"ירידת הדולר - הוכחה לשקיעת המעמד של ארצות הברית"

פרופ' קן רוגוף מהרווארד, לשעבר הכלכלן הראשי בקרן המטבע: "המשבר הפיננסי כנראה הקדים את היום שבו הדולר לא יהיה דומיננטי - אבל אולי מ-75 שנה ל-40 שנה מהיום"

הרבה מהוויכוח הנוכחי משקף את התגובה הפוליטית המסורתית בארה"ב הדולר נחלש, אך כעת הוא מלווה באזהרות של נושיה של אמריקה, שרבים מהם שוקלים לרכוש נכסים ריאליים כמו נדל"ן וחברות.

צניחת הדולר מספקת תחמושת חדשה למבקריו של הנשיא ברק אובמה, ומגבירה את החששות מפני שחיקת מעמד המטבע האמריקני כמטבע רזרבות עולמי.

פיחות הדולר עורר חששות נוספים בקרב מבקריו של אובמה מפני אובדן מעמדו של הדולר כמטבע יתרות. כלכלנים מציינים שירידת הדולר עלולה להכות בכלכלה האמריקנית, גם בהעדר פחד מוחשי מפני אינפלציה.

פוליטיקאים רפובליקנים מנסים להדגיש את ירידת הדולר כהוכחה לשקיעת מעמדה של ארה"ב בעולם. שרה פיילין, המועמדת לכהונת סגן הנשיא לשעבר ניסתה אתמול לקשור את ירידת הדולר לעלייה בחוב האמריקני ולתלות בנפט זר. "אנחנו יכולים לראות את האפקט שיש לכך על מחיר הזהב, שרשם שיא בתגובה לחששות מפני שחיקת ערך הדולר", היא כתבה בדף הפייסבוק שלה.

מבינים את גודל האחריות

בזמן שגם מדינות אחרות חוששות מחולשת הדולר, הממשל מנסה להדגיש שהוא מבין את גודל האחריות שבאה ביחד עם בעלות על מטבע היתרות הגדול ביותר בעולם, ויעמוד באחריות הזו.

"חשוב לארה"ב שנמשיך לראות דולר חזק", אמר שר האוצר טים גייתנר בסוף השבוע שעבר. "אנחנו מכירים בכך שתפקידו המרכזי של הדולר במערכת העולמית נושא איתו נטל ואחריות, ונעשה את כל מה שנחוץ כדי להבטיח שנקיים את האמון בדולר".

החששות לגבי הדולר, שאיבד 11.5% מול סל מטבעות סחר עיקריים בחצי השנה האחרונה, חורגים מהיריבות הפוליטית הרגילה. בשבוע שעבר הזהיר רוברט זוליק, נשיא הבנק העולמי, ש"ארה"ב תטעה אם היא תיקח את תפקידו של הדולר כמטבע יתרות עיקרי כמובן מאליו".

הרבה מהוויכוח הנוכחי משקף את התגובה הפוליטית המסורתית בארה"ב כאשר הדולר נחלש, אך כעת הוא מלווה באזהרות של נושיה של אמריקה, שרבים מהם שוקלים לרכוש נכסים ריאליים כמו נדל"ן וחברות.

"הדולר היה תמיד נושא בסיסי בתרבות הפוליטית האמריקנית", אמר נורם אורנסטין, אנליסט לשעבר במכון השמרני American Enterprise Institute. "הפעם יש אולי ויכוח לגיטימי על מעמד הדולר כמטבע יתרות, אך לשרה פיילין אין את הכישורים הנחוצים להשתתף בו".

תיאבון לסיכונים

הירידה האחרונה של הדולר אמנם מרכזת תשומת לב, אך לדברי אנליסטים צריך להתייחס אליה בהקשר הנכון. במונחים משוקללי סחר, הדולר חזר להיכן שהיה בתחילת המשבר הפיננסי ב-9 באוגוסט 2007, לפי הנתונים של הפדרל ריזרב.

בעוד שמחיר הזהב עלה, מדדי ציפיות האינפלציה של המשקיעים לא עלו. התשואה על אג"ח האוצר לעשר שנים נסחרה אמש ב-3.18%. להערכת אנליסטים, חולשת הדולר נובעת יותר מהתיאבון הגובר של המשקיעים לסיכונים ומהסיכוי שהריביות בשאר העולם יעלו.

"הסיבה הראשונה לחולשת הדולר היא הנורמליזציה בשווקים", אומר הפרופסור קן רוגוף מהרווארד, לשעבר הכלכלן הראשי בקרן המטבע. "המשבר הפיננסי כנראה הקדים את היום שבו הדולר לא יהיה דומיננטי - אבל אולי מ-75 שנה ל-40 שנה מהיום".