רשות המסים קובעת כי אפשר שישולם מס גם ללא החזר חוב

לפי החלטת רשות המסים, תשלום ראשוני במסגרת הסדר חוב ייחשב כחלק מתשלום הריבית ■ עו"ד ענת טנא: "המשקיעים עלולים להיפגע במקרה שלא כל החוב ישולם, או שהחברה תפורק" ■ חברה שמבצעת רכישה עצמית צריכה לשלם מס באופן מיידי בגובה 25%, שכן הרשות רואה בכך הכנסה

המשבר בשוק האג"ח הקונצרניות אילץ את רשות המיסים לגבש את עמדתה במספר סוגיות. האם חברות המבצעות רכישה עצמית של האג"ח יצטרכו לשלם מס, מכיוון שהן רוכשות את האג"ח במחיר נמוך משוויו המקורי? האם חברה שמגיעה להסדר במסגרתו מצבת החוב שלה יורדת, צריכה לשלם מס כתוצאה מהירידה בחוב?

רשות המיסים, בראשות יהודה נסרדישי, גיבשה לאחרונה כאמור את מסקנותיה, אולם לא בטוח שכל החברות יסכימו עם המסקנות. עמדת הרשות היא שחברה שמבצעת רכישה עצמית צריכה לשלם מס באופן שוטף ומיידי בגובה 25%, שכן הרשות רואה בכך הכנסה.

"בהרבה מקרים גביית מס על רכישה עצמית אינה מוצדקת לפי שיטה זו", אומרת עו"ד ענת טנא, שותפה מנהלת במשרד אלתר. "לא כל כניסה של כסף או הקטנת ההתחייבות היא הכנסה. צריך לבדוק למה שימש הכסף שגויס באג"ח. אם הכסף שימש לדוגמה לרכישת נכס, לא ניתן היה להשתמש בתשלומי הריבית עליו כהוצאה שוטפת, אז מדוע כעת ניתן להשתמש בכסף שברכישה העצמית כהכנסה שוטפת? כמו כן, לטעמי אין ספק שלכל הפחות ראוי לפרוס את ההכנסה לאורך חיי האג"ח, ולא לדרוש תשלום מיידי של המס", היא מוסיפה.

רכישת אג"ח כאירוע מלאכותי

ומה בנוגע למחזיקי האג"ח? גם הם עשויים להיות מושפעים מהחלטות רשות המיסים. הסדרי חוב רבים כוללים תשלום מיידי של חלק מהחוב ויתרה שנדחית לפירעון מאוחר. לפי החלטת הרשות אותו תשלום ראשון ייחשב כאילו מדובר בחלק מתשלום הריבית ולכן יחויב במס. לדוגמה: אם האג"ח צברה ריבית של 30 שקל, ובמסגרת ההסדר פורעת החברה באופן מיידי 60 שקל, אז מחצית מהתשלום חייב במס בגובה של 20%.

טנא חוששת שמצב זה עלול להיות אבסורדי במידה שלא כל החוב ישולם בהמשך. "עלול להיווצר מצב בו אם בעתיד לא כל החוב ישולם או שהחברה תפורק, והמשקיעים לא יקבלו את מלוא הכסף חזרה, הם בכל זאת ישלמו מס", אומרת טנא.

"ניתן אמנם בהמשך למלא דו"ח ולקזז את המס מהכנסות עתידיות, אבל אם אין הכנסות אחרות משוק ההון ההפסד עלול ללכת לאיבוד. רוב הציבור בכלל לא מגיש דו"חות או מודע לאפשרות הזו, או שהגשת הדו"ח עלולה להיות יקרה יותר מהמס ששולם", היא מוסיפה.

סוגיה נוספת אליה התייחסה רשות המיסים היא מקרה בו חברה בת רוכשת אג"ח של החברה האם. הרשות החליטה שמדובר באירוע מס עתידי, כלומר רק כאשר האג"ח תיפרע החברה תשלם מס, אלא אם יתברר שהרכישה היא אירוע מלאכותי, שנעשה דרך החברה הבת כדי לחמוק מתשלום מס, ואז החברה תחויב במס.

טנא מאמינה שלא ייתכן מצב בו מדובר באירוע מלאכותי. "כאשר חברה בת רוכשת אג"ח, זה בהגדרה לא יכול להיות מלאכותי, מכיוון שהאג"ח ממשיכות להיסחר ואינן נמחקות. רכישה מסוג זה היא רכישה כלכלית, היא אינה יכולה להיות מלאכותית, ולכן תשלום המס צריך להיות רק במועדי פירעון האג"ח", היא אומרת.