זירת קרב: מה ההבדל בין ג'ודו לקראטה, ואיפה אפשר ללמוד קפוארה?

"גלובס" סקר את אומנויות הלחימה הפופולריות - מקונג פו, דרך טאקוונדו ועד קרב מגע - ובדק היכן יש קבוצות לבוגרים, כמה עולה חוג וכמה עולה הציוד הדרוש

אומנויות לחימה מקיפות עולם מגוון של מיומנויות גופניות, המאפשרות למתאמן לא רק לשפר את יכולת הלחימה שלו בעת קרב, אלא גם לשפר את יכולת הריכוז ואת השליטה בגופו. רובן הומצאו במזרח הרחוק, אם כי קיימות גם כאלה ממקומות אחרים בעולם. אף שמקובל ללמוד אותן מגיל ילדות, ניתן להתחיל גם בגיל מבוגר. "אומנות לחימה היא למעשה הגירסה העתיקה לקואוצ'ינג. היא עובדת על הגברת התודעה של האדם, הגברת ביטחונו האישי וחיזוק ביטחונו העצמי", מסביר עומר אשכנזי, מנהל שיווק במרכז "שלום" להגברת הביטחון, שם מועברים קורסים של אומנויות לחימה והגנה עצמית. "זו דרך נהדרת לחיטוב הגוף ולחיזוק הפן המנטאלי של כל אחד ואחת", הוא מוסיף.

בחוגים השונים שנסקרו כאן מוצעות קבוצות למתחילים וקבוצות למתקדמים, ובין המשתתפים אפשר גם למצוא תלמידים בני 60 ויותר. לא מדובר בתחביב יקר - החוגים שבמועדוני כושר וקאנטרי קלאב לרוב כלולים במחיר המנוי, או כרוכים בתוספת תשלום חודשית של 100-150 שקל לחודש. כשמדובר בחוגים, מדובר בעלות המתחילה ב-170 שקל לחודש (לשיעור של שעה פעם בשבוע) ומגיעה לכ-450 שקל (לשעה-שעה וחצי 4 פעמים בשבוע). מחירי החליפות נעים סביב 160-250 שקל, ומשתנים בהתאם לענף ולאיכות.

גם תדירות האימונים משתנה, ונעה סביב 2 ל-3 אימונים בשבוע במשך 45-90 דקות. על מנת לעבור מבחני חגורות בענפי הלחימה השונים יש צורך באימונים נוספים לאימונים הרגילים.

קפוארה

אמנות לחימה ברזילאית, המתבצעת באמצעות תנועה ואקרובטיקה, בליווי כלי נגינה ובעידוד המשתתפים. השיעור מתקיים במעגל, שבמרכזו מתמודד זוג מתחרים. במקום לבלום את כח היריב, המתמודד צריך להתחמק מהבעיטה, לגרום לו לחשוב שהוא פגיע, ואז לתקוף חזרה. כל זה בליווי שירה, מחיאות כפיים, תופים וכלי מיתר מסורתי. מטרת העידוד הזה ליצור סולידריות, שכן בכל פעם מתחלפים התפקידים והמתמודדים הופכים למעודדים.

קפואריסטים שהופכים את האמנות הזו לדרך חיים הופכים לרוב לקבוצה מגובשת שמופיעה יחד, עוברת אימוני אקרובטיקה וכו'. "פירוש המילה קפוארה הוא "אחו" - שדה פתוח שבו היו מתאמנים העבדים הברזילאים", מסביר איזק בן אסולין, מייסד ומדריך ותיק באבאדה קפוארה ישראל. הקפוארה דורשת עבודה על טכניקה וכוללת תרגולי התקפה והגנה, יש בה עבודה אינטנסיבית על סיבולת שריר, זריזות וגמישות. המוסיקה וההתנסות בכלי ההקשה שמלווים את הקרבות נותנות אווירה אחרת, שמרככת את הקרב. לדברי בן אסולין, הקפוארה מתאימה לכולם: "מגיל 4 ועד גיל 80".

קונטרה מסטר קאשי-איציק מקבוצת אסטילו די זו'גו (estilo de jogo) מסביר: "האלמנטים האקרובטיים אינם מהווים מכשול עבור הקהל המבוגר, כי יש בקפוארה הרבה מעבר לאקרובטיקה. יש מבוגרים המשחקים ללא אלמנטים אקרובטיים".

גם בקפוארה יש מבחני חגורה, ויש הרבה מאוד חגורות לעבור עד שמגיעים לדרגת מסטר. לכל צבע חגורה יש פירוש, ובין חגורה לחגורה יש שלבי ביניים. בארץ מתקיימת כל שנתיים אליפות למבוגרים, פעם בשנה מתקיימת אליפות אירופה ופעם בשנתיים שי אליפות עולמית.

* ביגוד וציוד: ניתן לקנות מכנסי קפוארה מיוחדים, אך אפשר להתאמן בכל מכנס וחולצה נוחים.

* חוגים למבוגרים: אבאדה קפוארה (www.abadacapoeira.co.il); קפוארה ישראל (www.israel-capoeira.co.i); בית-הספר לאומנויות לחימה של אלדד בן-חורין (www.ma4life.net).

טאקוונדו

אומנות לחימה מודרנית שעיקרה בעיטה ואגרוף, שפותחה בקוריאה עבור החיילים הקוריאניים. השיטה מתבססת בעיקר על עוצמת התנופה של הבעיטה על ידי ניצול מסת הגוף בתנועת האגן. מאז האולימפיאדה שהתקיימה בשנת 2000 בסידני היא מוגדרת ענף אולימפי. "משמעות השם היא "אומנות היד והרגל" (טא - רגל; קוון - יד; דו - אומנות)", מסביר אומיד והדטי, מנהל מחלקת טאקוונדו במרכז הספורט באוניברסיטת תל-אביב. "המתאמנים עוברים 4 חגורות: לבנה, צהובה, כחולה, אדומה ושחורה (דרגה בינל'), המתחלקת לדאן 1 ולדאן 2".

טאקוונדו תחרותי הינו ספורט חצי מגע, כאשר הקרב נמשך כ-3 סיבובים של כ-2 דקות האחד. הקרב מתקיים עם מיגון כולל (ראש, שיניים, ידיים, רגליים, בטן), כאשר המתחרים מחולקים לפי משקלים: נוצה, בינוני-קל, בינוני-כבד וכבד.

רון גרשנוק, מאמן ומנהל ב"שרעבי אומניות לחימה" בראשון-לציון, מוסיף: "בשיעור נלמדות טכניקות הגנה והתקפה יעילות, ודגש ניתן לשיפור מרכיבי הכושר הגופני. יש עבודה רבה על גמישות וסיבולת לב ריאה. בנוסף עובדים על טכניקות הגנה עצמית כנגד מצבי איום ברחוב. טכניקות רגליים, טכניקות ידיים וכו'. אחת לכמה זמן החניכים משתתפים בסמינרים ותחרויות, כולל באליפויות ישראל. פעמיים בשנה יש מבחני חגורות.

* ביגוד וציוד: חליפות לבנות חגורות.

* חוגים למבוגרים: אוניברסיטת תל-אביב (twww.sports-center.co.il); בית-הספר לאומנויות לחימה של אלדד בן-חורין (www.ma4life.net); שרעבי אומנויות לחימה (www.i-tkd.com).

קונג פו

אומנות לחימה סינית, המפתחת כוח מקסימלי במינימום מאמץ. הטכניקה כוללת תנועות מתואמות שמאפשרות קבלת החלטות נכונות. תנועות הגוף הן עגולות ולא חתוכות, ובנויות על מהירות של תנועת האגן. "בקונג פו אין מצבים סטטיים, יש תנועה כל הזמן", מוסיף ירון בנימיני, רב אומן בכיר דאן 9, ממכללת ילון. "הקונג פו הוא לא רק אומנות לחימה, אלא גם דרך להעצמה אישית, שתורמת להעמקת המודעות העצמית, לשיפור הקשב ולשיפור האינטראקציה הבין אישית. הרבה מהמתאמנים באים ללמוד דרך הטכניקות הלחימתיות כיצד לשפר את תגובותיהם בכלל ואת תגובותיהם למצבי לחץ בפרט", מסביר בנימיני.

הקונג פו מפתח סיבולת שריר גבוהה, מחזק מאוד את הרגליים ומגמיש את האגן. הוא מתאים גם לנשים כי לא צריך בו הרבה כוח פיזי, נלחמים עם תנועת היריב ולא נגדה.

"המשמעות המקורית של המונח "קונג-פו" היא רכישת מיומנות או הגעה להישג באמצעות השקעת מאמץ רב", מסביר אריאל חודורקובסקי, מורה לקונג-פו מסורתי ומטפל ברפואה סינית.

סנסאי יוסי פישר דאן 5 מכרמיאל, מסביר: "הקונג פו התפתח דרך הסתכלות על החיות בטבע. כל חיה מייצגת אסטרטגיה ואופי לחימה שונה". לדבריו, מומלץ ללמוד קונג פו במקומות שמלמדים יותר מסגנון אחד. "יש דרך לאמן כל אחד ולהביא אותו למצוינות, המתאמנים הבוגרים אפילו מעל גיל 50", הוא מוסיף.

* ביגוד: חליפות שסגורות מלפנים. ניתן לקנות מיובאות מסין או תוצרת הארץ, מחירן 200-300 שקל. בכל חוג חליפה בצבע אחר לפי בחירת המורה. יש חליפות שחורות, אדומות, כחולות וכו'.

* חוגים למבוגרים: מכללת ילון (www.kungfu.co.il); אריאל חודורקובסקי (www.sinit-bakehila.co.il); יוסי פישר (www.wushuchina2009.blogspot.com).

קרב מגע

אומנות לחימה שהיא שם נרדף להגנה עצמית, המבוססת על התנועות הטבעיות של גוף האדם ומצטיינת בפשטותה, מהירותה ויעילותה. מטרתה לפתח אצל כל אדם בכל גיל את היכולת להגן על חייו במקרה של תקיפה אלימה בידיים ריקות או עם נשק. "בצה"ל מתורגל קרב מגע צבאי כחובה לכל החיילים הקרביים כתרגול בסיסי, וביחידות המיוחדות ברמה גבוהה", מסביר חורין.

לדברי אשכנזי, אין צורך בידע קודם: "כולם יכולים להתחיל וכולם יכולים ללמוד. האימונים באומנויות לחימה בנויים בצורת סרגל מאמצים, וכך כל מתאמן מבצע תרגילים ברמה שלו".

* ביגוד: מכנס וחולצה נוחים, אין בהכרח ביגוד ספציפי.

* חוגים למבוגרים: שלום - המרכז להגברת ביטחון (dror-shalom.com); בית-הספר לאומנויות לחימה של אלדד בן-חורין (www.ma4life.net); מכון יואל בקריית-מוצקין (karate4u.co.il).

קראטה

אומנות לחימה המתאפיינת בשימוש באברי הגוף להתקפה וגם להגנה.

קראטה מפתחים כושר גופני גבוה מאוד, שליטה עצמית, זריזות, ביטחון והצלחה בעבודת צוות", אומר מעוז שרעבי "משרעבי אומניות לחימה" בראשון-לציון. לדבריו, אין צורך בידע קודם: "מי שמעוניין להשתתף באימון ואין לו ידע, משתלב בקבוצת הבוגרים המתחילים. יואל בן הרוש, מבכירי המאמנים בארץ, מסביר: "יש 10 דרגות (חגורה לבנה, צהובה, כתומה, ירוקה, כחולה, חומה, שחורה) ואח"כ 10 דרגות של דאן". בן הרוש הוא בעל חגורה שחורה דאן 6, לשעבר אלוף ישראל ומאמן נבחרת ישראל לנוער. לדבריו, לתלמיד חדש קשה לראות את עצמו מגיע לחגורה שחורה: "אני מסביר לו שכדאי שתהיה מטרה מוגדרת שתדחוף אותו להתאמן, כי מה שחשוב זו הדרך ולא המטרה. בד"כ המתאמנים המתחילים נשארים ומתאמנים לקראת חגורה שחורה".

* ביגוד וציוד: חליפה לבנה וחגורה.

* חוגים למבוגרים: שרעבי אומנויות לחימה (www.i-tkd.com); אוניברסיטת תל-אביב (twww.sports-center.co.il); בית-הספר לאומנויות לחימה של אלדד בן-חורין (www.ma4life.net); מכון יואל בקריית-מוצקין (karate4u.co.il).

ג'ודו

אומנות לחימה יפנית בעלת אופי ספורטיבי. התנועות בעלות השפעה מיוחדת על הגוף ומבוססות על ניצול כוחו של היריב ותנועות ספיראליות שמפתחות את הגוף ולא נמצאות בשימוש בחיי היום-יום.

"הרעיון הוא שאפשר לנצל את הכוח של היריב כדי לנצח. אין צורך להכות", מסביר זאב קושלין, מאמן מספורטן פתח תקווה, בוגר וינגייט ואלוף ג'ודו בינלאומי לשנת 1987.

הג'ודו מתאים לכל גיל. אין צורך בכושר התחלתי, הכושר נבנה עם השיעורים, רק בקרבות עצמם נדרש כבר כושר אירובי כי קשה להחזיק מעמד מתחילת הקרב ועד סופו. "אימוני הג'ודו מורכבים מחימום מיוחד, תרגול כניסות ותרגול הטלות, טכניקות ידיים, טכניקות שימוש באגן וטכניקות רגלים", מסביר אלדד בן-חורין, מורה ראשי בבית-הספר לאומנויות לחימה במודיעין. חלק חשוב באימון הוא הרנדורי, הקרב הידידותי, הנעשה בשתי צורות עיקריות: בעמידה ובקרב קרקע. בקרקע מתורגלים ונלמדים ריתוקים, חניקות. בנוסף מתורגלים בג'ודו קאטות וקרבות ספורטיביים.

* ביגוד: כמו חליפת קראטה.

* חוגים למבוגרים: רשת ספורטן (www.sportan.org.il); שלום - המרכז להגברת ביטחון (dror-shalom.com); בית-הספר לאומנויות לחימה של אלדד בן-חורין (www.ma4life.net).