"המפעילות הסלולריות לא יהיו רלוונטיות אחרי כניסת ה-iPhone לישראל"

כך קובע מנכ"ל Waze, שתתחרה מחר עם 9 חברות אחרות על שני כרטיסים לגמר תחרות ה-GSMA, ארגון הסחר העולמי לסלולר, שיכריז מחר על הזוכים הישראלים בתחרות החדשנות שלו, במהלך כנס ה-Journey שייערך בשיתוף ארנסט אנד יאנג ו"גלובס"

ארגון הסחר העולמי לסלולר, ה-GSMA, יכריז מחר על הזוכים הישראלים בתחרות החדשנות שלו, במהלך כנס ה-Journey שייערך בשיתוף ארנסט אנד יאנג ו"גלובס".

10 חברות ישראליות עלו לשלב הגמר בתחרות ה-GSMA, המתקיימת מלבד בישראל גם בארה"ב, באסיה ובאירופה. זו השנה השנייה שהתחרות מתקיימת בישראל והיא נעשית ביוזמה משותפת עם הקרן כרמל ונצ'רס.

בשנה שעברה עלתה לגמר בברצלונה חברה ישראלית אחת - אינפוג'ין. השנה יעלו שתי חברות. אחת העולות לגמר השנה היא WAZE, שמציעה תוכנת ניווט חינמית למכשירי הסלולר החכמים, המשלבת בתוכה מעין רשת חברתית של נהגים, המעדכנים אחד את השני על דיווחי תנועה. Waze הגישה בשבוע שעבר את האפליקציה שלה לחנות היישומים של אפל ל-iPhone- חנות App Store.

"המפעילות בישראל עדיין לא מבינות מה זה iPhone, והן חושבות שהן ימשיכו להיות רלוונטיות אחרי שהוא ייצא כאן", אומר נועם ברדין, מנכ"ל החברה. ברדין מצפה שברגע שה-iPhone יהיה כאן, הצרכנים יתרגלו להוריד את התוכנות שלהם מהחנות של אפל, כמו בשאר העולם ולא דרך פורטל הבית של המפעילות.

"השינוי שאנחנו מנסים להוביל הוא שניווט יהיה בחינם למשתמש. מבחינת הלקוח, אין היגיון שתשלם על ניווט 25 שקל לחודש", הוא אומר.

"ל-Waze יהיה קשה בחו"ל"

חברת ניווט סלולרית נוספת שמתחרה על הכרטיס לברצלונה היא טלמאפ, שנחשבת לתוכנה המועדפת בישראל על-ידי מפעילות הסלולר.

בשונה מ-Waze, טלמאפ היא תוכנה בתשלום והיא זו שצפויה להיפגע בצורה ישירה מההצלחה של התוכנות החינמיות. "בעולם יש מעט מאוד אלטרנטיבות חינמיות, כאשר הסיבה לכך היא שעלויות התוכן הם יקרות למוצר הזה", אומר אורן ניסים, מנכ"ל טלמאפ.

לדבריו, "יש מספר חברות שמנסות לבדוק ולהפעיל תוכנות בניווט על בסיס פרסום, כאשר זהו מודל שגם אנחנו בודקים. אולם אחת הבעיות איתו היא שאין היום מספיק הכנסות מפרסום בעולם, במיוחד בסלולר. אני פחות מוטרד מ-Waze, כי היא מאוד נקודתית לישראל ויהיה לה קשה לשכפל את המודל העסקי שלה גם בחו"ל.