עו"ד שרגא בירן מערער: "אלטוביה התפרק מסמכויותיו והפריט אותן"

מערער על קביעת השופט מגן אלטוביה כי עו"ד הרמולין זכאי לקבל 19% משווי משרדו ■ "הרמולין ביקש בתביעתו רק סעד של פירוק המשרד" ■ עו"ד יוסי שגב: חשש לבעייתיות במינוי רו"ח יוני קפלן להעריך את שווי נכסיו של בירן

"השופט מגן אלטוביה התפרק מסמכויותיו ואף הפריט אותן" - כך טוען עו"ד שרגא בירן בערעור שהגיש לבית המשפט העליון, על הפסיקה שקבעה כי עו"ד צדקיהו הרמולין היה שותף מלא במשרד שרגא בירן ושות' בשיעור של 19%, ולא רק שותף ברווחי המשרד. משמעות הפסיקה היא שהרמולין זכאי לקבל 19% משווי המשרד בכסף או בשווה-כסף.

בירן, כך מסתבר, מרוצה מעיקר פסק הדין שדחה את תביעת הרמולין לפירוק המשרד וכן את תביעתו לשותפות ברווחי המשרד בתל-אביב עד שנת 2002 (עד אז הוא נוהל בנפרד מהמשרד הירושלמי). לכן הוא אינו מערער על הקביעה כי הרמולין היה שותפו.

טענותיו של בירן מתרכזות בסעד שהעניק אלטוביה: הוא מינה את עו"ד אלקס הרטמן ואת נציב מס הכנסה לשעבר, רו"ח יוני קפלן, כמומחים-בודקים מכריעים שיקבעו אילו נכסים שייכים לשותפות וכן מהו שווייה.

באמצעות עוה"ד רם כספי וניר כהן טוען בירן כי הרמולין ביקש בתביעתו רק סעד של פירוק המשרד, ומשעה שאלטוביה דחה סעד זה - הוא טעה כשהעניק לו סעד שכלל לא התבקש ושלא ניתנה לו הזדמנות להתגונן מפניו.

סמכות למומחים

הירן טוען כי אלטוביה "יצר מנגנון חסר תקדים וחסר עיגון בדין לצורך קביעת היקף והגדרת נכסי המשרד, קביעת חלקו של הרמולין בהם וקביעת שוויו".

אלטוביה, טוען הרמולין, העניק למומחים "סמכויות הכרעה בסוגיות מהותיות ושיפוטיות - כולן סמכויות שלא ניתן לתת למומחה בית משפט, וכן סמכויות לגביית ראיות, דבר המהווה התפרקות של בית המשפט מחובותיו ומסמכויותיו. בנוסף שלל בית המשפט מהצדדים כמעט כל אפשרות להשיג או לערער על פעולות המומחים ועל קביעותיהם".

כזכור, אלטוביה קבע כי על קביעתם הסופית ניתן יהיה לערער רק אם בית המשפט ישוכנע כי הכרעתם "לוקה בפגם מהותי היוצר עיוות דין קיצוני", וכי הערעור, אם יאושר, יתברר בפני מומחה או פאנל מומחים. "לא רק שבית משפט קמא התפרק מסמכויותיו", נאמר בערעור, "הוא בעצם 'הפריט' את סמכויותיו, ללא זכות ערעור אליו ולעליון".

לבסוף נטען כי אלטוביה נמנע מלהכריע באחת מסוגיות הליבה שבמחלוקת בין הצדדים, והיא זכות ההכרעה של בירן בסכסוכים על-פי ההסכם שבין הצדדים. (ע"א 8522/09).

שגב: חשש לבעייתיות במינוי רו"ח יוני קפלן

עו"ד יוסי שגב, המייצג את עו"ד צדקיהו הרמולין, שותפו של עו"ד שרגא בירן, רומז לבעייתיות לכאורה במינויו של רו"ח יוני קפלן בידי בית המשפט להעריך את שווי נכסיו של בירן. זאת, על רקע יחסיו של קפלן עם עו"ד רם כספי המייצג את בירן.

קפלן מונה על-די בית המשפט, לצד עו"ד אלקס הרטמן, להעריך את נכסיו של בירן לצורך הקביעה מה שווי הנכסים המגיעים להרמולין.

עד כה התקיימה ישיבה אחת עם הרטמן וקפלן. באחרונה פנה עו"ד שגב לקפלן, וביקש ממנו הבהרות לגבי יחסיו עם כספי. זאת, על רקע העובדה שכספי ייצג את קפלן בזמנו בעתירה לבג"ץ שהגיש ב-1998 נגד ביטול כהונתו כנציב מס הכנסה.

כעת מבקש שגב הבהרה לגבי היחסים המקצועיים ביניהם. "יוני קפלן הוא אחד האנשים הכי מוכשרים, ומהפגישה שהיתה לי איתו פעם ראשונה הוא עשה רושם של אדם מהימן, וכמי שמתאים להיות מי שיקבע את מסת הנכסים", טוען שגב, "אך המטרה היא שיהיו בפניי הרמולין כל העובדות, כדי שיוכל לקבל החלטה".

עו"ד כספי מסר: "העתירה לבג"ץ היתה לפני 11 שנים. לאחר שקפלן סיים את כהונתו כנציב הוא כיהן כרואה חשבון עצמאי, ולקוחות שלי נעזרו בשירותים שלו וימשיכו להיעזר בו. אשר לקשרים האישיים שלי עם קפלן, צריך לזכור כי מדובר באיש מקצוע מובהק, וכן שאני לא צד להליך, אלא מייצג את בירן יחד עם עו"ד ניר כהן. כבר התרעתי פעמים רבות כי הנושא של ניגוד עניינים הפך למפלצת שיש להחזירה לכלובה המשפטי האמיתי. יש לי קשרים מקצועיים עם מרבית עורכי הדין ורואי החשבון במדינה, ואבוי לנו שהגענו למצב שעל רקע זה הוגשה בקשה להבהרה. אני בוש ונכלם".