יו"ר ועדת הכלכלה אקוניס: נחוצות 105 משכורות לרכישת דירה בישראל שמחירה הממוצע 849 אלף שקל

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס: "בשבוע הבא או בזה שלאחריו נוציא עוד אלפי דירות לשוק. אנחנו לא שחקן בתחום המשכנתאות - מכתיבים לנו הכל" ■ יו"ר עמותת המתווכים: "במצפה רמון עלתה דירה 150 אלף שקל והיום 300 אלף שקל. בנתיבות ניתן לקנות דירה? היא צפון ת"א החדשה"

"נחוצות 105 משכורות לרכישת דירה בישראל שמחירה הממוצע עומד על 849 אלף שקל", כך אמר הבוקר (ב') יו"ר ועדת הכלכלה, אופיר אקוניס.

יו"ר הוועדה אמר את הדברים בפתח דיון שעסק בהתייקרות הדירות בישראל, השלכות ודרכי התמודדות. בישיבה השתתף שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס. בדיון נכחו נציגי משרד הבינוי והשיכון, משרד האוצר, משרד הפנים, מינהל מקרקעי ישראל ובנק ישראל.

"הבעיה מחריפה והולכת", אמר חבר הכנסת אקוניס. "המחירים המאמירים, ריבוי המיסים המוטלים על הקונים והקבלנים, ביורוקרטיה סבוכה בוועדות התכנון והבנייה, ומלאי דירות קטן ברחבי הארץ ובפרט באזורי הביקוש, גורמים לכך כי בשנים האחרונות רכישת דירה הולכת והופכת קשה וקשה בעיקר לזוגות צעירים המנסים להתחיל את חייהם".

"לפני הישיבה ערכתי סבב פגישות עם גורמים מקצועיים בענף הבנייה על מנת להבין את הסיבות לעלייה במחירי הדיור ולמצוא פתרונות. בנושא זה אין להרים ידיים ולומר כי השוק יעשה את שלו וכי אין להתערב שכן מדובר בשוק חופשי. הנחה זו אינה נכונה! קיימים חסמים בירוקרטים רבים שניתן להסיר.

"ניתן להאיץ אישורי תוכניות פינוי-בינוי"

"ניתן להאיץ אישורי תוכניות פינוי-בינוי במרכזי הערים באזורי הביקוש לשם ניצול כלכלי יותר של הקרקע; יש לחדש את מתן מענקי מקום בישובי פריפריה כפי שהיה נהוג עד לשנת 2003 ולהעניק הטבות מס לרוכשי דירות קטנות באזורי פריפריה.

"יש לייעל את ההליך הביורוקרטי בועדות התכנון והבנייה לשם קיצור תקופת הבנייה, תוך שמירה על דיון ציבורי בהליכי האישור והגנת הסביבה. כמו כן ניתן לבחון שינוי באגרת הבנייה ברשויות המקומיות וביטול עיוותי מס בתחום הבניה למגורים. בנוסף, יש להביא להגדלה ניכרת של היצע הדיור הציבורי אשר הלך ודעך בשנים האחרונות.

"בנוסף, ועדת כלכלה אשר אישרה את הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל תמשיך ותעקוב אחר יישומה למען הגדלת היצע הקרקעות לבניה למגורים ולהוזלה במחירי הקרקעות. ועדת ".

יו"ר עמותת המתווכים, נחמן שכטר, אמר: "במצפה רמון עלתה דירה 150 אלף שקל והיום היא עולה 300 אלף שקל. בנתיבות ניתן לקנות דירה? היא הפכה להיות צפון תל אביב החדשה".

התאחדות הקבלנים הציגה יוזמה חדשה שמטרתה לזרז שיווק ובנייה של פרוייקטים חדשים. על פי היוזמה, קבלנים שרכשו קרקעות במהלך שלוש השנים האחרונות ויזרזו את היציאה לשיווק הפרויקטים יקבלו פטור ממס רכישה על הקרקע.

בעת רכישת קרקע משלמים קבלנים מס רכישה בשיעור של 5% ממחיר הקרקע. נשיא התאחדות הקבלנים , נסים בובליל ומנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, ציינו כי פתרונות נוספים שיש לקדם בנוסף ליוזמה זו הם הגדלת ההיצע של דירות על ידי שיווק מכרזי מנהל, פעולה ששר השיכון אריאל אטיאס מקדם כבר היום, קיצור הליכי התכנון והבנייה, וכן מתן מענקים לרוכשי דירות בפריפריה ככלי שהוכיח יעילותו במשיכת אוכלוסייה ממרכז הארץ אל הפריפריה. נושא נוסף שהעלו הקבלנים הוא חיוב הרשויות לאפשר בניית דירות קטנות וזולות יותר בערי המרכז שיאפשרו לזוגות צעירים לרכוש דירות קטנות יותר בתחילת דרכם.

"הכתובת היתה על הקיר מזמן"

ראש האגף לניתוח כלכלי במשרד השיכון, רחל הולנדר, אמרה: "אכן המחירים עלו מאוד ב-2009 וגם ב-2008. הכתובת היתה על הקיר מזמן. מה שקרה זה שלפני 2008 היו 9 שנים של ירידה במחירי דירות. היו מלאים רבים".

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס אמר: "הדיון הזה חשוב כדי שיבינו את היקפי המצוקה. כמות הפתרונות היא כגדול רצון הממשלה להשפיע. אנחנו רוצים לשנות את השיווק - הצעירים קוראים שעוד מעט נגמרות הדירות ומסתבכים".

"אנחנו ממשיכים ונחושים בדרך. בשבוע הבא או בזה שלאחריו נוציא עוד אלפי דירות לשוק וכך נייצב את שוק הדיור פסיכולוגית או מעשית", הוסיף.

"פניתי לראש הממשלה, שר האוצר, ועוד. אם רוצים להשפיע יותר ויש דרכים רבות. בשנת 2003 הורידו את כל המענקים. אם רוצים לתמוך בזה צריך לשלם. הדבר ישים ונוסה. ייתכן שהיו טעויות בעבר - יכול להיות שלא מספיק רוצים".

"אנחנו לא שחקן בשוק המשכנתאות, מכתיבים לנו הכל", אמר השר. "האוצר צריך להחליט כמה כסף הוא מגייס אבל ברור שבתקופות מסויימות המדינה עושה כסף על האזרחים".

"לגבי דיור ציבורי - אנחנו במדיניות שאני רוצה לשנות. יש עוד דברים שאנו מתכננים לעתיד לפתרון הבעיות", הוסיף.

"במגזר החרדי הבעיה גדולה שבעתיים, יש עשרות חרדים שמתחתנים ויש קושי. אנחנו בונים מודלים עבורים בחריש, בלוד. לא במקומות יקרים לכל מי שחושש שניתן קרקע יקרה במחיר מוזל", אמר.