"הקדמתם את פתיחת הקטע הצפוני על חשבון הנהגים"

מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, יוצא נגד כביש 6 ■ גנות התייחס לתלונות לפיהם זכיינית הכביש חברת דרך ארץ הסיטה משאבים לטובת הקדמת פתיחת הקטע הצפוני ■ מנכ"ל דרך ארץ, אהוד סביון: "השקענו מאמצים רבים לסיים את ההרחבות בקטע המרכזי עוד לפני החגים והצלחנו"

עימות מילולי מפתיע פרץ אתמול (ג') בין מנכ"ל משרד התחבורה הנכנס, יעקב גנות, לבין ראשי חברת שיכון ובינוי, המנכ"ל עופר קוטלר וסמנכ"ל הזכיינות, עמית שגב.

התקרית ארעה במהלך טקס החתימה בין שיכון ובינוי לחברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) על ההסכם הראשון לאחזקת כבישים בידי הסקטור הפרטי, בשיטת ה-PFI.

לאחר שראשי שיכון ובינוי הבטיחו כי יעשו כל מאמץ להקדים את לוחות הזמנים לביצוע הפרויקט, התפרץ גנות ואמר כי "אני מקווה שזה לא יקרה כפי שהקדמתם את פתיחת קטע 18 (הקטע הצפוני של כביש חוצה ישראל-ל.ב) על חשבון המשתמשים בכביש. את התלונות אנחנו במשרד התחבורה קיבלנו ולא אתם".

שיכון ובינוי מחזיקה בכ-37.5% מזכיינית הכביש, חברת דרך ארץ, בה שותפות גם אפריקה ישראל ואייקון הקנדית. הקטע הצפוני של כביש 6, באורך 18 ק"מ, ממחלף עירון ועד יוקנעם, נפתח ביולי - כשמונה חודשים לפני המועד המתוכנן, מה שצפוי לאפשר לדרך ארץ, לרשום הכנסות של עשרות מיליוני שקלים.

ל"גלובס" נודע כי גנות כיוון בדבריו לתלונות שהתקבלו במשרד התחבורה לפיהם דרך ארץ הסיטה כוח אדם ומשאבים מביצוע ההרחבות בקטע המרכזי של חוצה ישראל לטובת הקדמת פתיחת הקטע הצפוני.

קוטלר שנראה מופתע מדבריו של גנות השיב כי לא ידוע לו על כך דבר, והדגיש כי ההרחבות בקטע המרכזי של הכביש אמורות בכל מקרה להסתיים בימים הקרובים. "תגיד מתי אתה רוצה וההרחבות ייפתחו", אמר קוטלר.

יצוין כי דרך ארץ, בניהולו של אהוד סביון, החלה בתחילת 2008 בעבודות להרחבת הכביש ל-3 נתיבים בקטעים שבין צומת אייל לחורשים, ובין מחלף קסם למחלף נחשונים. זאת בעקבות הגידול הנמשך במספר הנוסעים על הכביש. העבודות נמשכו 15 חודשים, וכאמור אמורות להסתיים עוד לפני ראש השנה לטובת ציבור הנהגים.

ההרחבה לא הייתה אמורה להפריע לתנועה בכביש, מאחר והתוואי תוכנן מראש בשטח ההפרדה שבמרכז הכביש, שנותר לא סלול. יחד עם זאת, במהלך החודשים האחרונים התקבלו תלונות רבות של נהגים על כך שעבודות ההרחבה עיכבו את התנועה בכביש בעוד לא נמסרה על כך הודעה מראש לנהגים.

בתגובה לפניית "גלובס", במשרד התחבורה סרבו למסור פרטים נוספים. גנות עצמו סרב להתייחס.

מנכ"ל דרך ארץ, אהוד סביון, מסר בתגובה כי "לגופו של עניין אני לא מכיר את הטענות.לא בחלנו באמצעים, והשקענו מאמצים רבים לסיים את ההרחבות בקטע המרכזי עוד לפני החגים והצלחנו. צריך לזכור שהעבודה בכביש אפשרית רק מעשר בלילה עד חמש וחצי בבוקר. בחודש וחצי האחרונים עבדנו בשלוש משמרות בכדי לקצר את לוחות הזמנים לסיום ההרחבות".

מחברת כביש חוצה ישראל, המפקחת על הכביש נמסר בתגובה כי "הרחבת כביש 6 לשלושה נתיבים לוותה בתכנונים מוקדמים רבים ומורכבים הכוללים שלבי ביצוע מסובכים מאחר וזו פעם ראשונה בה נבנה נתיב במרכז הכביש ולא משוליו. הדבר חייב סידורי תנועה קפדניים כדי שלא לפגוע בבטיחות ולהקטין את הפגיעה ברמת השרות של הנוסעים בכביש. כל אלה גרמו להתמשכות העבודה.עם זאת, ניתן להעריך כי במאמץ נוסף, אפשר היה לסיים את ההרחבות שבועות מספר לפני הסיום בפועל. חברת כביש חוצה ישראל היתה בתמונת הביצוע ופעלה לזרז את חברת דרך ארץ לקדם את מועד סיום ההרחבות, כדי להגיע לחגים עם כביש בן שלושה נתיבים.