עלות החזקת בתי ספר פרטיים: הכי יקר ללמד בירושלים

העובדה שבירת ישראל היא היקרה ביותר מפתיעה במיוחד, שכן ירושלים אינה מחייבת ארנונה על שטחים משותפים, תל אביב דווקא כן, ולמרות זאת ירושלים יקרה בעשרות אחוזים

חינוך חינם? לא בטוח. בחינה ארצית של עלויות הארנונה לבתי הספר הפרטיים מגלה, כי העלות בירושלים גבוהה במיוחד, גם בהשוואה לתל אביב.

ישנם סוגים רבים של בתי ספר פרטיים: תיכונים, בתי ספר למחול, לצילום, לרפואה אלטרנטיבית וכד'. לצורך המבחן הוגדרו בתי ספר פרטיים כבתי ספר הנמצאים בפיקוח משרד החינוך או משרד התעסוקה, ושמאוגדים כחברה בע"מ או כעוסק מורשה, היינו שמגמתו היא רווח. בתי הספר שאינם בפיקוח שלמים ארנונה גבוהה במיוחד, כמו כל עסק מסחרי.

העובדה שבירת ישראל היא היקרה ביותר מפתיעה במיוחד, שכן ירושלים אינה מחייבת ארנונה על שטחים משותפים, תל אביב דווקא כן, ולמרות זאת ירושלים יקרה בעשרות אחוזים מתל אביב. באותן רשויות המחייבות בגין שטחים משותפים הנחנו ששטחים אלו מהווים תוספת ארנונה של 25%.

חיפה מפתיעה לטובה ברמת הארנונה הנמוכה למוסדות אלו. חיפה מחייבת ארנונה שונה לקומת כניסה וקומות עליונות. לצורך ההשוואה האמורה הנחנו ש-20% מהשטח הוא בקומת קרקע, והשאר בקומות גבוהות יותר. שכר הדירה הנמוך בחיפה, בשילוב הארנונה הנמוכה, מהווה שיקול בכדאיות מיקום בית ספר פרטי בעיר זו: עלות ארנונה להפעלת בתי ספר פרטיים בירושלים גבוהה פי 3.5 מחיפה.

הכותב הוא מנכ"ל חברת ערך - מיסוי עירוני וניהול נדל"ן