ישראל וארה"ב על סף הסכם לפיתוח הדור הבא של ה"חץ"

"דיפנס ניוז": "טיסת הניסוי הראשונה של הטיל מתוכננת להיערך בתוך שנתיים, והפריסה הראשונה של טילי הדור החדש מתוכננת ל-2012"

ארה"ב וישראל נמצאות על סף חתימת הסכם לפיתוח וייצור הדור הבא של משפחת טיל ה"חץ" "חץ 3", שיפעל מחוץ לאטמוספירה ושיהיה מבוסס על טכנולוגיה ישראלית פורצת דרך. כך מוסר דיפנס ניוז בגיליונו החדש.

מקור בכיר בהנהלת התעשיה האווירית אישר את הידיעה בשיחה ל"גלובס". המקור אמר, כי ה"חץ" החדש, שמתוכנן ליירט טילים בליסטיים מתקדמים לטווח בינוני, יעלה על קודמיו בתכונות מתקדמות, יכולות הנעה רקטית ויכולות תמרון שיגדילו את סיכוי הפגיעה במטרה.

"תע"א עובדת על 'חץ 3' כבר מהחודשים הראשונים הראשונים של 2009, לאחר שקיבלה אור ירוק ממערכת הביטחון להתנעת התכנית", אמר המקור. "העבודה מתנהלת בקצב מואץ, הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינה מינהלית".

דיפנס ניוז מציין, כי פיתוח הדור הבא של ה"חץ" קיבל דחיפה מהאיום הגובר של הטילים האיראניים. "תכנית 'חץ 3' מאופיינת באגרסיביות יוצאת דופן; טיסת הניסוי הראשונה של הטיל מתוכננת להיערך בתוך שנתיים, והפריסה הראשונה של טילי הדור החדש מתוכננת ל-2012".

לפי הידיעה, "חץ 3" מבוסס על טכנולוגיה פורצת דרך, אך בשלב זה מדובר בפריצת דרך פוטנציאלית, מפני שהתכנית טרם נבדקה בניסויים. טילי 'חץ 3' יהיו מצוידים בחיישנים אופטיים סובבים על ציר, ויכולת התמרון שלהם תופק ממנוע השלב השני, ולא ממנגונני תמרון רקטיים זעירים שמאפיינים מערכות טילים נגד טילים מתוצרת ארה"ב כגון פטריוט PAC-3, THAAD או SM-3.

"המתכננים פתרו את בעיית הפגיעה הסופית במטרה, על מנת להשמידה, באופן אלגנטי מאוד", אמר לדיפנס ניוז עוזי רובין, שהיה המנהל הראשון של הארגון הישראלי להגנה מפני טילים ומשמש כיום יועץ בינלאומי. "... משמעות הטכנולוגיה החדשה היא טיל קטן יותר וזול יותר מכל אלה שקדמו לו".

לוטננט גנרל פטריק אוריילי, מנהל המינהל להגנה מפני טילים (MDA) שליד הפנטגון, אמר בשימוע בקונגרס לפני כמה חודשים: "לפי התכנון, 'חץ 3' יהיה מערכת בעלת יכולות גבוהות במידה קיצונית. זו תהיה מערכת מתקדמת יותר מכל מה שניסינו לעשות אי פעם בתכניות שלנו".

אך אוריילי הזהיר, שיש סיכון גבוה מאוד הן בטכנולוגיה החדשה, שטרם נוסתה, והן בלוח הזמנים האגרסיבי שקבעה ישראל לפיתוח הטיל החדש.

מקורות בתל-אביב אמרו לדיפנס ניוז, כי מנכ"ל משרד הביטחון, פנחס בוכריס, ואוריילי, צפויים לחתום על ההסכם לפיתוח "חץ 3" בשבועות הקרובים. דובר MDA, ריק לנר, אמר כי ישראל וארה"ב מתקרבות להסכם סופי על פיתוח "חץ 3". אריה הרצוג, מנהל הארגון להגנה מפני טילים במשרד הביטחון, אמר: "אנו נמצאים עתה בשלבים הסופיים של חתימת הסכם חדש. אני מקווה שבעוד חודש, בערך, התהליך יושלם".

לפי דיפנס ניוז, שתי המדינות מעריכות כי עלות הפרויקט תהיה נמוכה מ-400 מיליון דולר לתקופה רב-שנתית. כל צד יתרום 50% למימון הפרויקט, שמכונה "פרויקט השכבה העליונה" (Upper Tier Project). בכך תגדל המחוייבות הישראלית לפרויקט החץ. התשומה הישראלית לפיתוח "חץ 2" הסתכמה ב-30% מהעלויות.

לאחר חתימת ההסכם, יוכלו תע"א ובואינג, המשתתפת עתה בייצור חלקים לטילי "חץ 2", לקבע בהסכם עסקי ביניהן את חלוקת העבודה הקשורה בייצור הדור הבא של החץ. נציגים של שתי החברות כבר נפגשו בשבוע שעבר.

בניגוד להסדר בין תע"א לבואינג על "חץ 2", שלפיו הוגבלה השתתפות בואינג בפרוייקט לייצור חלקים בלבד, ההסדר על "חץ 3" יאפשר לבואינג להשתתף גם בפיתוח.

"'חץ 3' יוכל להתפתח לנכס רציני מבחינת בואינג", אמר מקור בתעשיות הביטחוניות בישראל בעל קשרים הדוקים עם בואינג. "בניגוד ל'חץ 2', שבו היה לבואינג תפקיד שולי ביותר, ההשתתפות ב'חץ 3' עשויה להניף אותה לליגה של פיתוח מערכות כגון THAAD או SM3".

המקור צין, כי תכנון "חץ 3" הוא "תע"א טהור", אך בואינג תוכל לסייע בעבודות פיתוח בפרוייקט, במיוחד בנושאים שקשורים בשלב הטיל שאמור לפגוע במטרה.