הראל במו"מ לרכישת חברת הביטוח EMI

EMI מתמחה בביטוח אשראי לדיור והמגעים מול משפחת המבורגר הם חלק מכוונת AIG לצאת מעסקי המשכנתאות

קבוצת הביטוח והפיננסים הראל , שבשליטת משפחת המבורגר, נמצאת במגעים מתקדמים לרכישת חברת ביטוח המשכנתאות הישראלית EMI - עזר חברה לביטוח משכנתאות, שבבעלות קבוצת AIG העולמית. כך נודע ל"גלובס". המו"מ המתקדם בנושא מתקיים בין קבוצת הראל ל-AIG העולמית בתיווך דויטשה בנק. ככל הידוע, הראל היא המועמדת היחידה לרכישת EMI.

מכירת EMI, המתמחה בביטוח אשראי לדיור, נעשית במסגרת כוונת AIG העולמית, שקרסה והולאמה על ידי הממשל האמריקני בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, לצאת מעסקי המשכנתאות. בהראל וב-EMI בחרו שלא להגיב לידיעה.

מבחינת הראל, מדובר בכניסה לתחום לא תחרותי ורווחי. אם הראל, בראשות יאיר המבורגר, תשלים את רכישת EMI יהיו בקבוצה ארבע חברות ביטוח שונות: חברת הביטוח הראל - השלישית בגודלה בשוק הישראלי; חברת ביטוחי הבריאות דקלה - שהראל הגיעה לפני כחודשיים וחצי לסיכום לרכישת מניות החברה שבידי שירותי בריאות כללית (35%), כך שתחזיק במלוא מניותיה; שליש ממניות חברת ביטוחי האשראי וסיכוני סחר חוץ - ב.ס.ס.ח, בה היא מחזיקה במשותף עם חברת ביטוח חקלאי וחברת ביטוחי האשראי הגדולה בעולם היולר הרמס; ו-EMI. קבוצת הראל צמחה לאורך השנים באמצעות רכישות רבות של חברות ביטוח במקביל לצמיחה פנימית.

לקבוצת AIG העולמית, בראשותו של רוברט בן משה, נציגות נוספת בשוק הביטוח הישראלי - חברת AIG ישראל העוסקת בעיקר בתחומי הביטוח הכללי ומנוהלת על ידי חווה פרידמן שפירא. יש לציין כי לעסקה הנרקמת בין הראל לבין קבוצת AIG העולמית אין כל קשר לפעילות הביטוח של AIG ישראל.

היחידה בביטוח אשראי לדיור

EMI היא חברת הביטוח היחידה בישראל המתמחה בביטוח אשראי לדיור ועוסקת רק בתחום זה. כלומר, החברה משווקת אך ורק פוליסות ביטוח שנועדו לתת שיפוי לנזק הנגרם למבוטח כתוצאה מאי פירעון של הלוואות שנתן לשם רכישת נכס נדל"ן יחיד למגורים וזאת לאחר מימוש הנכסים המשמשים כבטוחה להלוואות. החברה הוקמה ב-1998 ומנוהלת על ידי צילה דסקל.

בעקבות המשבר הכלכלי העולמי פחת היקף הפעילות של EMI וזאת מכיוון שהבנקים הישראלים - לקוחות EMI - נקטו בשמרנות רבה מבעבר. שמרנות זו התאפיינה בהורדת שיעור המימון בהלוואות משכנתא. כתוצאה מכך, כפי שפירטה EMI בדו"חותיה הכספיים האחרונים, חלה הפחתה משמעותית בביקוש למימון גבוה המופנה לחברה תוך השפעה מהותית על היקף הכנסותיה.

ההון העצמי של EMI עומד על 84 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון השני השנה, כשבמחצית הראשונה של השנה רשמה החברה רווח נקי של כ-24 מיליון שקל. בכל 2008 הפסידה החברה מעל ל-5 מיליון שקל.