9 מניות שזכו לדירוג "חמישה כוכבים": האם אחרי עשור מצוין יהיה עוד עשור משובח?

האם דו"חות הרבעון השלישי של חברות בוול סטריט שפורסמו עד כה נותנים אופוריה ורוח גבית גם למניות שלא מגיע להן? בעזרת מסנן המניות של חברת המחקר מורנינגסטאר, ליקטנו את המניות שמאחוריהן עשור של מצוינות מבחינת גידול בהכנסות וברווחים ■ האם גם בעשור הבא?

אחד הכלים היעילים שמסייעים למשקיעים בקבלת ההחלטות הוא מסנני מניות. אתם מגדירים את הקריטריונים שחשובים לכם, והמסנן מפעיל אותו על נתוני העבר. כעת נותר לצפות שמה שהיה הוא שיהיה - לא דבר מובטח, כמובן, אם כי מחברות שמנוהלות היטב אפשר לצפות להמשך ביצועים נאים.

אחד הקריטריונים המרתקים כעת לבחינה הוא ההכנסות והרווחים. זאת, מפני שדו"חות הרבעון השלישי של החברות הנסחרות בוול סטריט שפורסמו עד כה מציגים ברוב המקרים ביצועים מצוינים - בוודאי בהשוואה לתחזיות - ודוחפים מעלה את המניות ואת המדדים.

האם מדובר באופוריה ורוח גבית גם למניות שלא מגיע להן? מוקדם לומר, אולם באמצעות מסנן המניות של מורנינגסטאר בחרנו מניות שמאחוריהן עשר שנים מצוינות מבחינת הכנסות ורווחים. כלומר בכל אחת מעשר השנים האחרונות החברות הללו הניבו הכנסות ורווחים זהים לאלו של השנה הקודמות, במקרה הרע, וגבוהים יותר - במקרה הטוב.

המסנן איתר 158 מניות כאלו, ומתוכן בחרנו את תשע המניות שזוכות מכלכלני החברה לדירוג הגבוה ביותר, של חמישה כוכבים. הנה הן, בפינה לשיפוטכם:

Alliant Techsystems

במורנינגסטאר מאמינים שיכולת הייצור בעלות נמוכה של יצרנית הנשק הזו, אליאנט טקסיסטמס (סימול: ATK), וחסמי הכניסה הגבוהים בענף בו היא פועלת, מייצרים חפיר עמוק, שצפוי להמשיך ולחולל רווחים מרשימים ותזרים מזומנים חופשי יציב בשנים הקרובות.

ייצור הטילים עבור סוכנות החלל נאס"א, ותחום ייצור הקליעים - בו השחקניות נמצאות תחת רגולציה כבדה - מהווים כשליש מהכנסות החברה, ואלו חסמי הכניסה העיקריים שמסייעים לה.

התוצאות הכספיות של החברה משקפות את היתרונות שלה, והיא נהנית משולי רווח תפעולי של כ-11%, שטובים יותר משל יתר השחקנים בתעשייה. הצמיחה העתידית של החברה צפויה להגיע מזכיות בחוזי המשך לעסקאות קיימות.

במורנינגסטאר מאמינים שהחברה תמיך להיות יצרנית קליעים מובילה בעולם בחמש השנים הבאות, והיא צפויה למנף את המוניטין החזק שלה על מנת לזכות בחוזי נשק עתידיים.

קבוצת אפולו

אפולו גרופ (סימול: APOL) היא המובילה בתחום הלימודים לכוונת רווח. כשמוסיפים לכך את התארים המשותפים של החברה, למרות שאינם נטולי סיכון, מתברר שהחברה ממוצבת היטב כדי לצמוח. עם נתח השוק הגדול שלה, היעילות התפעולית, הביקוש הקשיח מצד הלקוחות, והסיוע המימוני מצידן של חברות ומצד הממשל, לאפולו חפיר כלכלי רחב, להערכת כלכלני מורנינגסטאר.

כמובילת התעשייה שלה, אפולו צפויה להמשיך ולהרחיב את ההרשמות לתוכנית Axia בקצב משכנע למדי, והצמיחה הזו צריכה לסייע בהעצמת הצמיחה מהתוכניות הרווחיות ביותר שלה.

Arthur J. Gallagher

ארתור ג'יי. גלאגר (סימול: AJG) עוסקת במכירת ביטוחים ללקוחות נישה, וההתפתחות המוצלחת שלה במגוון רחב של אזורים כלכליים מקנה לה חפיר עסקי צר.

תחום הברוקראז' בביטוח נחשב לתחום תחרותי ביותר, אך גלאגר בנתה לעצמה חפיר על ידי התמחות בלמעלה מ-20 שוקי נישה שונים, כגון מרכזי קניות, אוניברסיטאות, רשויות ציבוריות, קבלני בניין וקבוצות ספורט. שוקי נישה אלו יכולים לספק לה רווחיות גבוהה מברוקראז', וזו דוגמה למקרה שבו "השלם גדול מסך חלקיו", כהגדרת כלכלני מורנינגסטאר.

כלכלני החברה מדגישים כי הם אינם אוהדים בדרך כלל חברות שאוהבות לבצע רכישות רבות, אך במקרה של גלאגר, הרכישות מייצרות ערך למשקיעים ולא הורסות אותו.

Becton, Dickinson and Company

אימפריית המחטים והציוד לניתוחים של בקטון ודיקינסון (סימול: BDX) סיפקה למשקיעים תשואות יציבות על ההון במשך שנים. כעת, בעיקר הודות לזמן הרב שמוקדש לחדשנות ולניצול חכם של הון החברה, העסקים שלה משגשגים והמשקיעים עודם מתוגמלים בשפע, אפילו בסביבה הכלכלית המאתגרת.

במורנינגסטאר מביעים אמון רב גם בהנהלת החברה, שהיסטורית הקצתה הון בצורה נכונה וייצרה ערך יציב על ההשקעה עבור בעלי המניות. המוניטין של החברה בנוגע לאיתור מקורות צמיחה, ביחד עם תשתית הייצור וההפצה הגדולות שלה, משכנעות את כלכלני מורנינגסטאר שהחברה תוכל להדוף כל תחרות ולהמשיך להגן על החפיר הכלכלי שלה ולהרחיב אותו.

Medtronic

עם התיק המגוון שלה והאסטרטגיה לפיתוח מוצרים עבור מגוון רחב של מחלות כרוניות, מדטרוניק (סימול: MDT) ממוצבת היטב על מנת לנצל את הטרנדים החדשים בתחום הטיפול במחלות.

חזון החברה הוא לבסס נוכחות מהותית בתחום המחלות הכרוניות, בנוסף לנוכחות ההיסטורית שלה בתחום מחלות הלב. במורנינגסטאר מעריכים מאוד את היכולת של החברה ליזום ולהיות פעמים רבות הראשונה בשיווק מוצרים חדשים בתחומים שונים.

עם זאת, גם החברות החדשניות ביותר עשויות למעוד מדי פעם. הכניסה המאוחרת של מדטרוניק לתחום הסטנטים, למשל, נחשבה לאכזבה, כשגם הטכנולוגיה שהציגה לא הצליחה להרשים יותר מזו של מתחרותיה, בוסטון סיינטיפיק (סימול: BSX) וג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול: JNJ).

Patterson Companies

מפיצת המוצרים הדנטליים והווטרינריים פטרסון (סימול: PDCO), התמודדה עם מספר אתגרים בשנה האחרונה, כשעסקיה הדנטליים, עליהם היא נשענת בדרך כלל, נפגעו במיתון הנוכחי. במורנינגסטאר מאמינים שהחברה ממוצבת היטב לשנים הבאות, אך בטווח הקצר החולשה בכלכלת ארה"ב עלולה להעיב על ביצועיה.

התעשייה הדנטלית בדרך כלל מתפקדת טוב יותר מסקטורים אחרים בהתמודדות עם תקופות כלכליות קשות, אבל היא לא בלתי חדירה לפגעי ההאטה. פטרסון צפתה האטה בצמיחה ברבעון השני של 2009, עובדה שהכריחה אותה להקפיא את השכר ולנקוט בצעדים נוספים כדי להקטין את הוצאותיה.

לכן, בסיכום, במורנינגסטאר מציינים לטובה את פוטנציאל ההשקעה בפטרסון, אבל מזהירים מההשלכות לטווח הקצר.

Paychex

חברת עיבוד המשכורות פיי'צקס (סימול: PAYX) נוסדה כתוצאה מקונסולידציה בין 17 חברות ב-1979, והייתה מאז אחת מחברות מיקור החוץ המוצלחות ביותר בתחום משאבי אנוש בארה"ב. ההון המינימלי הקטן אותו היא צריכה כדי לקיים את פעילותה והיתרונות התחרותיים שלה, אפשרו לה לייצר תשואה ממוצעת על הון המשקיעים של 70% בעשור האחרון.

לחברה חפיר עסקי עמוק, שבמורנינגסטאר מעריכים כבעל יכולת עמידות לאורך זמן. המטרה המרכזית שלה היא לספק שירותים נוספים בתחומי משאבי האנוש ללקוחותיה, ובמורנינגסטאר מאמינים שהאסטרטגיה הזו יכולה להקנות תוספת מהותית לרווחיות החברה.

St. Jude Medical

סיינט ג'וד מדיקל (סימול: STJ) מרוויחה מחסמי הכניסה הגבוהים שמאפיינים את תעשיית המכשירים הרפואיים, ועושה עבודה טובה בסגירת הפער ההיסטורי בינה לבין מתחרותיה - מדטרוניק ובוסטון סיינטיפיק. היא כבר לא מפגרת אחריהן מבחינת החדשנות, ובכך יוצרת לעצמה חפיר רחב למדי.

במורנינסטאר מציינים כי הנהלת החברה נקטה במספר צעדים סולידיים על מנת לחזק את מעמדה בשוק, וצופים שהיא תעמיד תחרות עזה למתחרותיה בשנים הקרובות.

UnitedHealth Group

המאפיינים של חברת יונייטד-הלת' (סימול: UNH) מייצגים את היתרונות התחרותיים המשמעותיים שלה. עם זאת, גישת הממשל האמריקני כלפי הרגולציה בענף שירותי הבריאות משתנה כל הזמן, ומאיימת על יסודות עסקי החברה. אולם תחת כל התרחישים האפשריים, במורנינגסטאר מצפים מהחברה להמשיך ולהחזיק בתפקיד מפתח במימון וארגון מערכת שירותי הבריאות.

22