אפריקה לאוצר: "נעמוד בכל ההתחייבויות לרכבת הקלה בת"א"

איזי כהן במכתב למשרדי האוצר והתחבורה: "פרויקט הרכבת הקלה בת"א חשוב לקבוצה" ■ משרד האוצר: "אנו בוחנים את תשובת אפריקה" ■ בעקבות פרישתו הצפויה של עמי לנדאו צפוי אבי דור, סגן בכיר לחשכ"ל, להחליפו בראש צוות המו"מ של המדינה מול MTS

אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב, העבירה אתמול (ד') למשרד האוצר את תגובתה להבהרות שביקשה המדינה בעניין מחוייבותה לפרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, בו היא מחזיקה בכ-20% מהמניות. ל"גלובס" נודע כי מהתגובה שהעבירה לאוצר ציינה אפריקה כי היא לא צופה בעיה בהמשך התקדמות הפרויקט, וכי בכוונתה לעמוד בהתחייבויות שלקחה על עצמה.

הרשות הממונה על פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, בראשות המשנה לחשב הכללי, עמי לנדאו, וסמנכ"ל בכיר לתשתיות במשרד התחבורה, יצחק זוכמן, פנתה באחרונה לאפריקה וביקשה הבהרות לגבי יכולת הקבוצה לעמוד בהתחייבויותיה, לנוכח הפרסומים על רצונה לגבש הסדר חוב מול נושיה.

באפריקה ישראל מנסים לשדר עסקים כרגיל. בתגובה לפניית האוצר, מנכ"ל אפריקה ישראל, איזי כהן, כתב: "הופתענו לקבל את מכתבכם. כפי שאתם בוודאי יודעים, החברה הודיעה על כוונתה לנהל שיחות עם מחזיקי האג"ח על פריסה מחדש של החוב. כמובן שהחברה ממשיכה בפעילויות אלה", כתב כהן, שהוסיף כי "כדי למנוע כל צל של ספק החברה הבהירה כי היא עומדת מאחורי כל ההתחייבויות שלה, ותעמוד אחר מילוי התחייבויותיה גם בנושא פרויקט הרכבת הקלה בת"א שאותו היא רואה כפרויקט חשוב".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "אכן התקבלו הבהרות מאפריקה. אנו לומדים את הנושא".

יצוין כי על רקע הקשיים של אפריקה, טרם נקבע מועד לחידוש המו"מ בין המדינה לזכיינית הפרויקט קבוצת MTS, שאותו מובילה סימנס מגרמניה. שאר השותפות בפרויקט מודעות לקשיים לקדם את הסגירה הפיננסית לאור מצבה של אפריקה, והחלו לבדוק אפשרות להחליפה.

ל"גלובס" נודע עוד כי בעקבות פרישתו הצפויה של עמי לנדאו, צפוי סגן בכיר לחשב הכללי, אבי דור, להחליפו בראש צוות המו"מ של המדינה מול MTS. דור מוערך מאוד במשרד האוצר, ומרכז כיום את הטיפול בכל פרויקטי התשתית במשק בשיתוף המגזר הפרטי.

הסגירה הפיננסית לפרויקט הרכבת הקלה בת"א כבר נדחתה חמש פעמים מאז מאי 2008. ההערכה היא שאם לא יושג הסכם על הסגירה הפיננסית בחודשיים הקרובים, הפרויקט עשוי להגיע לסוף דרכו, והמדינה תשקול מחדש את המשך המכרז.

כפי שפורסם ב"גלובס", המדינה הסכימה להאריך את הערבות שהפקידה MTS בסך 120 מיליון שקל עד סוף חודש ספטמבר בלבד. ככל הנראה, ייעשה ניסיון לסבב מו"מ מואץ נוסף אחרי החגים. בענף התחבורה מעריכים כי אם תושג סגירה פיננסית או אפילו לפני כן, תנסה אפריקה למכור את החזקותיה בזכיין. בין החברות שהביעו עניין בכניסה לפרויקט נמצאות שפיר, שיכון ובינוי, וכן חברות תשתית בינלאומיות.

MTS השקיעה עד כה בפרויקט כ-270 מיליון שקל, שמתוכם חלקה של אפריקה (20%) הוא 54 מיליון שקל. החברה קיבלה מהמדינה מענק מקדים בסך 90 מיליון שקל, אך למדינה יש זכות לדרוש את החזר המענקים ולחלט את הערבויות, במקרה שהסכם הזיכיון בין הצדדים יבוטל.