דו"ח: "ילדים רבים חשופים לחומרים מסרטנים - ובריכוז גבוה"

דו"ח של הקואליציה לבריאות הציבור: האוויר ברוב הערים בארץ מסוכן לבריאותם של ילדים ועוברים ■ רמת זיהום האוויר בישראל גבוהה משמעותית מרמת זיהום האוויר במדינות מערב אירופה

האוויר ברוב הערים בארץ מסוכן לבריאותם של ילדים ועוברים, כשרמת זיהום האוויר בישראל גבוהה משמעותית מרמת זיהום האוויר במערב אירופה. ממצאים אלה עולים מדו"ח שמפרסמת היום (א') הקואליציה לבריאות הציבור, העוסק בקשר שבין זיהום אוויר ותחלואה בקרב ילדים. הדו"ח הוצג במסיבת עיתונאים שקיים הארגון בהשתתפות נציגים ממשרד הבריאות ומהמשרד להגנת הסביבה.

הדו"ח, המבוסס על מחקרים עדכניים מהארץ ומהעולם ועל נתונים עדכניים של שני המשרדים המוזכרים, חושף בין השאר כי בניטורים שנעשו ב-10 מוסדות חינוך באזור חיפה והקריות נמדדו חריגות גבוהות בחומרים מסרטנים ודאיים. ואלה הם: בי"ס דגניה בקריית חיים; אולם ספורט דגניה בקריית חיים (שני מבנים נפרדים - מ.א.); אולם ספורט קריית חיים; בי"ס תל חי בנווה שאנן, חיפה; מעון חוסים גן אור, קריית בנימין בקריית אתא; הוסטל בית חצב קריית בנימין בקריית אתא; כפר הנוער הדתי חסידים שביישוב רכסים; בי"ס ריאלי כרמל מערבי; בי"ס רמב"ם שבקריית ביאליק ובי"ס בגין בקריית מוצקין. לטענת הקואליציה, ישנם עוד אלפי מוסדות חינוך בארץ הנמצאים באזורי סיכון, וטרם בוצעו בהם ניטורים.

בקואליציה לבריאות הציבור מזכירים, כי על פי ארגון הבריאות העולמי (2005) קיימים קשרים סיבתיים בין חשיפה לזיהום אוויר ומחלות שונות בילדים. מהדו"ח עולה, כי באותם מוסדות חינוך בחיפה נמדדו חריגות של פי 6-10 בחומרים המסרטנים "בנזן" ו"פורמלדהיד" מערכי הסף שנקבעו לחומרים אלה בישראל. בקואליציה מציינים, כי ילדים במוסדות החינוך חשופים לחומרים מסרטנים אלו לאורך זמן רב, בתקופה מאוד רגישה מבחינת ההתפתחות שלהם.

הבעיה מתחילה בתקן

עוד נמסר, כי תקן הדיאוקסינים שנקבע בוועדת אלמוג, גבוה בצורה חריגה ביותר יחסית לתקנים אחרים במדינות מערביות. התקן החד-יומי של דיאוקסינים לדוגמה מדבר על רמה שנמדדה במנהטן בזמן נפילת התאומים.

נזכיר, כי ועדת אלמוג, בראשות ד"ר שלמה אלמוג, מהמכון לטוקסיקולוגיה ופרמקולוגיה קלינית בתל-השומר, מונתה כדי לקבוע ערכי ייחוס סביבתיים למזהמים כימיים באוויר. את הוועדה מינתה ד"ר מיקי הרן במארס 2006, כשכיהנה כמנכ"לית המשרד להגנת הסביבה.

דיאוקסינים הם קבוצה של חומרים שרובם רעילים, כשהדיאוקסין הרעיל ביותר קרוי TCDD, והוא למעשה החומר הרעיל ביותר הידוע כיום בכלל במדע. דיאוקסין פעיל בריכוזים נמוכים ביותר ונמדד כחלקים במיליארד - גם בריכוז נמוך הוא גורם לסוגי סרטן רבים. הדיאוקסינים עמידים מאוד ובזכות זאת חודרים לשרשרת המזון.

בקואליציה טוענים גם, כי הילדים חשופים לקוקטייל של חומרים מסוכנים אחרים שלא נוטרו, אך ידוע כי הם מצויים באזור חיפה.

"עד היום למרות שנצברו לאורך השנים נתונים על נזקים לבריאות ילדים שנגרמו במקומות שונים בארץ, עקב חשיפה לזיהום אוויר, לא נעשה מספיק על מנת לטפל בבעיה, ואפילו להיפך - יחידה צנועה שעסקה בבריאות וסביבה במשרד הבריאות נסגרה. למעשה, כשמדברים על בריאות וסביבה בישראל מדובר בוואקום עצום. בעיקר מצד משרד הבריאות", אמרה ל"גלובס" אלה נווה, עורכת הדו"ח מטעם הקואליציה.

לדבריה, "המשרד להגנת הסביבה לפחות הפנים את המסרים, גם אם הביצוע איטי. לעומתו, משרד הבריאות התעלם מהבעיה עד למסיבת העיתונאים היום. ולא זו בלבד, אלא שהתעלם גם מנתונים של ארגון הבריאות העולמי".

נווה מציינת, כי היום, לראשונה, משרד הבריאות במחוז חיפה הכיר בצורך לעצור תוספת של זיהום לאזור. דבריה מכוונים לכך שהמשרד שוקל שלא לאפשר הפעלת מחז"ן בחיפה, כלומר מתקן אנרגיה של מחזור משולב, שחלקו מופעל באמצעות גז, אולם הנחת צינור עדיין לא הושלמה ולכן אין אפשרות להפעיל אנרגיה באמצעות גז בחיפה.

עוד קוראים במשרד הבריאות לניטור יותר טוב של האזור, שהיום הוא לא מספק, "ואנו מקווים שבעקבות מחוז חיפה יגיעו גם המחוזות האחרים של משרד הבריאות ושהמשרד בעצמו יתחיל לעסוק בבעיות שהזניח לאורך השנים", אומרת נווה. עוד לדבריה, "במשרד הבריאות חושבים איך להקשיח את התקנים והשאלה אם זה ייצא לפועל".

המשרד להגנת הסביבה אמר במסיבת העיתונאים, כי יפעל להורדת הזיהום הכללי אם ע"י הכנסת הגז הטבעי ואם ע"י יישום טכנולוגיות להורדת מזהמים, ובו זמנית יבצע סקר פליטות לבדיקת האפקטיביות של השיטה.

עוד אמר המשרד, בין היתר, כי הורדת המזהמים ע"י הבאת הגז תטפל במזהמים "הקלאסיים" אך לא בתרכובות הבעייתיות, ולשם כך תיוחד תוכנית מערכתית לכל מפעל ומפעל.

הקואליציה לבריאות הציבור הוקמה בשנת 2001 והינה ארגון גג ל-20 עמותות אשר שמו למטרה להפחית את הזיהום הסביבתי בישראל ואת התחלואה הנובעת ישירות ממנו.