עו"ד שמואל מורן על מוני פנאן: "התאבדות היא לא שיטה למחוק חובות"

עו"ד אביחי ורדי: "נראה נחשול של תביעות נגד עזבונו של פנאן. הנושים שלו צפויים לצאת מהמחבוא" ■ עו"ד איתן ארז: "אם החוב לא מוכח, הנושים ייאלצו להגיש תביעות נגד העיזבון של פנאן על מנת לגבות את חובם"

סיפור הסתבכותו והתאבדותו של מנהל קבוצת הכדורסל של מכבי תל-אביב לשעבר, מוני פנאן, מעלה לא מעט סימני שאלה. על אחת החשובות שבהן - האם בהתאבדותו פטר פנאן את משפחתו מחובותיו - ניתן לענות כבר היום.

"התאבדות היא לא שיטה למחוק חובות. זו שיטה למחוק את הבנאדם מהחובות אבל לא את החובות מהבנאדם", אומר עו"ד שמואל מורן, מעורכי הדין המובילים בארץ בתחום דיני המשפחה. לדבריו, על-פי המצב המשפטי הקיים בארץ, עיזבונו של פנאן - אם הותיר אחריו כספים ונכסים - ייכנס בנעליו ויהיה חייב בחובותיו.

"חובות של אדם אחרי שנפטר הופכים להיות החובות של העיזבון, אבל רק עד גובה העיזבון. היורשים של פנאן לא יורשים את החובות", אומר מורן.

- אז התאבדות אינה דרך לפטור את המשפחה מחובות?

מורן: "זו לא דרך להעלים את החוב. אם פנאן היה נשאר בחיים - אולי היו יורדים לחייו, מכריזים עליו פושט-רגל, והיו נגרמות לו עוגמת-נפש ופגיעה בכבודו. ייתכן כי זה על-ידי הנושים, וככל שאין מספיק כסף בקופת העיזבון כדי לכסות אותם - עלולה המשפחה להיוותר ללא ירושה".

עו"ד אביחי ורדי, מעורכי הדין הבולטים בתחום הכינוסים והפירוקים, מעריך כי בקרוב נראה נחשול של תביעות כנגד עיזבונו של פנאן. "אנו צפויים לראות את הנושים של פנאן יוצאים מהמחבוא ומבקשים לגבות את הכסף שמגיע להם. אלא אם כן יהיו כאלה שיעדיפו לא לעשות זאת מסיבות השמורות עמם".

הטענות הנטענות כיום על-ידי מומחי מס שונים, לפיהן "כל מי שנתן הלוואות וקיבל ריבית קצוצה מפנאן הוא עבריין מס ומלבין הון", עשויות, ככל הנראה, להרתיע נושים מפני גביית חובותיהם.

ורדי: "יכול להיות שיהיו נושים שיעדיפו לא לתבוע, אם הם יהיו מוטרדים מהסיכון שבמעשיהם היתה עבירה פלילית. אבל לדעתי, רוב האנשים שפנאן היה חייב להם כסף יגישו תביעות לגבות את הכסף, כיוון שככל הנראה מדובר בסכומים לא מבוטלים. בית המשפט ימנה נאמן שיבחן את המקורות הכספיים ויחלק את הכסף בין כל הגורמים שיש להם חוב. על פניו נראה כי רוב הנושים יתדפקו על דלתות מנהל העיזבון שימונה ויגישו תביעות".

על-פי הפרסומים האחרונים, חובותיו של פנאן לשחקני עבר, מאמני כדורסל ומנהלי קבוצות נאמדים בכ-20 מיליון דולר.

לדברי עו"ד איתן ארז, מעורכי הדין המובילים בארץ בתחום חדלות פירעון, "המצב המשפטי הוא שכאשר אדם נפטר מסיבה כלשהי - מתאבד, נרצח, נפטר מהתקף לב וכו' - וחובותיו בעת הפטירה עולים על רכושו, ניתן לבקש להכריז על עזבונו פושט-רגל. כל זה בהנחה שיש חובות שניתנים להוכחה בקלות ובאופן ודאי כמו צ'קים שחזרו. אם החוב לא מוכח, הנושים ייאלצו להגיש תביעות נגד העיזבון על מנת לגבות את חובם. רק לאחר שזכאותם תיקבע, הם יוכלו לפתוח בהליך פשיטת-הרגל".