אקסלנס על מניות הבנקים: "נצלו את הירידות ואיספו סחורה"

האנליסט טרנס קלינגמן: "אמנם מניות הבנקים סבלו מהירידות החדות יותר, אך זה לא יוביל לביצוע חסר לתקופה יותר ארוכה, והבנקים עדיין אטרקטיביים בעינינו" ■ "ההסבר לירידה החדה במניות הבנקים היא פשוט העדר פעילות של משקיעים זרים"

"לא לפחד מהירידות בשוק, ולנצל את ההזדמנות לאסוף יותר סחורה", כך אומרים היום (ב') בבית ההשקעות אקסלנס, בסקירה שמתמקדת במניות הבנקים בישראל.

האנליסט טרנס קלינגמן מתייחס בתחילה לשוקי העולם, ומציין כי בחודש שעבר השווקים עברו תהליך של תיקון קל יחסית, שנבע מחששות לגבי קצב הצמיחה בכלכלה העולמית ובארה"ב בפרט. "בד"כ במצב כזה היינו מצפים לראות שמניות של חברות קטנות יותר ייפגעו יותר. ואכן זה קרה בארה"ב", הוא מציין. בהשוואה לארץ, קלינגמן מסביר כי ההיפך הוא הנכון. התיקון במניות יתר ובמניות ת"א-75 (חברות קטנות ובינוניות) היה יותר מתון מהתיקון במדד ת"א-25. מבין מניות המעוף הירידה במניות הבנקים בולטת במיוחד.

לדעתו של קלינגמן, ההבדל הזה בין חו"ל לבין הארץ יכול ללמד שציבור המשקיעים המקומיים יחסית אופטימים לגבי התחזית לכלכלה הריאלית ולשוק המניות בארץ. אם באמת היו חששות מהרעה בלתי צפויה בכלכלה ובתוצאות החברות הבינוניות והקטנות, היינו עדים למימושים הרבה יותר אגרסיביים במדדי היתר ות"א-25, בדומה למה שראינו בסוף 2008.

"אמנם מניות הבנקים סבלו מהירידות החדות יותר, אך האם מגמה זו מהווה שינוי בסנטימנט המשקיעים לגבי מניות הבנקים שיוביל לביצוע חסר לתקופה יותר ארוכה? להערכתנו התשובה היא לא - הבנקים עדיין אטרקטיביים בעינינו", אומרים האנליסטים, ומוסיפים כי "לדעתנו ההסבר לירידה החדה במניות הבנקים היא העדר פעילות של משקיעים זרים".

בבית ההשקעות מעריכים, כי ייתכן שבעקבות לחץ של וועדות ההשקעה והודות לביצועים טובים מתחילת השנה, המשקיעים המוסדיים מקטינים במקצת את ההרכב המנייתי בתיקים - אבל הם נשארים אופטימיים לגבי היכולת של חברות קטנות ובינוניות להניב תשואות טובות, ולכן אינם ממהרים למכור מניות אלו. בד"כ מרווחי המכירה והקניה במניות אלו רחבים יותר מאשר במניות הגדולות ולכן אין טעם לוותר על מניות אלו אם אין חשש לעתידן", אומרים האנליסטים.

באקסלנס מסיבים את תשומת הלב לעובדה שמבין ארבעת הבנקים הגדולים, דווקא בנק מזרחי טפחות , הנתפס כהגנתי, סבל מהירידות הכבדות ביותר בחודש האחרון. להערכתם, במקרה שהמשקיעים באמת היו פסימיים לגבי הבנקים המקומים, היינו מצפים לראות בנקים פחות סולידים (דוגמת פועלים ודיסקונט ) נפגעים יותר.

תופעה זו מחזקת את העמדה באקסלנס, שהמימושים האחרונים בתל אביב היו קצת מאולצים והם לא משקפים את מצב הרוח של המשקיעים. להערכתם, השוק כנראה ימשיך בכיוון חיובי אבל הבנקים יהיו תנודתיים מעבר לממוצע. "ראוי לא לפחד מירידות אלו אלא לנצל את ההדמנות לאסוף יותר סחורה".