אלן גרינספן: "משבר פיננסי גלובלי נוסף אינו מן הנמנע"

יו"ר הפדרל ריזרב לשעבר: "בתקופה של שגשוג בר-קיימא, הטבע האנושי חוזר תמיד ללקיחת סיכונים מוגזמת - ואם מישהו לא ימצא דרך לשנות את הטבע הזה, יהיה לנו משבר נוסף אך שונה"

"משבר פיננסי גלובלי נוסף אינו מן הנמנע, מאחר שבתקופה של שגשוג בר קיימא הטבע האנושי חוזר תמיד ללקיחת סיכונים מוגזמת". כך אמר אתמול אלן גרינספן, יו"ר הפדרל ריזרב לשעבר.

"המשבר יתרחש שוב, אך הוא יהיה שונה", אמר גרינספן בשני ראיונות ב-BBC, בסדרה בשם "אהבת הכסף". "כשבני האנוש מתעמתים עם תקופות ארוכות של שפע, הם מניחים שזה יימשך. זהו כשרונם, שאינו יודע רווייה".

גרינספן, שדיבר ב-BBC לציון שנה לנפילתו של ליהמן ברדרס, אמר כי המשבר הנוסף והמיתון הגלובלי יפגעו בבריטניה יותר מאשר בארה"ב, משום שהכלכלה הבריטית נשענת רבות על הכלכלה העולמית.

לדבריו, מדינות שלומדות לקח לאחר שהמערכת הבנקאית שלהן כמעט קרסה, יאבקו להתאים את שאיפתם להגברת הרגולציה לצורך אחר שלהן - הצורך בסחר עולמי חופשי.

גרינספן עזב את תפקידו כיו"ר ה'פד' ב-2006, לאחר 18 שנות כהונה, במהלכן ניהל את התקופה הארוכה ביותר של צמיחה כלכלית ממושכת בהסטוריה של ארה"ב המודרנית - בשנים 1991-2001.

עם זאת, הרקורד שלו נבחן לאחרונה בשבע עיניים, כשכמה משקיפים כלכליים ציינו שבמהלך כהונתו ב'פד', נזרעו הזרעים של בועת הנדל"ן והאשראי, שתרמה רבות למשבר הפיננסי.

גרינספן מצידו, אמר שמשברים פיננסיים אמנם שונים זה מזה, אך יש להם מקור בסיסי אחד. "בני האנוש מתחילים להפריז בנטילת סיכונים, כשמתחילת המאה ה-18 ההשלכות של זה מסמנות בנקודות את ההסטוריה של העולם. זהו הטבע האנושי, ואלא אם מישהו ימצא דרך לשנות את הטבע הזה, יהיה לנו משבר נוסף".