המשביר קופץ על העגלה

רמי שביט מסתער על האתגר הבא - רשת מזון חדשה, וכדאי לקחת אותו ברצינות

בראיון שקיים "גלובס" עם מנכ"ל ומבעלי השליטה בקבוצת המשביר לצרכן, רמי שביט, לפני כשנתיים, חשף שביט תיאבון עסקי בריא במיוחד, והבהיר כי הקבוצה תרחיב את תחומי פעילותה. "ברגע שאנחנו פונים לצריכה של בית-אב - היא כמעט בלתי נגמרת", אמר. השבוע התברר כי שביט עושה צעד נוסף בדרך לנגוס בנתח מהצריכה הזאת.

כפי ש נחשף השבוע ב"גלובס", בכוונת המשביר לצרכן להיכנס לתחום המזון ולהקים רשת סופרמרקטים בת 20 סניפים, בפריסה ארצית ובהשקעה של עשרות מיליוני דולרים.

באותו ראיון התייחס שביט גם לתחום המזון. "האם אני רוצה לנהל רצפת מכירה של מזון? התשובה היא כרגע לא - אבל זה לא אומר שאני לא אתממשק לרשת מזון בצורה כזאת או אחרת", אמר.

וזו בדיוק התוכנית. שביט ישכור את השטחים, אולי יהיה אפילו שותף בנדל"ן וייהנה מהרווח היזמי, יקים את הרשת, אבל ימסור אותה להפעלה של אחת מרשתות המזון הקיימות. באופן זה, שביט עשוי לחסוך מעצמו את תקופת ה"גילוח" של הפעלת רשת מזון. המודל הזה פועל היטב ברשתות בתי-מלון, אם כי הוא מורכב יותר בכל הקשור לרשתות מזון.

המסקנה המתבקשת היא ששביט יציע פורמט מבודל. שביט, קמעונאי בנפשו ואיש שיווק מבריק במוחו, כבר הוכיח כי הוא יודע ליצור בידול ולייצר מהלכים שיווקיים פורצי דרך. דוגמה למהלך שיווקי אחד הוא סגירת סניפי רשת המשביר לצרכן ל"מסיבת יומולדת", בה הכניסה לרשת התאפשרה רק עם הזמנות. הצעד הזה שילש את המכירות בימי ה"מסיבה".

אחד הנכסים המשמעותיים של קבוצת המשביר לצרכן היא מועדון הלקוחות 365, המונה כיום 400 אלף בתי-אב פעילים. מי שעוקב אחר האסטרטגיה השיווקית של הקבוצה, יכול לראות שבאופן עקבי שביט מציע לחברי המועדון ערך מוסף בכל רכישה שלהם בעסקי הקבוצה. יש להניח כי זה גם היעד הפעם.

הצעת הערך לחברי המועדון, במיוחד לאור העובדה שמדובר במועדון לקוחות חזק, עשויה להוות תשתית טובה במיוחד לבניית מערכת לקמעונאות מזון. התשתית הזאת היא גם זו שעשויה לקסום לרשתות מזון קיימות להפעיל את הרשת שיקים שביט, במקום להתמודד בזירה תחרותית נוספת. שביט הרי כבר הוכיח כי הוא יודע להתחרות.

ומה הלאה? בחודשים האחרונים עובר שוק התקשורת מהפיכה. באותו ראיון חשף שביט כי השוק הזה קוסם לו. "השאלה אינה אם ניכנס אליו, אלא מתי. כשירצו תחרות אמיתית", אמר.