הכנסת המעופפת על חשבונכם: כ-30 ח"כים ושרים יטוסו השבוע ל"נסיעות עבודה" בארה"ב, אירופה ושאר העולם

מסדרונות הכנסת השבוע צפויים להיות ריקים, מאחר שכ-30 חברי הפרלמנט הישראלי שוהים בחו"ל ■ ברשימה 9 שרים, 2 סגני שרים, 16 חברי כנסת וגם נשיא מדינה אחד ■ נסיעה לדוגמא: השר לאיכות הסביבה גלעד יבקר בכמה מדינות באירופה לבחינת חוק האריזות, בלוויית שני חברי כנסת: כרמל שאמה ואורי אורבך ■ רשימת הח"כים המעופפים המלאה - בתוך הידיעה

בדיחה ישנה על חשבון חברי הכנסת והשרים מספרת כי מרוב נסיעות לחו"ל, ניתן לקיים את ישיבות הממשלה והכנסת בנתב"ג. השבוע זה יכול היה להיות נכון: 9 שרים, 2 סגני שרים, 16 חברי כנסת וגם נשיא מדינה אחד, ייעדרו מישיבות הכנסת עקב נסיעות עבודה לחו"ל. כך עולה מבדיקת "גלובס", שהתייחסה לנסיעות בשבוע המתחיל היום ומסתיים ב-14 בנובמבר.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שעלה הבוקר על מטוס בדרכו לכינוס הפדרציות היהודיות בוושינגטון, צפוי לפגוש שם לא רק את חברי הקהילה היהודית ואת נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אלא גם את שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, ואת שר הביטחון, אהוד ברק, שהספיק לקיים גם כמה פגישות עם בכירים בממשל האמריקני טרם הכינוס. שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, למשל, מצטרף לנסיעתו המדינית של נשיא המדינה, שמעון פרס לארגנטינה וברזיל, ושר החוץ, אביגדור ליברמן, וסגנו, דני איילון, יבקרו בדנמרק והולנד וייפגשו עם מקביליהם.

השר לאיכות הסביבה, גלעד ארדן, יבקר בכמה מדינות באירופה לבחינת חוק האריזות, ואליו יתלוו שני חברי כנסת: כרמל שאמה ואורי אורבך. משלחת פרלמנטרית נוספת, בראשות ח"כ נחמן שי, תצא השבוע ללונדון. עם חברי המשלחת, שתיפגש עם חברי פרלמנט בריטים, נמנים גם חברי הכנסת אנסטסיה מיכאלי, ציפי חוטובלי, מגלי והבה ויצחק וקנין.

קשה לבנות על רוב קואליציוני

מספר הנסיעות לחו"ל השבוע מאפיינת את ההתנהלות השוטפת של הממשלה הנוכחית: רק באחרונה שבו מנסיעות עבודה השרים דן מרידור, עוזי לנדאו, סילבן שלום, דניאל הרשקוביץ, אבישי ברוורמן, יוסי פלד וסגנית השר אורית נוקד. אם מוסיפים לכך את האצבע החסרה של סגנית השר גילה גמליאל, שנמצאת בחופשת לידה, קשה לבנות על רוב קואליציוני.

בימים שבהם לא נמצא ראש הממשלה בארץ, לא מתקיימות הצבעות אי אמון בכנסת, כנהוג בימי שני. השבוע לא תקיים גם סיעת הליכוד את ישיבת הסיעה השבועית נוכח היעדרותם של כל כך הרבה חברי כנסת. ישיבות ועדות הכנסת צפויות להתקיים כרגיל, אלא שבמתכונתן המצומצמת ממילא (מספר חברי הוועדות קוצץ עם כינון הממשלה הנוכחית בשל מספר השרים בממשלה), לא צפויים חברים רבים להשתתף בדיונים.

אף שבחישוב מהיר מדובר בכמעט רבע מחברי הפרלמנט הישראלי, בכנסת טוענים כי הדבר אינו ישבש את העבודה הפרלמנטרית השוטפת. למען ההגינות, יש לציין כי בימי ראשון ושישי, הכנסת אינה פעילה ולכן חברי הכנסת שאינם נעדרים מדיוניה בימי שני שלישי ורביעי, אינם פוגעים בעבודת החקיקה. כך, למשל, שי חרמש ואריה אלדד, השבים היום לישראל, יגיעו מחר למשכן וישתתפו בהצבעות. אופיר פינס גם הוא לא יפסיד השבוע ימים פרלמנטריים. "חברי הכנסת לא נסעו לחופש", אמרו היום גורמים בכנסת, "העבודה הפרלמנטרית מתבצעת גם משם. החזית הבריטית, למשל, שאליה נוסעים חמישה חברים, אינה פשוטה בכלל. יש דברים שהם מחויבי ביצוע", אמרו.

נטל המימון של כל הנסיעות הללו אינו חל רק על המדינה. יש נסיעות הממומנות על ידי הגוף המזמין, כמו למשל בנסיעותיהם של חברי הכנסת אורית זוארץ, מיכאל בן ארי, חנא סוויד ויעקב (כצל'ה) סוויד. כשמדובר במשלחות פרלמנטריות, הכנסת נושאת באופן מלא בתשלום הנסיעה ומממנת אותו מתקציב קשרי חוץ שנועד בדיוק למטרה הזו, ומימון נסיעות השרים ממומן מתקציב משרדיהם בדרך כלל. לשרים מצטרפים על פי רוב עוזרים, מאבטחים, וכן אנשי מקצוע מהמשרד. בניגוד לחברי כנסת, שנאלצים לטוס במחלקת תיירים, טסים השרים במחלקת עסקים. לנסיעות אלו נוספות הוצאות אש"ל ומלונות.

דובר הכנסת, גיורא פורדס, מסר בתגובה כי "הכנסת רואה בדיפלומטיה הבין-פרלמנטרית חשיבות רבה. השתתפותם של חברי הכנסת במפגשים בינלאומיים בוועידות ובכינוסים ועם חברי פרלמנטים אחרים בעולם, וכן הפעילות ההסברתית שהם מקיימים, מקדמים את הנושאים החשובים לישראל בזירה הבינלאומית. במקרים רבים מקטינה השתתפותם ואף מונעת קבלות החלטה אנטי-ישראליות".

22