נביאי הזעם מכים שוב: "משבר מטבע עלול להתרחש עוד השנה"

ג'ים רוג'רס ונוריאל רוביני פסימיים, למרות הסימנים להתאוששות כלכלית ■ בסיכום שנה לקריסת ליהמן ברדרס, רוביני צופה קריסה של 1,000 מוסדות פיננסים נוספים ונפילה של 12% במחירי הבתים גם בשנה הבאה ■ רוג'רס: "היה צריך לאפשר ל-10 בנקים נוספים כמו ליהמן ברדרס לקרוס"

שנה לאחר קריסת בית ההשקעות ליהמן ברדרס, במה שנודע כפשיטת הרגל הגדולה בהיסטוריה, נביאי הזעם של וול סטריט ממשיכים לפזר תרחישי אימים. הכלכלן נוריאל רוביני מעריך כי מחירי הבתים בארה"ב ייפלו בכ-12% נוספים בשנה הבאה וישלימו בכך צניחה של 40% מתחילת המשבר, וג'ים רוג'רס חוזה "משבר מטבע" באה"ב, כלומר ירידה חדה בערכו של הדולר.

"הרע מכל עדיין לא מאחורינו ומשבר מטבע עלול להתרחש בסתיו הנוכחי או בשנה הבאה", אמר רוג'רס בראיון ל-Worldwide Exchange. "הבעיה של ארה"ב היא החוב העצום שלה". נוריאל רוביני, שזכה לכינוי "ד"ר יום הדין", טען בראיון ל-CNBC כי ההתאוששות הכלכלית תהיה איטית וישנו חשש לנפילה נוספת. החשש שלו מגיע מחולשת הצרכן האמריקני, אשר במקביל לירידות בשוקי המניות והנדל"ן נלחץ גם בשל גלי הפיטורים והאבטלה הגואה.

"המערכת הפיננסית נפגעה קשות ולא מדובר רק על הבנקים", אמר רוביני, אשר החמיץ את הראלי שהחל בשווקים מאז תחילת מארס והמשיך להיות פסימי לכל אורך התקופה האחרונה. הוא צופה קריסה של 1,000 מוסדות פיננסים נוספים עד לסיום המשבר, והוסיף כי מחירי הבתים ימשיכו לרדת: "הפער בין הביקוש להיצע כל כך גדול כך שאנו צריכים להפסיק לבנות בתים חדשים למשך שנה כדי לחסל את המלאי הקיים. ירידות המחירים תימשכנה בשנה הקרובה". רוביני הדגיש כי "קריסת ליהמן ברדרס לא גרמה למשבר, אלא הייתה סימפטום של המשבר".

רוג'רס מתח ביקורת חריפה, כהרגלו, על מדיניות הממשל האמריקני לחילוצי חברות הפיננסים, כגון AIG, בר סטרנס ומריל לינץ' שחולצו בסיוע הממשל. כזכור, הגוף הפיננסי הגדול היחיד שלא זכה לתמיכת הממשל הוא ליהמן ברדרס, אשר קריסתו הציתה תגובת שרשרת חריפה בשווקים הפיינסים. מאז קריסתו של ליהמן החלו בארה"ב לדבר על בנקים שהם בבחינת "גדולים מדי מכדי ליפול", אולם רוג'רס טוען כי אסור היה להסתפק בליהמן ברדרס.

"כשראיתי שהממשל מאפשר לליהמן לקרוס, חשבתי לעצמי: 'סוף סוף הם נותנים למישהו לפשוט רגל'", הוסיף רוג'רס. "שר האוצר לשעבר, הנרי פולסון, היה צריך לאפשר ל-10 בנקים נוספים לקרוס".

הגישה של רוג'רס, מאמין דגול בשוק החופשי, פשוטה מאוד. הוא טוען כי מי שהגיע למצב של פשיטת רגל - אין לו זכות קיום - ולכן אסור לחלץ אותו. "כשבנקים פושטים רגל, בנקים אחרים מתחזקים ותופסים את מקומם. הבעיה האמיתית שלנו ב-10-15 השנים האחרונות היא שהרגולטורים לא נתנו לבנקים וקרנות גידור גדולים ליפול. אם הם היו נותנים להם לקרוס - הבעיות שלנו היו נפתרות מזמן".