מדד מלניק למשק עלה ב-0.3% באוגוסט; "לא מסתמנת צמיחה"

פרופ' מלניק: "לא מסתמנת יצאה חזקה מהשפל. ככל הנראה היציאה מהמיתון תהיה איטית וממושכת; רמת פעילות כזאת משקפת חולשה בשוק העבודה שתתבטא בהמשך גידול של האבטלה"

מדד מלניק, המאבחן בזמן אמת רמת הפעילות ואת התפניות בפעילות המשקית בישראל, עלה ב-0.3% בחודש אוגוסט 2009. מדד מלניק פותח ע"י פרופ' רפי מלניק והוא מורכב מנתונים בסיסיים, שמתפרסמים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

לדברי פרופ' מלניק, המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים במרכז הבינתחומי הרצליה, הירידה בפעילות המשקית נבלמה אך עדיין לא מסתמן מעבר לצמיחת המשק.

"בשלב זה נראה שהיציאה מהשפל תהיה מתונה וממושכת ותתאפיין בעליות מתונות של הפעילויות השונות של המגזר העסקי", אמר מלניק. "רמת פעילות כזאת משקפת חולשה בשוק העבודה שתתבטא בהמשך גידול של האבטלה", הוא הוסיף.

רכיבי מדד אוגוסט כוללים: ירידה של 2.8% במדד הייצור התעשייתי בחודש יולי, לאחר עלייה של 1.6% בחודש יוני; ירידה של 3.2% במדד הפדיון של ענפי המסחר והשירותים בחודש יולי, לאחר עלייה של 3.7% יוני; ירידה של 0.9% במדד הייבוא בחודש אוגוסט, לאחר עלייה של 5.8% בחודש יולי, ואי שינוי במספר משרות השכירים בסקטור העסקי בחודש יוני, לאחר ירידה של 0.1% בחודש מאי.

נציין כי לפי התחזית הכלכלית הגלובלית החצי-שנתית של קרן המטבע הבינלאומית, שהתפרסמה היום, תרשום ישראל ב-2009 צמיחה שלילית בשיעור 0.1%, אך ב-2010 צפויה צמיחה בשיעור 2.4%.

תחזית הקרן קצת יותר פסימית מזו של בנק ישראל. בסוף אוגוסט עדכן בנק ישראל כלפי מעלה את תחזית 2009 מצמיחה שלילית בשיעור 1.5%, ליציבות, או לצמיחה של 0%. תחזית הבנק ל-2010 עודכנה מצמיחה של 1% בתמ"ג לצמיחה של 2.5%.