מקורב למו"מ עם המוסדיים: "זו שטות לבקש מלבייב 1-1.5 מיליארד שקל"

מקורבים למו"מ בין אפריקה למוסדיים: "אם לבייב היה מסוגל להזרים מיליארד ש' לאפריקה, הוא היה עושה זאת במקום להיכנס להסדר חוב" ■ על ורמוס: "הוא חסר ניסיון ומחפש תקשורת, ההתלהמות שלו מיותרת"

האם ללב לבייב אין כסף להזרים לאפריקה ישראל? מקורבים למשא ומתן בין אפריקה ישראל לגופים המוסדיים לגבי הסדר החוב סבורים כי אין לצפות שבעל השליטה בחברה לב לבייב יזרים לה הון משמעותי. להערכת המקורבים למו"מ, אם לבייב במצבו העסקי היה מסוגל ויכול להזרים מיליארד שקל לאפריקה ישראל, הוא היה עושה זאת במקום להיכנס להסדר חוב ובכך מעניק לאפריקה ישראל את אורך הנשימה הדרוש.

"הזרמה גדולה מעבר לסכומים שעלו (500 מיליון שקל, ע"פ) אינה חלופה ריאלית, אחרת לא היה לבייב נכנס לתהליך כואב של הסדר חוב שמשפיע לרעה על כלל עסקיו. לבייב מבין שיצטרך להכניס את היד לכיס, אך בתנאי השוק הנוכחיים וכאשר עסקיו במצב נזילות לא משופר, הוא לא יוכל להזרים את הסכומים שחלק מהמוסדיים מדברים עליהם. עם סכומים כמו מיליארד או מיליארד שקל וחצי אי אפשר לעבוד וזו שטות לבקש את זה ממנו", הם טוענים.

"רוסיה תלך לאיבוד"

מאפריקה ישראל נמסר בתגובה כי "אפריקה נמצאת בעיצומו של מו"מ בינה לבין נציגות מחזיקי האג"ח. המו"מ רציני ומתמשך ונושא זה יידון בין כלל הנושאים העומדים על הפרק. יודגש עוד כי אפריקה ישראל אינה מתייחסת לספקולציות בעילום שם".

החובות של לבייב:

מהעמדות שמציג מנכ"ל אפריקה ישראל איזי כהן, כפי שעולה משיחותיו עם גופים מוסדיים, עולה כי הקו האדום של לבייב בהסדר החוב הוא הישארותו עם 51% ממניות אפריקה ישראל כדי לשמר את שליטתו בחברה. כל שיעור נמוך מזה, אפילו 40%, אינו בא בחשבון מבחינת לבייב. המוסדיים העיקריים המחזיקים באפריקה ישראל הם פסגות (אג"ח בערך נקוב של 740 מיליון שקל), מגדל (486 מיליון שקל), כלל ביטוח (451 מיליון שקל) מנורה מבטחים (412 מיליון שקל), פניקס /אקסלנס (312 מיליון שקל) והראל (274 מיליון שקל).

"לבייב לא יכול לרדת מ-51% כיוון שאז לא תהיה לו תדמית ברוסיה, אינטרס או יכולת ממשית להשביח את הנכסים של AFI", אומרים מקורבים למו"מ. לדבריהם, ברוסיה אי אפשר לפעול מבלי להיות מחובר לשלטון ולהיות בעלי כוח וקשרים כמו שיש ללבייב. מהעמדות שמציג כהן בפני המוסדיים עולה כי אם לבייב לא ישאר בעל השליטה ב-AFI, זרוע הפעילות של אפריקה ברוסיה, תאבד החברה חלק ניכר מהזכויות בנכסיה ואז "יימכרו שתי חברות בנות ציבוריות (אפריקה נכסים ואפריקה מגורים, ע"פ) וכאן זה ייגמר. רוסיה תלך לאיבוד והמוסדיים יראו 15 אגורות מכל שקל חוב".

זכות וטו לקינן

עוד נודע כי כל הסדר חוב שתגבש אפריקה ישראל עם המוסדיים יהיה כפוף לאישור הבנקים. השחקן החשוב ביותר הוא בנק הפועלים, המחזיק בשעבוד על מרבית מניות אפריקה ישראל שבידי לבייב. מקורבים למו"מ מעריכים כי למעשה יש לציון קינן מנכ"ל הפועלים זכות וטו על הסדר החוב. בכירי אפריקה ישראל כבר נפגשו עם הבנקים והציגו להם את המתווה הבסיסי. לאחר שיגיעו להסכמה עם המוסדיים יחזור כהן לבנק הפועלים ויקבל את אישורו להסדר.

ההערכות הן כי מיד לאחר שיסוכם הסדר החוב, תמפה אפריקה את עסקיה. פעילויות אסטרטגיות הנמצאות בליבת העסקים כמו דניה סיבוס יישארו בחזקתה ואילו חברות אחרות כמו אפריקה מגורים יימכרו. לפי הערכות שוויה של אפריקה מגורים גבוה ממיליארד שקל.

מעמדות שמציגה אפריקה לגבי אג"ח ט', שאמורה לעמוד לפירעון בחודש הבא, עולה כי חלקים מהמתווה שיסוכם עם בעלי האג"ח הארוכות יוצעו למחזיקי אג"ח ט' וכנראה לגביהם לא תהיה דחייה של החוב אלא המרה למניות. "הסדרות הארוכות יובילו את ההסדר ומחזיקי אג"ח ט' יצטרכו להתפשר", אומרים מקורבים למו"מ.

"לצעוק כל היום פירוק פירוק זו לא טקטיקה"

מקורבים למו"מ אומדים את הסיכוי להסדר חוב בין אפריקה ישראל למוסדיים ב-80% ומעריכים כי מתווה מוסכם יושג עד סוף אוקטובר. המו"מ נערך מול נציגות המוסדיים, אך העמדות המיליטנטיות שמציג מנכ"ל פסגות רועי ורמוס, החבר בנציגות, נתפסות באפריקה ישראל כמכשול להסדר.

משיחות של מנכ"ל אפריקה, איזי כהן, עם מוסדיים, עולה כי באפריקה מודאגים ומתקשים להבין את האג'נדה של פסגות ואת יציאתו של ורמוס לעימות פומבי עם לבייב. "לצעוק כל היום פירוק פירוק פירוק לפני שמבינים מה קורה זו לא טקטיקה. רועי חסר ניסיון ומחפש תקשורת, ההתלהמות מיותרת וצריך לעבוד בחדרי חדרים ולא בפופוליזם", אומרים המקורבים.

כהן היה בעברו מנכ"ל מגדל ומקורב מאוד למוסדיים. לפי הערכות, בכוונת אפריקה להגיע להבנות עם חברות ביטוח כמו הפניקס ומנורה ובתי השקעות כמו אקסלנס, המוגדרים כ"רציונליים", כך שורמוס יישאר לבדו ויצטרך להתפשר. "אף שופט לא יאשר פירוק של חברה כמו אפריקה לפני שהמו"מ מוצה עד תום", סבורים המקורבים.

בתגובה נמסר מפסגות כי "פסגות רואה מול עיניה את טובת העמיתים והחוסכים. היא תבחן ותבחר את החלופה הטובה ביותר לעמיתיה. התקפות אישיות מצד אפריקה והניסיון המתמיד ליצור פילוג בין קבוצות מחזיקי האג"ח לא יצלחו. ההסדר המוצע על ידי אפריקה ישראל נדחה באופן גורף על ידי נציגות מחזיקי האג"ח. פסגות תמשיך להתנהל באופן ענייני לטובת העמיתים, גם אם זה לא פופולרי. התקפות אישיות כמו גם איומים גלויים או נסתרים לא ירתיעו אותה".