הממונה על ההגבלים החלה בחקירה חדשה על שוק המדיה

הורתה לזכייניות להעביר לה נתונים על הרכישה והמכירה של זמן האוויר בטלוויזיה ■ הבדיקה היא חלק מהחקירה שעורכת קן בעקבות הכוונה של חברת מדיה קום של אדלר-חומסקי וחברת המדיה יוניון לשתף ביניהן פעולה

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, פנתה אל זכייניות הטלוויזיה המסחרית והורתה להם להעביר נתונים הקשורים לאופן הרכישה והמכירה של זמן האוויר בטלוויזיה, כחלק מחקירה שהיא עורכת על שוק רכישת המדיה. החקירה על שוק המדיה במשרדי הממונה נערכת בין היתר בשל כוונתם של חברת המדיה יוניון בבעלות אורן יוניוב וחברת מדיה קום מקבוצת אדלר-חומסקי לשתף פעולה בתחום רכש המדיה.

במכתב שנשלח לזכייניות הטלוויזיה, תחת הכותרת: "תחרות בשוק רכישת המדיה", נכתב: "בימים אלה בוחנת הממונה על ההגבלים העסקיים את התחרות בשוק רכישת המדיה בישראל. לאחר שהממונה מצאה כי יש בכך כדי להקל על ביצועו של החוק, היא מבקשת מהזכייניות להעביר עד 11 לנובמבר נתונים שעוסקים בשנים 2007, 2008 ומחצית 2009".

הזכייניות מתבקשות להעביר את סך ההכנסות של מכירות החברה שמקורן בהכנסות מדיה בפריים-טיים, פירוט בנפרד של הכנסות החברה שמקורן במכירת מדיה בפריים-טיים לכל אחד מ-10 הלקוחות הגדולים (כולל זהות הלקוח), פירוט של סך נקודות הרייטינג שנמכרו בפריים-טיים, פירוט היקף כספי כולל ששולם לחברות המדיה בגין רכש מדיה בפריים-טיים, וכן פירוט של כל אחד מ-10 המפרסמים הגדולים.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", לפני מספר חודשים החלו חברות המדיה יוניון ומדיה קום לבחון אפשרות של שיתוף-פעולה ביניהן, במודל שנסמך על מודל Group M בעולם. לפי מודל זה, אין למעשה מיזוג או בעלות משותפת בין חברות המדיה, והפעילות המשותפת שלהן בנויה על כך שגוף אחד קונה עבור שתי החברות, או במילים אחרות - אדלר-חומסקי ירכוש את המדיה שלו באמצעות יוניון.

בשוק המדיה קיימים כיום שני מודלים של שיתופי-פעולה: שיתוף-פעולה מסוג זה שהיה ליונייטד (חברת המדיה המשותפת לראובני-פרידן ושלמור-אבנון-עמיחי, שפורקה בהוראת הממונה) ויש עדיין לחברת TMF, בה מספר משרדי פרסום חוברים להקמת חברת רכש מדיה; ופורמט נוסף לפיו פועלת חברת יוניברסל מקאן, הקונה את המדיה למשרדים וחברות מדיה אחרות.

כשהם נסמכים על חוות-דעת משפטית לפיה במקרה של הפעלת מודל בו גוף אחד יקנה עבור השני לא נדרש אישור מהממונה למהלך, יוניון ומדיה קום לא פנו למשרד הממונה על ההגבלים לקבלת היתר.

ל"גלובס" נודע כי בעקבות הפרסומים בתקשורת בנוגע לכוונות שיתוף-הפעולה, פנו ממשרד הממונה למדיה קום ויוניון בבקשה לקבל נתונים על המהלך ועל הפורמט המתוכנן להתקשרות - ונתונים כאלה הועברו במלואם.

עתה, כאמור, מתנהלת חקירה רחבת-היקף בנושא שוק רכישת המדיה, במסגרתה יתבקשו גורמים שונים בענף לספק נתונים ולהביע עמדה בנושא.

ממשרד הממונה על ההגבלים נמסר בתגובה: "אנו מאשרים כי מתקיימת בדיקה בנושא".