פרופ' יואב דותן: המשטרה והפרקליטות הפכו לקבלן ביצוע של התקשורת

דותן, בין המועמדים ליועמ"ש, יוצא נגד ריבוי חקירות נגד פוליטיקאים: "אולי אנחנו מצפים לקצת יותר מדי מהפוליטיקאים? אולי אנחנו מוכנים יותר מדי בקלות, על כל שטות, להכניס אותם למסלול של חקירה פלילית?"

משטרה והפרקליטות הפכו לקבלן ביצוע מבוהל של התקשורת". כך אומר פרופ' יואב דותן, עד לא מזמן דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, וכיום מועמד לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. דותן אמר את הדברים בריאיון בלעדי, שנערך איתו קודם למועמדותו לתפקיד היועמ"ש, שיתפרסם השבוע במגזין G.

בריאיון יוצא דותן נגד מה שהוא מכנה "טהרנות משפטית" ונגד הההקבלה האוטומטית בין פוליטיקאי לעבריין. לדבריו, "אני מציע לכל אחד לחשוב אם מדינת ישראל עושה עסקה טובה בכך שהיא מביאה לסיום הקריירה הפוליטית של אנשים שונים. במילים אחרות: צריך לחשוב מה המחיר החברתי של טהרנות משפטית ושל סנטימנט ציבורי, שיוצא מנקודת הנחה שפוליטיקאי ועבריין זה אותו דבר... אולי אנחנו מצפים לקצת יותר מדי מהפוליטיקאים שלנו? אולי אנחנו מוכנים יותר מדי בקלות, על כל שטות, להכניס אותם למסלול הזה של חקירה פלילית? אולי אנחנו לא עוצרים וחושבים אם באמת מדובר בעניין חמור מספיק כדי לחקור שר או ראש ממשלה?"

דותן אומר כי למרות הרצון שהאכיפה האינטנסיבית תנקה אורוות, "האורווה יותר מלוכלכת. הפוליטיקה לא יותר נקייה היום. העובדה שפוליטיקאים מוצאים עצמם בחקירות פליליות הובילה לכך שאלה שמוכנים ללכת לפוליטיקה הם אלה שאין להם מה להפסיד".

מחיר כבד

דותן טוען כי מתקיימת כאן "תוכנית ריאליטי של הפוליטיקאי התורן בחקירה". לדבריו, באווירה הציבורית כאילו יש כאן שחיתות ציבורית קולוסאלית, אנשי מערכת החוק רואים עצמם "כילד ההולנדי שסוגר את הסכר. זה לא שאין אצלנו שחיתות. יש שחיתות, וצריך לטפל בה, אבל יש פער עצום בין תפיסת השחיתות שמטופחת על-ידי מערכת אכיפת החוק, התקשורת והציבור - לבין השחיתות בפועל".

דותן מוסיף: "הייתי מצפה שהציבור יבין כי העובדה שאנחנו מעמידים את נבחרי הציבור אל עמוד הקלון הפלילי גובה מהמערכת הדמוקרטית שלנו מחיר כבד. הייתי מצפה שמישהו בתקשורת יתחיל לשאול שאלות: האם דברים מסוימים, שמהווים טריגר לחקירה פלילית, הם באמת עניין לחקירה פלילית, וגם מה המחיר עבור מחול השדים הזה".

מחיר של סורבון

בהתייחס לנושא ההשכלה הגבוהה, לדותן יש הצעה מהפכנית: בחוגי הלימוד שפוטנציאל ההכנסה של בוגריהם גבוה, יידרשו הבוגרים להחזיר חלק מסבסוד שכר הלימוד שנתנה להם המדינה.

לדבריו, "אין שום סיבה שהמדינה תסבסד את שכר הלימוד של סטודנט למשפטים, שעוד לפני שהוא גומר שנה שנייה, יש לו ג'וב מובטח באחד מ-10 המשרדים הגדולים בישראל, עם ציפיית השתכרות שתהפוך אותו תוך כמה שנים לאיש האלפיון העליון.

"תמיד אמרתי לסטודנטים שלי: 'אתם בני-מזל, כי אתם מקבלים מאיתנו משהו ברמה של הרווארד במחיר הכי קרוב לסורבון'. הם שתקו, כי ידעו שזה נכון', אבל זה לא הפריע להם להפגין נגד העלאת שכר הלימוד".

דותן יוצא נגד המאבק להוזלת שכר הלימוד. "יש כאן עיוותים רציניים מאוד, שכל מיני סיסמאות של צדק חברתי, כביכול, נועדו להגן עליהם. 'השכלה גבוהה נגישה לכל' זו סיסמה שאף אחד לא יכול לעמוד מאחוריה באמת, בטח לא מדינת ישראל", ציין.