"בשני מקרים לפחות פנאן היה אמור להחזיר מעל מיליון דולר"

כך טוען גורם בכיר בענף הכדורסל ■ רבים הגיעו להלווית פנאן, בהם ניקולה וויצ'יץ', מיקי ברקוביץ' וצביקה שרף ■ בעלי מכבי ת"א - שמעון מזרחי ודיוויד פדרמן - נעדרו מההלוויה

מוני פנאן, מנהלה המיתולוגי של מכבי תל אביב לשעבר, ששם קץ אתמול (ב') לחייו, שימש בנק השקעות פרטי עבור שחקני מכבי תל אביב במשך שנים ארוכות. כך עולה משיחות עם גורמים בספורט הישראלי שטוענים כי התופעה נמשכת כבר שנים ארוכות.

על פי ההערכות, פנאן הותיר אחריו חובות גדולים לשחקני עבר של קבוצת הכדורסל התל אביבית. חלק מהחובות הם לשחקנים שכבר לא משחקים בקבוצה ומשחקים היום בקבוצות בחו"ל, כשגם שמותיהם של מאמני כדורסל הוזכרו כמי שהשקיעו אצל פנאן.

בכיר בכדורסל הישראלי אמר היום ל"גלובס" כי "לפחות בשני מקרים אני יודע בוודאות שמדובר בסכומים של מעל מיליון דולר שמוני פנאן היה אמור להחזיר לשחקנים האלו, אבל את הכסף הם כבר לא יראו. שניהם היו שחקני מכבי תל אביב עד לא מזמן". חלק מהשמות המעורבים הם של שחקנים שפרשו לפני למעלה מחמש שנים ועדיין המשיכו להשתמש בפנאן כבנק השקעות לכל דבר.

לפי אותם גורמים, השיטה עבדה בצורה פשוטה: שחקנים היו מעבירים לפנאן כסף מזומן והוא היה משקיע אותו ומבטיח תשואה חודשית של עד 1.5% עבור כספם. בהמשך הוא היה מעביר לשחקנים מעטפות עם הכסף. "הסיפור עם פנאן יוצא היום החוצה אבל צריך להבין שמדובר על עסקים שמנהלים כבר מעל 10 שנים", אמר אותו גורם.

הקשיים צצו כבר לפני כמה חודשים

סימנים ראשונים לקשיים התזרימיים של פנאן אפשר היה לקבל לפני מספר חודשים, בעת שהחזיק במניות בקבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב. לפני מספר חודשים דולל כאחוז ממניותיו של פנאן במכבי תל אביב, שעמדו על 5.5% בתוך "קבוצת ניוקו". זאת, מאחר שלא השלים את חלקו בכיסוי הגירעונות כפי שעשו יתר הבעלים. תקופה קצרה לאחר מכן אף מכר את חלקו בקבוצה לאיש עסקים אמריקני בשם דייויד סולומון.

פנאן מעולם לא הירבה לדבר על אחזקותיו במכבי תל אביב, בהן הוא החזיק דרך חברה בחו"ל בשם Trading Limited Mison. שמו של פנאן נקשר בימים האחרונים כקורבן לעוקץ של הברוקר הבריטי, ניק לוין, אך אף גורם לא היה מוכן להתחייב על הקשר בין המקרים למרות הסמיכות ביניהם.

היום בצהריים נערכה הלוויתו של פנאן ז"ל, שנטמן בבית העלמין קריית שאול בתל אביב. להלוויה הגיעו עשרות שחקני עבר של מכבי תל אביב, בהם יותם הלפרין, שרונאס יאסיקוויצ'וס וניקולה וויצ'יץ' שמשחקים ביוון. גם שחקנים ומאמנים מהעבר הרחוק יותר הגיעו לחלוק כבוד אחרון, בהם מיקי ברקוביץ', נדב הנפלד, צביקה שרף, דורון ג'מצ'י ואולסי פרי. מי שבלטו בהיעדרם ושהיו שותפיו במכבי תל אביב ומחזיקים בבעלות על הקבוצה - שמעון מזרחי שנמצא עם קבוצת מכבי תל אביב בארה"ב לקראת משחק ראווה הלילה נגד קבוצת ה-NBA לוס אנג'לס קליפרס, ודייויד פדרמן שנמצא בלונדון לרגל עסקיו.