ירידה של 13% בפדיונות חנויות האופנה בקניונים באוקטובר

שוק האופנה ממשיך לסבול מהמיתון, והפדיונות ממשיכים לרדת ■ למרות מזג-האוויר החורפי, ביום שישי האחרון נרשמו פדיונות נמוכים מהממוצע השנתי, אך בשבת חלה עלייה של 51% בהשוואה לממוצע השנתי בשבתות

המיתון לצד מזג-האוויר הקייצי ששרר בחודש האחרון הביאו לפגיעה משמעותית בפדיונות ענף האופנה. לפי נתוני מערכת ריס שנאספו עבור "גלובס", הכוללים נתוני אמת של פדיונות האופנה בלמעלה מ-1,000 חנויות זהות, פדיונות האופנה רשמו באוקטובר ירידה של 13%.

עיקר הירידה בפדיונות נרשמה החל מסוף סוכות ועד לפני סוף השבוע האחרון, שהתאפיין בעלייה במכירות בשל מזג-האוויר החורפי. בתקופה זו עמד הפדיון למ"ר על 41 שקל בלבד ליום, המשקף ירידה של 25% מהממוצע השנתי למ"ר ליום שעומד על 53 שקל.

פברואר ומארס - הגרועים ביותר

הירידה החדה שנרשמה בפדיונות היא למרות העובדה שאוקטובר השנה היה חודש עבודה מלא כיוון שחג הסוכות יצא בשבת, זאת בעוד שבאוקטובר אשתקד היו 4 ימי חגים. "אם נוסיף לירידות הנ"ל גם את הפרשי המדד (כ-2.8%), הרי שהתמונה היא עגומה ביותר", אומר מנכ"ל ריס, שלומי ינאי.

עם זאת, חודש אוקטובר לא היה החודש הגרוע ביותר השנה בפדיונות. בחודשים פברואר ומארס השנה נרשם הפדיון הנמוך ביותר למ"ר ליום בחנויות האופנה, שעמד על 49 שקל למ"ר. באוקטובר הוא היה גבוה רק במעט ועמד על 50 שקל למ"ר ליום.

יתרה מזאת, גובה הפדיון למ"ר ליום היה דומה מאוד לפדיון שנרשם בחודשים יולי ואוגוסט ואשר עמד על 51 שקל למ"ר ליום. למעשה חודש אפריל השנה היה החודש שבו נרשם הפדיון הגבוה ביותר למ"ר ליום - 64 שקל. החודש הגבוה אחריו היה ספטמבר עם 58 שקל ליום ויוני עם 57 שקל ליום. חודשים ינואר ומאי התאפיינו בפדיון הממוצע מתחילת השנה, שעמד על 53 שקל למ"ר ליום.

ברשתות האופנה תולים את עיקר הירידה במכירות במזג-אוויר קייצי ובתנועה דלה בקניונים, ואף מפנים אצבע מאשימה לעבר הקניונים שלא עושים די כדי להביא את הקונים.

"הקניונים לא עושים כלום, הם חיים את הרגע ומנותקים מהמציאות. יש קניונים שב-7 השנים האחרונות שכר הדירה בהם עלה ב-50% ואילו הפדיון ירד ב-100%", אומר מנכ"ל של רשת אופנה מובילה.

"מה שמעניין את הקניונים זה שכר הדירה ודמי הניהול שלהם. הקניונים המובילים גובים הרבה כסף על החניה ולא נותנים זיכוי למי שקונה בקניון. הפעולה המינימלית שהם צריכים לעשות זה לתת זיכוי על החניה למי שקונה מעל סכום מסוים בחנויות, כדי שאנשים יבואו. אנשים נוטים להעדיף מקומות פתוחים שבהם לא משלמים על חניה, במיוחד במזג-האוויר הקייצי שהיה החודש", אומר בעלים של אחת הרשתות.

המצוקה ניכרת בכל רשתות האופנה. "הקניונים יכולים לעודד. לפרסם ולתת דילים של קפה ומאפה כדי להביא את האנשים לקניון. החורף רק התחיל השבוע, וכבר יש חנויות עם 30%-50% הנחה על פרטי חורף. הבעיה הקשה היא תזרים מזומנים של כל הרשתות, כיוון שהבנקים סוגרים את מסגרות האשראי. אין לנו איגוד כמו ההסתדרות שידאג לנו, והקניונים - שהם הגורם הכי אינטרסנטי כי הם חיים מאתנו - לא עושה דבר. רשתות ימשכו עד סוף השנה, ובסוף השנה הקרובה נראה את אותות המשבר של השנה האחרונה", אומר בתסכול מנכ"ל של רשת נוספת.

סוף השבוע האחרון הגביר את המכירות

בניגוד לחודשים קודמים, הפעם עיקר הפגיעה ניכרה דווקא בפאוור סנטרים, שרשמו ירידה של 16%, זאת בעוד הירידה בקניונים האזוריים היתה מתונה מעט יותר והסתכמה ב-12%.

תחום אופנת הנשים רשם את הירידה הנמוכה ביותר שעמדה על 5% בממוצע, ואילו תחום אופנת הגברים רשם ירידה של 10.5%. הירידה במכירות אופנת הגברים הסתכמה בפאוור סנטרים ב-8.5%, ואילו בקניונים האזוריים הסתכמה הירידה ב-12%.

מזג-האוויר החורפי שהחל לקראת סוף השבוע האחרון הביא לעלייה בפדיונות, אך לא בשיעורים דרמטיים. יתרה מכך, הפדיון למ"ר ביום שישי האחרון היה נמוך יותר מהפדיון השנתי הממוצע בימי שישי - ועמד על 57 שקל למ"ר, לעומת ממוצע של 59 שקל למ"ר.

בשבת האחרונה, לעומת זאת, הפדיון למ"ר היה גבוה ב-51% מהפדיון הממוצע למ"ר בשבתות, ועמד על 59 שקל למ"ר לעומת 39 שקל למ"ר.

יצויין עוד כי הפדיון למ"ר בשבת האחרונה היה גם גבוה ב-11.3% מהפדיון הארצי הממוצע למ"ר.

למעשה, רוב הקניונים רשמו בחודש אוקטובר ירידה בפדיונות האופנה. כך, למשל, בקריון נרשמה ירידה של 19% ובקניון אבנת ירידה של 17%.

יחד עם זאת, ולמרות מגמת הירידה הכללית, מספר קניונים רשמו עלייה בפדיונות. קניון ממילא בירושלים נרשמה עלייה של 15%, בקניון רמת-אביב עלייה של 5%, בקניון מול הים באילת עלייה של 0.5%, ואילו בקניון קריית-אונו עלייה של 0.2% בלבד. הפדיונות בקניון עזריאלי ובקניון מודיעין נותרו ללא שינוי.

11