גם כתב האישום הפדרלי לא הרתיע את כאל

במשך שנה וחצי שבהן נתן ג'קובסון עשה עסקים עם כאל, הוא היה בחזקת נאשם בעבירות שנגעו ללב הפעילות של החברה, ובכאל ידעו על כך ■ ג'קובסון הואשם במתן שירותי סליקה לרשת ■ סקס, הימורים ותוספי מזון

לפני שנים אחדות נוצר קשר עסקי בין קבוצת כאל וצ'צ'יק לבין נתן ג'קובסון, איש עסקים קנדי. ג'קובסון, שבא מטורונטו לישראל לשרת בצה"ל ונחשב לתורם נדיב, התמחה בין השאר בסליקת כרטיסי אשראי באינטרנט, בעיקר בתחום מוצרי הפארמה, במסגרת חברתRX Payments שפעלה מתל אביב. יש להקדים ולומר: השם הטוב של נתן ג'קובסון שמור לו ולא הוכתם. אבל בתקופה מסוימת, הקשרים של כאל עם ג'קובסון העמידו את החברה ואת וראשיה במבחן מעניין.

הקשר עם ג'קובסון הגיע לדילמה אישית ועסקית מיוחדת במינה. על פי חשדות הפרקליטות בארה"ב, בתקופה שבה התחילו להתגבש כללים נגד סחר לא חוקי של תרופות באינטרנט, ג'קובסון היה חבר ברשת שפעלה מקוסטה ריקה ומכרה באינטרנט תרופות מרשם באופן לא חוקי. ביולי 2007 הוגש נגדו ונגד 18 אנשים אחרים כתב אישום פדרלי בעל אופי תקדימי, בתחום המסחר הלא חוקי באינטרנט. ג'קובסון הואשם במתן שירותי סליקה לרשת.

חשוב להדגיש: במחצית דצמבר 2008 תוקן כתב האישום האמריקני וג'קובסון הוצא ממנו, כך ששמו טוהר. העניין הוא שבמשך שנה וחצי שבהן ג'קובסון עשה עסקים עם כאל, הוא היה בחזקת נאשם בעבירות שנגעו ללב הפעילות של החברה, ובכאל ידעו על כך.

האם היה זה ראוי שבמשך התקופה שבה הוא היה נאשם כאל תעשה עימו עסקים, ויתרה מכך, והאם זה סביר שתחת הנסיבות הללו החברה אפילו תעמיק את עסקיה איתו?

ג'קובסון הקים את קבוצת חברות הסליקה פייג'יאה (Paygea), שפתחה בפעילות נמרצת והציעה לבתי עסק עמלות אטרקטיביות. פייג'יאה היא גם הספונסר החדש של קבוצת הכדורגל מכבי תל אביב. באוקטובר 2008 הודיעה החברה באתר הרשמי שלה, כי כאל העניקה לה בלעדיות בשירותי סליקת פורנו באינטרנט, עם כל סוגי כרטיסי האשראי (צ'צ'יק אומר על כך שכאל עושה פעילות סליקת פורנו עם עוד שני גופי סליקה גדולים).

פייג'יאה הסבירה שמחזור העסקים השנתי שלה עם אלפי בתי עסק, ב-8 מדינות בעולם וב-25 מטבעות, מסתכם בלמעלה ממיליארד וחצי דולר. ההתקשרות הבלעדית של כאל עם ג'קובסון נעשתה, על פי האתר של ג'קובסון, כאשר האחרון היה עדיין בסטטוס של נאשם בתיק פדרלי של סליקה בלתי חוקית באינטרנט. ג'קובסון טוהר בדצמבר 2008, בזמן שההתקשרות נעשתה עוד באוקטובר.

גם אם נקבל שבמצב עניינים שכזה צ'צ'יק לא מצא לנכון להפסיק את ההתקשרות עם ג'קובסון, האם אפשר להבין את ההחלטה להעמיק את היחסים עם אדם המואשם בעבירות מן הסוג הזה, ועוד להעניק לו בלעדיות בתחום סליקת הפורנו? (עניין שמוכחש, כאמור, על ידי צ'צ'יק).

מכאל נמסר בתגובה: "חברת כאל החלה לעבוד עם חברת פייג'יאה חצי שנה לפני שעלה איזשהו חשד נגד מר יעקובסון. לאורך כל הדרך דאגנו וקיבלנו אינדיקציות מספקות שיוסר כל קשר בינו לבין האירוע. כמו כן, הרבה זמן לפני הפרסום לכך, כבר קיבלנו את המידע כי שמו הוסר מכתב האישום.

"לגבי השאלה האם כאל חייבת לבטל הסכם סליקה עם תאגיד שכנגד בעל המניות בו הוגש כתב אישום בחו"ל - על-פי הדין בישראל לא מוטלת חובת ביטול הסכם בנסיבות אלו, ולכן ככל שיוחלט לבטל את ההסכם, החברה חשופה לתביעה לאכיפה או לפיצויים בגין נזק ככל שייווצר לתאגיד אותו אנו סולקים, וחשיפה זו תהיה גדולה יותר ככל שכתב האישום יבוטל או שהתוצאה תהא זיכויו של הנאשם".