שופרסל מנסה לכופף את שוקולד "השחר": התוצאה - המוצר חסר במדפים

שופרסל דרשה להגדיל את עמלת ההפצה מחברת "השחר", וכשזו סירבה - הפסיקה שופרסל את ההתקשרות עמה ■ חברת "השחר", שמחזיקה 60% משוק ממרחי השוקולד, לא מספקת סחורה לשופרסל כבר חודשיים

סכסוך סחר בין שופרסל לחברת השחר, בעלת המותג שוקולד השחר - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי שופרסל הודיעה לחברת השחר להפסיק את אספקת המוצרים לרשת, וכי כבר היום (ד') בחלק מהסניפים חסר שוקולד השחר במדפים. הודעתה של שופרסל באה על רקע מחלוקת באשר לעמלת ההפצה.

ככל הנראה, שופרסל דרשה להגדיל משמעותית את עמלת ההפצה שהיא מקבלת מחברת השחר, וכאשר חברת השחר סירבה לשינוי - הודיעה שופרסל על הפסקת ההתקשרות באופן הנוכחי.

כמו כן, שופרסל הודיעה לחברת השחר כי אם היא מעוניינת לספק מוצרים לרשת - היא תיאלץ לספק אותם ישירות לסניפים. כפי הנראה, הדרישה לאספקת המוצרים ישירות לסניפים נעשתה כאקט של לחץ על החברה. ואולם, לפי שעה, מזה כחודשיים לא סיפקה חברת השחר כל סחורה לרשת.

יצויין כי בהתאם להסכם בין הצדדים, עד כה סיפקה חברת השחר את המוצרים למרכז הלוגיסיטי (מרלו"ג) של שופרסל, ושופרסל היא זאת שהפיצה אותם לסניפיה. מדובר במרלו"ג גדול הנמצא בסמוך למשרדיה של שופרסל בראשון-לציון ואשר שופרסל מתעתדת להרחיבו. מודל זה הוא המודל ששופרסל ביקשה להרחיב עוד בטרם החליטה על העברת כלל הסדרנות בסניפים לידיה.

נתח שוק כספי של 53%

שוקולד השחר הוא בין המותגים המעטים שהנאמנות הצרכנית אליהם גבוהה במיוחד. שוקולד השחר, כמו קוקה-קולה ומותגים חזקים נוספים, הוא מוביל קטגוריה ונדרש על-ידי הצרכנים. מסיבה זו רשתות קמעונאיות נמענות בדרך-כלל ממצב שבו המותג חסר על המדף.

חברת השחר, שנוסדה בשנת 1949, נמצאת בבעלות משפחת וידברג ומנוהלת בידי בני הדור השני במשפחה. המותג שוקולד השחר הוא פרי ייצור עצמי של המשפחה, והנו מותג ממרחי השוקולד המוביל בישראל.

קטגוריית ממרחי השוקולד מגלגלת כ-110 מיליון שקל בשוק המבורקד. שוקולד השחר מחזיק בנתח כספי של כ-53% מהשוק המבורקד ובנתח כמותי של כ-60%.

ההערכה היא כי היקף המכירות השנתי של חברת השחר עומד על 65-75 מיליון שקל בשנה. עיקר מכירות החברה הן בשוק המקומי ו-12% מהן ליצוא.

מכירות המותג שוקולד השחר מהוות כ-87% מכלל מכירות החברה. יתר פעילות החברה היא במכירות שוקולד לבישול, קקאו, שוקולד נוגט ועוד.

לפני חודשים אחדים נכנסה החברה לתחום החטיפים והחלה לשווק את "שובוקים", חטיף תירס בציפוי ממרח שוקולד.

משוקולד השחר נמסר בתגובה: "אנחנו לא מנהלים את יחסינו המסחריים עם הרשת מעל גבי העיתון".

דובר שופרסל מסר בתגובה: "לשופרסל ושוקולד השחר מערכת יחסים מצוינת מזה כ-30 שנה. בימים אלה מתקיימים דיונים לגבי שינוי שיטת ההפצה של המוצרים לחנויות. שופרסל הציעה מספר חלופות שנבדקות על-ידי הספק".