מחזיקי האג"ח של לגנא מאיימים בפירוק אם תימכר ללא אישורם

נציג מחזיקי האג"ח, עו"ד מני גורמן: "בעמדה הנוכחית שמוצגת על ידי אזורים הסיכוי שנלך לפירוק גבוה יותר מהסיכוי שנלך להסדר" ■ לגנא חייבת למחזיקי האג"ח 750 מיליון שקל

ימים ספורים לאחר שדווח ב"גלובס" על התקדמות משמעותית במו"מ שמנהלת אזורים למכירת החברה הבת לגנא הולדינגס לקבוצת משקיעים בראשות דוד עיני ורו"ח חיים אסיאג, מאיימים מחזיקי האג"ח בפירוק החברה, אם זכויותיהם יפגעו כתוצאה מהמכירה.

"ללא הסכמה של בעלי האג"ח אי אפשר לרכוש את השליטה בלגנא הולדינגס", אמר ל"גלובס" עו"ד מני גורמן ממשרד שטיינמץ-הרינג-גורמן, המייצג את מחזיקי האג"ח. עו"ד גורמן מתכוון לזמן את המחזיקים לאסיפה בימים הקרובים כדי שיוכלו להגן על זכויותיהם.

אזורים , שבשליטת שעיה בוימלגרין, רכשה את לגנא בנובמבר 2006 מידי יעקב אנגל, לפי שווי חברה של 600 מיליון שקל. כיום נסחרת החברה לפי שווי של 37 מיליון שקל בלבד, וחובותיה מסתכמים ב-2 מיליארד שקל. כ-750 מיליון שקל מהחובות הם למחזיקי האג"ח בחברות השונות: 150 מיליון שקל למחזיקי האג"ח של לגנא, 350 מיליון שקל למחזיקים באנגל אירופה, ו-250 מיליון שקל באנגל משאבים.

"היקף החוב למחזיקי האג"ח אמנם נמוך מאשר באפריקה ישראל, אך מדובר בהסדר מאוד מורכב עם שרשרת של חברות ציבוריות" מסביר עו"ד גורמן. "בעלי האג"ח כולם מצויים בניגודי עניינים בגלל אחזקות צולבות באג"ח שונות ובמניות בנוסף לאג"ח. השמיכה קצרה ויש מספר מקורות מוגבל להחזר".

"מחזיקי האג"ח הם הבעלים"

והשמיכה אכן קצרה. לגנא סיימה את המחצית הראשונה של השנה בהפסד של כ-86 מיליון שקל, ורואי החשבון צירפו הערת "עסק חי" המטילה ספק ביכולת ההישרדות שלה. הגרעון בהון העצמי של לגנא עומד על 210 מיליון שקל, ומרבית הפרויקטים שלה במזרח אירופה הוקפאו.

אזורים, החברה האם, נמצאת אף היא בסיטואציה בעייתית. מבחינה חוקית היא יכולה לחתוך את הקשר עם החברה, ואפילו לרשום רווח חשבונאי של 30 מיליון שקל, אך מצד שני עליה לשמור על קשר טוב עם המוסדיים. "כלכלית אין ללגנא את היכולת לפרוע את התחייבויותיה ולכן מחזיקי האג"ח הם הבעלים של החברה", קובע עו"ד גורמן.

*מתי תחליטו ללכת לפירוק?

"אם לא יוכיחו לנו שיש הצדקה להסדר מול מחזיקי האג"ח אז לא תהיה ברירה והאג"ח יועמד לפירעון מיידי. מחזיקי האג"ח יעמדו על זכויותיהם לרבות מינוי כונס נכסים ומפרק מטעמם. בעמדה הנוכחית שמוצגת על ידי אזורים הסיכוי שנלך לפירוק גבוה מאשר שנלך להסדר".

לעו"ד גורמן יש גם ביקורת קשה על החזר החובות בלגנא: "לא מתקבל על הדעת שאזורים תדאג לעצמה להשבה של הלוואה שניתנה לרכישה משותפת של קרקעות באוקראינה עם אנגל משאבים, ושזה יקדים את החזר החוב לבעלי האג"ח של לגנא".