקורת; היעדר הדרכות מתאימות בנושא ה-IFRS; והיעדר הקפדה על משלוח בקשות לאישורי יתרות מחייבים וזכאים ועל קבלת אישורים מבנקים ויועצים משפטיים על התחייבויות תלויות.

הסקירה מצביעה גם על ליקויים בהתאמת הביקורת לחברה המבוקרת: במקרים רבים נעשה שימוש בתכניות ביקורת גנריות ללא התאמה לחברה המבוקרת, לפעילותה העסקית ולסיכונים שזוהו. במקרים רבים לא הקפידו המשרדים לשתף את מחלקות המסים שלהם בביצוע ביקורת של סעיפים העוסקים במיסוי בדו"ח.

המוסד ממליץ על חיזוק מערכות בקרת האיכות בדרך של מעורבות מתאימה של השותף המלווה את הביקורת לאורך שלבי העבודה בתיק, ובמדגם נבחר של תיקי ביקורת שייעשה על-ידי צוות בקרת האיכות במשרד לאחר סיום הביקורת.

לדברי נשיא לשכת רואי החשבון, ראובן שיף, "אנו ממשיכים להעיר למשרדים בעקבות הממצאים שהתגלו, ונמצאים בתהליך מתמיד של הפקת לקחים כדי להמשיך ולהשביח את רמת הביקורת של הדו"חות הכספיים והמשרדים המבצעים אותה".