פרשת גלאון מסתעפת: שילמה 250 מיליון ד' תמורת מידע פנים

מנהל לשעבר בגולדמן זאקס: "הם רצו תשואות קצרות-טווח והם ציפו להרבה מידע על השוק" ■ נציגי גולדמן זאקס, מורגן סטנלי וגלאון סירבו להגיב

קרן הגידור גלאון (Galleon), שעומדת במרכזה של שערוריית מסחר במניות בניצול מידע פנימי על חברות, שילמה מאות מיליוני דולרים בשנה לבנקים בוול סטריט תמורת מידע על השוק, שלא נחשף באופן רגיל בפני רוב המשקיעים. כך אומרים בכירים יודעי דבר.

מקור שמכיר את גלאון, שמייסדה ראג' רג'ארטנאם הואשם החודש במסחר במידע פנימי, אמר שהחברה הזו שילמה 250 מיליון דולר לבנקים שלה בשנה שעברה. מנהלים שטיפלו בעסקים עם הקרן, מסרו שהיא שילמה יותר עמלות והיטלים אחרים בשנות הפריחה של השוק בעשור האחרון.

מורגן סטנלי , שמסר שגלאון נמנתה עם חמש קרנות הגידור שהיו הלקוחות הגדולים ביותר שלו, וגולדמן זאקס , היו הספקים הגדולים ביותר של שירותים לגלאון, בעיקר ברוקראז' ראשוני (השתתפות בקניית הנפקות ראשונות).

קיבלו חתיכות מידע והרכיבו

אחד המנהלים שטיפל בקשרים עם גלאון אמר: "הם רצו כל דבר שלא היה לציבור. הם קיבלו חתיכות מידע והרכיבו אותן יחד, וזה היה היתרון שלהם". מנהל לשעבר בגולדמן, שסיפק שירותים לקרנות כולל גלאון אמר: "הם היו נוקשים ואגרסיביים. הם רצו תשואות קצרות-טווח והיה להם אכפת מאוד מה האפקט של המסחר שלהם ומהן העלויות. הם ציפו להרבה מידע על השוק".

גלאון, שבשיאה החזיקה נכסים בסך 7 מיליארד דולר, שילמה סכומים גדולים לבנקים כי היא התמחתה באסטרטגיות מסחר קצרות-טווח. אנשי גלאון היו בקשרים קרובים עם סוחרים בוול סטריט. כאשר הקרן גדלה, היא נודעה בניצול קשריה בבנקים כדי להשיג מידע על התפתחויות בשוק, כמו הוראות גדולות של קנייה ומכירה.

למרות שמדיניות הבנקים אוסרת על עובדיהם לחשוף מידע ספציפי על הוראות כאלה, מנהלים שטיפלו בגלאון אומרים שהיא קיבלה בקביעות "צבע" על התפתחויות שוק, בדרך-כלל בעגת וול סטריט. לפי דוגמה אחת, הסוחרים של הבנק היו מספרים לאנשי גלאון על "מוכר של עמוד 1" של מניות - כשהם מתכוונים לעמוד הראשון ברשימה של בעלי המניות הגדולים ביותר של חברות בורסאיות כפי שהם מופיעים במסופי בלומברג.

משחקי חתול ועכבר

תיאורי "צבע" מהשוק לא מופיעים בדרך-כלל בתביעות של מסחר בניצול מידע פנימי. התובעים מתמקדים במידע פנימי שדולף מן החברות. "יש הבדל גדול בין מידע מהנפקות של חברות ומידע ממקורות אחרים, לבין מידע על חברות ועל השוק", אומר דייויד מודי, עורך דין מניו יורק שמתמחה בניירות ערך.

אך פעילי שוק אומרים שפרשת גלאון עשויה לצנן את הנוהג של הפצת "צבע" על השוק - מה שיפגע אולי בקרנות גידור נוספות, שמנהלות מסחר המכוון להשגה של תשואות מהירות. "קרן גידור במהירות גבוהה אינן למעשה חברות השקעה. הן מנהלות משחקים של חתול ועכבר", אומר מייסד של קרן גידור מסוימת.

נציגי גולדמן, מורגן סטנלי וגלאון סירבו להגיב.