אמיר אדר: "פרטנר היא המפסידה העיקרית מהעסקה"

מנהל מחלקת המחקר בחברת מגדל מסביר מיהם המרוויחים והמפסידים העיקריים מעסקת הענק האחרונה ■ פרטנר איבדה הזדמנות לרכישת פלטפורמה חוץ סלולרית מוכנה

העסקאות הגדולות האחרונות בשוק התקשורת הישראלי הביאו את הענף למתכונת שנדמה כי אין דומה לה באף מדינה בעולם. בכל מגזר ומגזר מתרחשות תהפוכות ושחקנים חדשים נכנסים, כששחקנים ישנים יוצאים מהשוק. אמיר אדר, מנהל מחלקת מחקר בחברת מגדל, מסביר מי המרוויחים והמפסידים כתוצאה מעסקת הענק האחרונה בין יוסי מימן ל-012 סמייל.

*האם מחיר של 1.2 מיליארד שקל הוא ראוי לעסקה כזאת?

אדר: "סביר להניח כי התמורה בגין מכירת 012 סמייל הייתה הגבוהה ביותר לו הייתה נמכרת לפרטנר, בעוד שמכירה לקבוצה חדשה תניב תמורה נמוכה יחסית וזאת בשל היעדר פוטנציאל משמעותי לחיסכון בעלויות ובשל כך שהמכירה מותירה יותר שחקנים על אותו השוק. ועדיין, השיקול בסופו של דבר של 012 סמייל הוא מה עדיף לאחזקה החדשה של המוכר, כלומר, לקבוצת בזק".

*ומה לגבי עיתוי המכירה?

"העיתוי הגיוני בהחלט לאור הרצון של שאול אלוביץ' להשלים את עסקת בזק מהר ככל האפשר. גם נוצר כאן מצב אבסורדי בו נמצאת 012 סמייל שפועלת כבר כנגד עצמה - כל מנוי טלפוניה שמגויס אליה, מפחית את מספר המנויים בבזק".

*איך נראית מפת התקשורת עכשיו?

"המתווה המתגבש בשוק המקומי הוא של חמש קבוצות תקשורת, דבר המצריך זהירות בבחירת השחקניות המובילות. הקריטריונים שלנו בנוגע לבחירתן הינם יציבות, מיקוד וערפול נמוך יחסית בנוגע להתנהלות קדימה. המועדפות עלינו הן סלקום ובזק כשמבחינת תמחור, העדיפות הברורה היא לסלקום".

*מי המרוויחים מעסקת המכירה של 012 סמייל?

"קודם כל, הציבור הישראלי מרוויח מכך ש-012 סמייל נשארת עצמאית פחות או יותר ולא מתמזגת לקבוצת תקשורת אחרת ויכולה בכך להציע אלטרנטיבה לציבור. יתרה מזאת, ייתכן כי נושא ה-MVNO (מפעיל סלולר וירטואלי, בו התעניינה 012 סמייל - ג.פ) יקום שוב לתחייה במובן הפרקטי של המילה.

"גם יורוקום נהנית מהעסקה לאור העובדה כי מדובר באופציה הכי פחות גרועה מבחינת זהות הרוכש. להערכתי, ייתכן כי לעסקה יהיו גם השלכות על yes - הן בהיבט הרגולטורי והן בהיבט של שליטה, אולם מוקדם עדיין להעריך זאת.

"גם הוט יוצאת מורווחת מהעסקה, למרות שאיבדה את האפשרות לרכוש את הפעילות של 012 סמייל. כעת, בשלב הסופי של מירס, הוט מקבלת מנוף להפחתת מחיר לאור העובדה שהסבירות להקמת MVNO בקרב השחקניות הקיימות בשוק עולה".

"גם את סלקום אפשר להגדיר כמרוויחה מהעסקה. אמנם בטווח הארוך היא עשויה להיפגע מהישארותה של 012 סמייל עצמאית אך אחרי כל עסקאות התקשורת לאחרונה, סלקום נשארת חברת התקשורת הגדולה היחידה שנשארה ממוקדת וללא אי הוודאות המתבקשרת לאור חילופי בעלות. רק היום ראינו בדו"חות את התמודדותה מול המשבר הכלכלי מחד והתגברות התחרות מצד פלאפון מאידך".

*ומי מפסיד מהעסקה?

"יש כאן שתי מפסידות. הראשונה והעיקרית היא פרטנר שמסכמת יום לא מזהיר מבחינתה. מצד אחד, היא רואה היום את מתחרתה סלקום משיגה תוצאות משופרות בתחומי הליבה הסלולריים בדו"חות הרבעוניים שלה, ומצד שני היא מאבדת הזדמנות לרכישת פלטפורמה חוץ סלולרית מוכנה.

"המפסידה השנייה היא 013 נטוויז'ן. סלקום רצתה למזג אליה את 013 נטוויז'ן, בין היתר, לאור חשש שפרטנר תרכוש את 012 סמייל. משהושלמה מכירת 012 סמייל למימן, הסבירות שסלקום תרכוש את נטוויז'ן קטן וכך יוותר למשקיעים לשפוט את החברה לפי תוצאותיה החלשות לאחרונה. בנוסף, בהסתכלות קדימה, רמת התחרות בעסקי הליבה של 013 נטוויז'ן צפויה להתעצם ותחייב אותה להשקיע אף יותר בתחום הטלפוניה שבו היא נמצאת בשלב הראשוני. הדבר יוביל לעליית מדרגה ברמת ההוצאות".