האמריקנים לא מתלהבים ממיזוגים ורכישות מחוץ לארה"ב

כך עולה ממחקר של PwC ■ אבי ברגר, שותף מנהל של PwC ישראל: "הזדמנויות ייתכנו עבור חברות ישראליות עם פיתוחים ייחודיים בתחומי הטכנולוגיה, הביוטק והקלינטק"

עד תום 2009 צפויות להתבצע מספר עסקאות מיזוגים ורכישות גדולות בארה"ב. כך עולה ממחקר חדש של רשת רואי החשבון והייעוץ הבינלאומיתPricewaterhouseCoopers (PwC) שקסלמן וקסלמן הינה חברה בה.

העסקאות הראשונות, מעריכים ב-PwC, יהיו רכישות מצד גורמים שיהיו מוכנים להיכנס לעסקאות בעלות סיכון רב, לצד פוטנציאל רווחיות גבוה. נתוני המחקר מתפרסמים לקראת הכנס השנתי למימון תאגידי גלובלי - מיזוגים ורכישות חוצי גבולות עבור חברות ישראליות- בעקבות משבר האשראי, שיערכו פירמת עורכי הדין הבינלאומית מוריסון-פורסטר וקסלמן וקסלמןPwC ישראל ב-26/10/2009.

העסקאות ברמות הסיכון הגבוהות ביותר כוללות עסקאות M&A שהינן חוצות גבולות. עם זאת, במחלקת ליווי העסקאות של PwC בארה"ב לא צופים התלהבות רבה מצד מנכ"לים של חברות אמריקניות לפעול בזירה הבינלאומית, על רקע הסיכון הגבוה. הללו יעדיפו לבצע עסקאות בינלאומיות בעיקר אם מזהים אותן כהזדמנויות עסקיות יוצאות דופן, או במקרים בהם ספקים מהותיים יפשטו רגל והחברות יאלצו לבנות מחדש את שרשרת האספקה שלהן.

לנתונים אלה השלכות על ישראל כיעד לעסקאות. לדברי אבי ברגר, השותף המנהל של PwC ישראל, ההזדמנויות בארץ יכולות להיות עבור חברות בעלות מוצר, פיתוח טכנולוגי או רפואי נדיר או שהינו משלים לפעילות שקיימת בחברה הרוכשת מחו"ל. ברגר העריך כי את ההאטה בעסקאות יוכלו "לפרוץ" חברות ישראליות מתחומי הביוטק והמיכשור והרפואי, הקלינטק והטכנולוגיה העילית בכלל.

לדברי ליאת אנזל-אביאל, ראש תחום ליווי עסקאות בקב' היעוץ של PwC ישראל, "אנו מעריכים כי העסקאות שיתבצעו ב-18 החודשים הקרובים עשויות להתברר בטווח הארוך כעסקאות הרווחיות ביותר שבוצעו בעשורים האחרונים. אולם בשל אי הוודאות, יש סכנה להפסדים כבדים. לאור הסיכון, עסקאות אלה יהיו מותנות בביצוע בדיקות נאותות קפדניות כחלק בלתי-נפרד מהעסקה."

בן לזרוס, ראש תחום Integration Post M&A, בקב' היעוץ של PwC ישראל, הוסיף כי "עסקאות חוצות גבולות מביאות עימן מורכבויות, כגון הבדלים תרבותיים והתנהגותיים, קשיים מעשיים מבחינה גיאוגרפית, פערי זמנים ושפה, מבני חקיקה ומיסוי סבוכים ועוד. לפיכך, ממצאי המחקר המעידים על נטיית חברות אמריקאיות להימנע ממיזוגים מחוץ לארה"ב אינם מפתיעים. חברות אמריקניות הן בד"כ ארגונים הפועלים בצורה מסודרת, ובעלי תהליכי עבודה ברורים. עבור ארגונים כאלה, עריכת מיזוג עם חברות אירופאיות או באזור המזה"ת, הפועלות במבנים עסקיים סבוכים ולא מוגדרים, עם חוקי העסקה נוקשים ועובדים שלעתים מתנגדים לתהליכים כאלה - הופכת למשימה הדורשת תכנון מאד זהיר של האינטגרציה ביום שאחרי. ניתן להשיג זאת - אך התהליך מורכב."

על פי מחקר קבוצת ליווי העסקאות של PwC בארה"ב, מצב שוק האשראי האמריקאי, המקשה על חברות להשיג מימון עסקאות מיזוג ורכישה (M&A's) גדולות, הפך את מגזר החברות בגודל בינוני (middle market) לאחד המגזרים היחידים במשק האמריקאי שבו עדיין מתבצעות עסקאות כאלה. במחצית הראשונה של 2009, פורסמו 135 עסקאות חדשות בשוק הביניים, בסכום מצרפי של 39.2 מיליארד דולר. מגמה נוספת שזוהתה השנה הינה עלייה בהשקעות בחברות במצוקה (distress investments) במספר מגזרים, שצפויה להתרחב בהמשך השנה.

בכנס השנתי של מוריסון פורסטר וקסלמן וקסלמן PwC ישראל, הנערך בישראל זו השנה העשירית ברציפות, ישתתפו בין היתר בכירי הפירמה בארה"ב: עו"ד ברוס מאן וג'וזף מאגנס, גיורא ירון לשעבר יו"ר דירקטוריון מרקורי אינטראקטיב, גרא סטרומר, מנכ"ל חברת מדיגייד (שנרכשה לאחרונה על-ידי חברת סנט ג'וד) וכן אלי איילון, יו"ר מועצת המנהלים של די.אס. פי. גרופ. עוד ירצו בכנס רו"ח אבי ברגר, שותף מנהל בקסלמן וקסלמן PwC ישראל, רו"ח בן לזרוס ועוד.

בכנס ידונו הנושאים הבאים: האתגר במכירת חברות פרטיות וציבוריות, רכישת חלקים או חטיבות מתוך חברות וכן נושאים הקשורים להצלחת עסקאות בין לאומיות