רוביני: "הדולר לא ירד לנצח - שינוי במגמה יביא לקריסת השוק"

עם זאת לדעתו התחזקות כזו לא תתרחש בקרוב: "המציאות היא שהדולר מממן עסקאות 'קרי טרייד' בשל הריבית הנמוכה בו, שלא צפויה להשתנות, ולכן חולשתו צפויה להמשך זמן מה" ■ האירו מאבד 1% ונסחר ב-1.485 ד'

השינוי החד שחל במגמת המסחר הערב בוול סטריט, אשר עברה בתוך דקות ספורות מעליות של 1% ויותר לירידות בשיעור דומה, מושפע ממספר כלכלנים, ובראשם נוריאל רוביני, שהצליחו להפחיד את המשקיעים הן בהתייחסם לגבהים אליהם הגיעו מדדי המניות והן בהתייחסם לשעריהם של המטבעות והסחורות, זאת בעוד עונת הדו"חות, שעלתה על הציפיות, הולכת ומסתיימת. הדבר בא לידי ביטוי בזינוק של 11% במדד ה'פחד' ה-VIX, נפילת האירו כנגד הדולר בשיעור של כ-1% ל-1.485 דולר לעומת רמה הגבוהה מ-1.5 דולר בה נסחר מוקדם יותר. וירידה חדה של 2.3% במחירו של הנפט שנקבע ב-78.7 דולר לחבית, לאחר שגם הוא נגע בתחילת היום ברמות אותן לא ביקר כבר חודשים רבים.

הכלכלן נוריאל רוביני הידוע בגישתו הפסימית התייחס היום בראיון לרשת CNBC לדולר שנפל היום לשפל כנגד האירו ונסחר בשער הגבוה מ-1.5 דולר לאירו - והביא בדבריו לשינוי המגמה. רוביני אמר על הפעילות של המשקיעים בדולר: "זו אם כל ה'קרי טרייד', ישנו הר של נזילות הרודף אחר נכסים, אך הדולר לא יפול לעד ויכול להיות שכאשר יחול בו שינוי - יביא הדבר לקריסת השוק בעולם כולו".

נזכיר כי מטבעות המשמשים ל"קרי טרייד" הם מטבעות בהם הריבית נמוכה והם משמשים ללקיחת הלוואות על מנת לרכוש כנגדן מטבעות אחרים נושאי ריבית גבוהה יותר או נכסים שונים שהמשקיע מאמין שיעלו. הין היפני שימש במשך שנים כמטבע המאפיין סוג כזה של עסקאות, ומאז הורדות הריבית האגרסיבית בארה"ב לרמה אפסית והאיתות כי רמה זו צפויה להישאר עוד זמן רב, חלה שעטה של המשקיעים לכיוונן של ההלוואות הדולריות.

רוביני ציין כי התחזקות משמעותית של הדולר לא תתרחש בקרוב, מאחר והכלכלה עדיין חלשה והפדרל ריזרב צפוי להותיר את הריבית ברמתה האפסית עוד זמן מה."המציאות היא שהדולר מהווה המטבע המממן בעסקאות הקרי טרייד בשל הריבית הנמוכה בו, שלא צפויה להשתנות עוד זמן מה, ולכן חולשת הדולר צפויה להמשך עוד זמן מה"

בהתייחסו לשוק המניות אמר רוביני כי השוק מתומחר כיום לפי התאוששות בצורת V, "אם הנתונים יפתיעו לרעה, אזי יתבצע בשוק תיקון משמעותי". רוביני ציין כי מחירו של הנפט עלול גם הוא ליפול במקרה של ירידת ערך הנכסים. "נראה לי כי הראלי שנרשם במחירו של הנפט חזק בהרבה מהמצב האמיתי בכלכלה".

על מצב הבנקים אמר "עוד הפסדים צפויים לבנקים, מאחר ושוק הדיור למגורים נפל ב-30% ושוק הנדל"ן המסחר נפל ב-40% במהלך המשבר, ההפסדים עדיין לא הוכרו ע"י המוסדות הבנקאיים הגדולים או הבנקים האזוריים "ברגע שההפסדיו יוכרו,המערכת הבנקאית תציג הפסדים נוספים".

בעניין זה אמרה היום סוכנות דירוג האשראי מודי'ס כי שיעור מחיקת החובות בבנקים הגדולים בארה"ב בעקבות המשבר עולה על החוב שאפיין את השפל הגדול בשנות ה-30' של המאה הקודמת. היקף החובות הבעייתיים שבנקים בארה"ב נאלצו למחוק מתחילת שנת 2009 מסתכם ב-116 מיליארד דולר, או 2.9% מסך ההלוואות השנתיות שנתנו הבנקים, זאת לעומת שיעור של 2.25% שנרשם בשפל הגדול.

התייחסות נוספת פורסמה בבלומברג ובה אמר הכלכלן המנוסה בן ה-72 אנדרו סמיתרס, נשיא חברת המחקר סמיתרס, כי מדד S&P 500 נסחר כיום על פי הערכת יתר של כ-40% וכי הוא צפוי לצנוח על רקע צמצום קניות ני"ע שמבצעים בנקים מרכזיים בעולם.

חששות נוספים של המשקיעים גדלו על רקע הצפי להפסקה קרובה של הטבות המס שניתנו עד כה בשוק הדיור האמריקני. וכן על רקע סיום תוכנית הרכישות של הפד' לרכישת אג"ח ממשלתיות ב-29 באוקטובר שהיקפה הכולל היה 300 מיליארד דולר והחלה בחודש מארס, שהיתה חלק מהפעולות אותן ביצע על מנת לשמור על הריביות לציבור נמוכות.