האוני' נענות לאוצר: שקיפות מלאה בדיווח על שכר

אהרון הלינגר, בכיר במשרד המבקר, בדיון מיוחד שהתקיים היום בוועדת ביקורת המדינה: "גירעונות האוניברסיטאות מגיעים ליותר מ-17 מיליארד שקל" ■ המבקר: "הות"ת נכשלה בתפקידה למנוע גירעונות באוניברסיטאות"

"נמצאו דיווחים לקויים וכוזבים מטעם האוניברסיטאות לרבות הגירעונות. לפי המאזנים שהוצגו, לאוניברסיטאות גירעון של כ-1.5 מיליארד שקל למרות שלפי ביקורת שלנו (מבקר המדינה) הגירעונות מגיעים ליותר מ-17 מיליארד שקל". כך אמר אהרון הלינגר, בכיר במשרד מבקר המדינה בדיון מיוחד שהתקיים היום בוועדת ביקורת המדינה, בראשות ח''כ יואל חסון מקדימה, בנושא חריגות השכר באוניברסיטאות.

מוקדם יותר חזר מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, על חלקים מהדו''ח החמור שכתב לפני שנה באותו נושא. במשך כחצי שעה הציגו אנשי מבקר המדינה את שלל החריגות שנמצאו תוך הטחת ביקרות קשה ויותר על האוניברסיטאות. עוד נאמר בדיון מטעם משרד מבקר המדינה, כי האוניברסיטאות "עשו הכול כדי לסכל כל ניסיון של הממונה על השכר באוצר לפקח על השכר. ות''ת (הוועדה לתכנון ותקצוב) גם קיבלה ביקורת קשה. הפיקוח של הות''ת אינו מספיק והיא נכשלה בתפקידה למנוע גירעונות באוניברסיטאות".

הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, הוסיף כי "בשבועות האחרונים חלה התקדמות ובין היתר היה מפגש בראשות שר האוצר עם כל ראשי האוניברסיטאות. הובהר שם כי השר לא יתן לגיטימציה להמשך חריגות שכר. בתחושה שלנו אכן יש רוחות חדשות שנושבות. אך למרות התחושות החיוביות לא מספקיות ונדרשת התקדמות של ממש".

לוין ציין כי כמה אוניברסיטאות כבר החלו להעביר את המידע, לרבות הסכמי שכר ותלושי משכורות. "אף אחד לא רוצה להיות מפוקח על ידי הממונה על שכר. הבנתי מכל הגופים המפוקחים שניתן לסגור את האגף", אמר לוין בצחוק. עוד ציין לוין כי עדיין ישנן אוניברסיטאות שלא מכירות את סמכות הממונה. מוקדם יותר הוציאו הות''ת, הממונה על השכר וור''ה (ועד ראשי האוניברסיטאות) הודעה משותפת לפיה סוכם על "שקיפות מלאה", העברת כלל הנתונים לאוניברסיטאות והקמת צוותים משותפים לטיפול מיידי "בהסדרת חריגות השכר". קרי, לראשונה מכירים באוניברסיטאות כי ישנן חריגות שכר, דבר שעד כה לא ממש קרה.

"התחושה שלנו היא שלאוניברסיטאות נפל האסימון ויתכן כי המשבר הכלכלי סייע לכך כי הוא יקצין את הבעיה" ציין לוין. "המבחן האמיתי יהיה עם כל הנתונים ינחיתו אצלי בשולחן".

לוין החמיא בעקיפין לשני הדמויות החדשות שהצטרפו: יו''ר ות''ת החדש מנואל טרכטנברג, לשעבר יו''ר המועצה הלאומית לכלכלה, ויו''ר ו''רה, פרופ' אהרון בן זאב. "האוניברסיטאות דוגלות בשקיפות תוך שמירה על עקרון החופש האקדמי". אמר בן זאב וחזר על הודעתו המשותפת של כל הגופים תוך דגש על הרצון והתחייבות לפעול בשקיפות מלאה. "הסיכום הזה משקף התנהגות חדשה שלנו. אני בטוח שהסיכום הזה מעלה אותנו לדרך חדשה ובה שיתוף פעולה מלאה בו הוא יקבל כל מידע שהוא רוצה. חילוקי הדעות שהיו בין הממונה לראשי האוניברסיטאות, היה מבוסס על פרשנויות חוק. כעת, זה אינטרס של אוניברסיטה להיות שגוף שקוף ולפעול בהתאמה עם המבקר והמפקח". בן אהרון הדגיש כי עד אוקטובר (עקב החגים) כל הנתונים יגיעו לממונה על השכר.

"התמזל מזלי שאני נכנס לתפקיד עם דו''ח מבקר המדינה עבה", אמר טרכטנברג. "זה מזל כי אני נכנס לתפקיד עם מסמך שיהווה 'מורה דרך' ועליו אני אתבסס כדי למלא את תפקידי כאיות. אני דוגל של שקיפות תמיד. שקיפות זה כלי ניהולי ממדרגה ראשונה. ות''ת לא יכולה להתנהל ללא שקיפות מלאה. אני לא עושה טובה למשהו אם אני שקוף ואני לא אפעל בשקיפות כי משהו מחייב אותי. אלא שאי אפשר אחרת". עם זאת, ציין טרכטנברג, כי "אני רוצה לציין כי הנושאים שמועלים כאן, לרבות סוגיית הפנסיה, הם לא פשוטים ויש צורך בשיתוף פעולה ורצון טוב, כולל ויתורים מכל הצדדים. לא יהיה להתקדם עם כוחנות יתרה והורדת ידיים. אני מבקש שתבינו את זה".