סיום תוכנית הגריטה יביא להאטה בצמיחת הכלכלה האמריקנית

כך עולה מסקר ספטמבר של "בלומברג" ■ אנליסטים בסקר אמרו כי הסיכויים לתחתית כפולה ב-12 החודשים הבאים הוא 25%, לעומת 20% בסקר של אוגוסט

הכלכלה האמריקנית תצא מהמיתון בקצב מהיר יותר מהתחזיות הקודמות, וזאת לפני שהצמיחה תאט על רקע סיום תוכנית "מזומן תמורת גרוטאה", שיכביד על הוצאות הצרכנים.

ברבעון הנוכחי, כלכלת ארה"ב תתרחב בשיעור שנתי של 2.9%, לעומת התרחבות של 2.2% בתחזית הקודמת. כך לפי סקר ספטמבר של סוכנות "בלומברג", שנערך בקרב 61 כלכלנים בין 3-10 לספטמבר. ברבעון הרביעי, קצב הצמיחה צפוי להאט ל-2.2%.

התחזיות החדשות מגיעות כשברקע, ירידת שיא בלקיחת ההלוואות של האמריקנים וקפיצה בשיעור האבטלה בחודש אוגוסט לשיא של 26 שנים, מה שמצביע כי הדברים שיקבעו את יציבותה ואיתנותה של התאוששות מהמשבר הם הוצאות הממשל והעסקים.

ב-2010, תתרחב הכלכלה האמריקנית ב-2.4% וב-2011 - ב-2.9%, מעריכים משיבי הסקר, בממוצע ללא שינוי ניכר מהסקר הקודם. אולם, התרחבות הכלכלה לא תמנע משיעור האבטלה להגיע עד סוף השנה הנוכחית ל-10%, לראשונה מ-1983, מה שייאלץ את הפדרל ריזרב לוותר על העלאת הריבית לפני הרבעון השלישי של 2010.

מהסקר עולה עוד שהוצאות הצרכנים יעלו ברבעון זה ב-1.7%, כשהקונים ניצלו הנחות, כדוגמת תוכנית הגריטה הממשלתית. צמיחה זו תאט ל-1% ברבעון הרביעי. תוכנית הגריטה הסתיימה ב-24 באוגוסט.

אנליסטים בסקר אמרו כי הסיכויים לתחתית כפולה ב-12 החודשים הבאים הוא 25%, לעומת 20% בסקר של אוגוסט.