סכסוך בין טייסי אל-על ליו"ר נציגות העובדים מאיים על הוועד

ההסתדרות מסרבת לאשר את תוצאות הבחירות לוועד הטייסים ■ יו"ר הוועד המכהן, קברניט איתי רגב: עשרות שנים ההסתדרות הכירה בזכותם של הטייסים לאוטונומיה בתוך הוועד, אך לפני כשנה חל שינוי קיצוני בעמדתה

סכסוך המתנהל בשבועות האחרונים בתוך נציגות עובדי אל על בין הטייסים לבין יו"ר הנציגות, יוסי לוי, מאיים על כוחה של הנציגות, אחת החזקות במשק הישראלי, ועשויות להיות לו השלכות במקרה של סכסוך עבודה בחברה. במסגרת הסכסוך לא מסכימה ההסתדרות לאשר את תוצאות הבחירות לוועד הטייסים.

הסכסוך פרץ לפני כמה שבועות, לאחר שלקראת בחירות שערך ועד הטייסים (השייך לנציגות העובדים הכללית) הודיעה ההסתדרות לטייסים כי מכיוון שהבחירות לא נערכות לפי תקנון חוקי לא תכבד ההסתדרות את תוצאותיהן.

בבחירות זכה במרבית הקולות הקברניט איתי רגב, אולם עם בחירתו קצבה ההסתדרות 60 יום להסדרת התקנון ולאישורו על ידי יוסי לוי, ואם זה לא יאושר תודיע ההסתדרות כי הבחירות אינן תקפות.

הרקע לסכסוך הוא טענת הטייסים כי למרות היותם חלק אינטגרלי מיתר עובדי החברה, נציגות העובדים הכללית אינה יכולה לייצג אותם ואת דרישותיהם מול ההנהלה.

שינוי קיצוני

לדברי יו"ר הוועד המכהן, קברניט איתי רגב, עשרות שנים ההסתדרות הכירה בזכותם של הטייסים לאוטונומיה בתוך הוועד, וכך כל השנים גם היה יו"ר לוועד הטייסים, אולם לפני כשנה חל שינוי קיצוני בעמדתה.

לדברי רגב מאז השינוי בעמדת ההסתדרות מסרבת הנציגות להעביר את כספי הטייסים לקופת הוועד. אתמול נשבר לטענת הטייסים שיא נוסף כשנציגות העובדים דחתה את התקנון שביקשו הטייסים לאשר. רגב: "אנחנו בוחנים דרכים משפטיות להתמודד עם הנושא, ולראות איך אנחנו יכולים לדאוג לזכויותינו. במידה ואלה לא יצלחו אני בטוח שההנהלה כבר תדע איך לנצל את הפילוג שיצרה ההסתדרות. ההסתדרות החליטה לתקוע סכין בגב הטייסים והיא תמצא את עצמה בלעדינו".

יו"ר נציגות העובדים, יוסי לוי, טוען מנגד כי הסכסוך נובע מכך שהטייסים לא מוכנים שוועד העובדים, המורכב רובו מעובדי קרקע ותחזוקה, יחליט עבורם.

"הם עורכים בחירות לא כשרות, בלי פיקוח של ההסתדרות ובלי אישורה. הם רוצים למנות לעצמם יו"ר ולקבל אוטונומיה בתוך הוועד וזה לא מקובל עלי. אם יהיה יו"ר ועד לטייסים, אני אצטרך להסכים למינוי יושבי ראש גם לסקטורים אחרים בתוך הוועד וזה יחזיר אותנו לשנת 82' אז היו באל על 13 יו"רים לוועדים, ולזה אני לא מוכן. הטייסים הם כוח מאוד חיובי בנציגות ואסור להפריד בינינו אבל לא אהיה מוכן שלנציגות יהיה יותר מראש אחד".

אבי אדרי, יו"ר איגוד התחבורה בהסתדרות, אומר בתגובה: "עד היום אף אחד לא בדק איך הם בחרו ופתאום מודיעים לי שבחרו ועד עובדים. אחד מהטייסים פנה אלינו בטענה שהבחירות האלה לא חוקיות וההסתדרות נותנת לזה יד. הבחירות לא היו בדרך דמוקרטית. אני ביקשתי לעגן להם תקנון אבל לא ייתכן שהם יוכלו לעשות מה שהם רוצים מתי שהם רוצים.

"התקנון מחייב את כל עובדי אל על באשר הם בשינויים המתחייבים. הם לא יכולים להיות אוטונומיים ולהגיד שהם מורמים מעם".