היבואנים לביהמ"ש: בטל החלטת התמ"ת להטיל ערובה על ייבוא הניילון הנצמד לתעשייה

טוענים: "החלטת הממונה על היטלי הסחר בתמ"ת מבוססת על טענת יצרן יחיד. זו החלטה פסולה הפוגעת בענף שלם" ■ הממונה על היטלי הסחר, ראובן פסח: "ניתנה ליבואנים הזדמנות להעלות את טענותיהם ולהגיש חומר"

קבוצה של 8 יבואני ניילון נצמד לתעשייה הגישו הבוקר (א') עתירה מינהלית דחופה לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים נגד ראובן פסח, הממונה על היטלי סחר במשרד התמ"ת, מנהל רשות המסים וחברת ספיר תעשיות פלסטיק. את העתירה הגישו באמצעות עו"ד אביגדור דורות ממשרד עו"ד שדות ושות'.

היבואנים תובעים לבטל את החלטת פסח מ-30 באוגוסט 2009 להטיל ערובה זמנית בשיעורים של 9%-36% על יבוא ניילון נצמד לתעשייה, מטורקיה ומכל מדינות האיחוד האירופי, לתקופה של 180 ימים.

כמו כן הם תובעים לקבוע דיון דחוף בעתירה, נוכח מה שהם מכנים "הנוהל הבלתי תקין במהלכו התקבלה החלטה זו, כמו גם הנזק האדיר הנגרם להם, למשק ולציבור כתוצאה מההחלטה".

לדברי העותרים, החקירה שהובילה להטלת הערובה על ייבוא הניילון הנצמד לתעשייה נפתחה בעקבות תלונה בודדת שהגישה יצרנית הניילון הנצמד, חברת ספיר, לראובן פסח. בתלונה טענה ספיר כי ברבעון האחרון של 2008 והרבעון הראשון של 2009 יובא הניילון הנצמד לישראל מהאיחוד האירופי ומטורקיה במחירי היצף.

לטענת העותרים, "החקירה עצמה, מראשיתה ועד לרגע זה, נוהלה בצורה רשלנית ובלתי תקינה, וללא שניתנה לכל היצרנים בחו"ל ולשורה ארוכה של גורמים רלוונטיים אחרים האפשרות להציג את טענותיהם".

עוד לטענתם, "בתחילת החקירה ובמהלכה התבקשנו על-ידי פסח להציג נתונים ומסמכים. פעלנו על-פי הנחיותיו והעברנו לידיו את כל מה שהוא ביקש וגם הרבה מעבר לכך, אך לדאבוננו הממונה לא התייחס לנתונים שהצגנו בפניו, לא פנה אל כל היצרנים בחו"ל לברר את טענותיו, ולא חקר את התחום שלנו לעומק.

"לדאבוננו, אנו חשים כי חקירה זו מנוהלת תוך משוא-פנים במטרה להיטיב עם המתלוננת, על חשבון ענף שלם ועל גבם של מאות עובדים ומאות מפעלים בישראל.

"לא נשתוק וננקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו על מנת להוכיח כי לא רק שלא היה היצף וכי מדובר בהחלטה שגויה - אלא גם שמדובר בהתנהלות שערורייתית ובלתי תקינה מצד פקיד בכיר, העלולה לגרום לנזק אדיר לתעשייה המקומית ולמדינת ישראל", כתבו העותרים.

ניתנו ליבואנים הזדמנויות

על הדברים הללו משיב ראובן פסח, הממונה על היטלי הסחר במשרד התמ"ת, כי "החקירה בנושא נוהלה - ועדיין מתנהלת - לפי חוק היטלי סחר ואמנת ההיצף של ארגון הסחר העולמי. העברתי הודעה על הפתיחה בחקירה לכל הגורמים הרלוונטיים, לרבות כל היבואנים והיצרנים הזרים שהיו ידועים לי והנספחים הכלכליים של המדינות הרלוונטיות.

"היבואנים העותרים היו מיוצגים על-ידי משרד עורכי דין המתמחה בתחום, וניתנה להם הזדמנות להעלות את טענותיהם ולהגיש חומר, ואף ניתנו להם מספר ארכות לעשות כן. בהקשר זה טענות היבואנים על כי לא ניתנה להם הזדמנות להעלות את טענותיהם או כי התנהלותי היתה 'שערורייתית ובלתי תקינה' - אינן אמת.

"ישנם 3 יצרנים בישראל של המוצר, כאשר יצרן אחד הגיש תלונה על ייבוא בהיצף. לאחר שהתקבל מידע מהצדדים המעוניינים, כמו גם מהמכס ומקורות מידע נוספים, פרסמתי את ממצאי הביניים, ולפיהם ישנו ייבוא בהיצף - שהינו סחר לא הוגן - הגורם לנזק ממשי לתעשייה הישראלית.

"לפיכך החלטתי להורות על גביית ערובה זמנית לתקופה של חצי שנה. בתקופה זו אמשיך בחקירת התלונה, תוך מתן הזדמנות נוספת לצדדים להשלים את הגשת כל הטענות והראיות שברצונם להגיש. עם סיום החקירה יועברו ממצאיה הסופיים לוועדה מייעצת לשר, שתשמע שוב את הצדדים להליך ותגיש לשר את מסקנותיה והמלצותיה", מסר פסח.